لحظه شماری برای بازگشایی مدرسه

رده: خبر
زمان:

با توجه به اقدامات چند ماه اخیر احتمال بازگشایی مدارس از آبان ماه بسیار بیشتر شده است. جشن شکوفه‌ها امسال به جای اول مهر در روز سوم مهر برگزار می‌شود. در این دو سال شیوع کرونا در کشور و آنلاین بودن آموزش‌ها، آسیب‌های زیادی از جهات مختلف به دانش‌آموزان وارد شده است. اما امسال با اقداماتی که دولت برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 انجام داده، بوی ماه مدرسه به مشام می‌رسد. اما از آن جا که وضعیت کشور در آینده نامعلوم است، آموزش‌ها به صورت ترکیبی ( حضوری و مجازی) از آبان ماه شروع می‌شود. آموزش و پرورش کشور نیز زیرساخت‌های برنامه‌ی شاد را برای برگزاری کلاس‌های مجازی به‌روز کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است. این خبرها باعث شده تا بچه‌ها این روزها شوق و هیجان بیشتری برای بازگشایی مدارس داشته باشند. حال که مهر شروع شده، مسئولان عزم خود را برای بازگشایی مدارس به صورت حداقلی و با جمعیت کم، جزم کرده‌اند. به گونه‌ای که اغلب اقداماتی که در این روزها انجام می‌دهند، حول بازگشایی مدرسه‌ها می‌چرخد. در ادامه به بیان جزئیات بازگشایی مدارس و جشن شکوفه‌ها می‌پردازیم.

ثبت‌نام 90 درصدی نوآموزان

ثبت‌نام 90 درصدی نوآموزان

رضوان حکیم‌زاده دبیر ستاد ثبت نام کشور گفت: در حال حاضر 90 درصد کل دانش‌آموزان و 96 درصد کلاس اولی‌ها ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند. 90 درصد سنجش شاخص‌های سلامت نوآموزان کشور نیز انجام شده است. در کل تا کنون یک میلیون و 500 هزار نوآموز برای حضور در پایه‌ی اول مورد سنجش قرار گرفته‌اند. حکیم‌زاده افزود: از آن جا که شرایط نقاط مختلف کشور از نظر شیوع ویروس کرونا متفاوت است، اختیار بازگشایی مدارس را به مدیران مناطق داده‌ایم. در این روند موضوع جمعیت دانش‌آموزش در مدارس بسیار اهمیت دارد. با این حال در راستای آموزش حضوری، اولویت با دانش‌آموزان اول ابتدایی است.

نواختن زنگ مدارس از 3 مهر

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر سیاست کلی بر بازگشایی مدارس تأکید دارد و اقداماتی نیز در راستای واکسیناسیون دانش‌آموزان انجام شده است. به همین دلیل نواختن زنگ مدارس 3 مهر ماه با حضور ریاست جمهوری به صدا درمی‌آید. وی ادامه داد: مجازی بودن آموزش‌ها و دوری از فضای مدرسه آسیب‌های بسیاری از قبیل: افت کیفیت آموزشی و سطح یادگیری را در پی داشته است. اقدامات لازم برای حضور تدریجی و کم دغدغه محصلان صورت گرفته که به زودی به مدیران ابلاغ خواهد شد. کاظمی تصریح کرد: در این وضعیت حساس و بحرانی باید شرایط لازم را در راستای بازگشایی به منظور خدمت به کشور انجام دهیم. سلامت دانش‌آموزان باید در اولویت باشد و هیچ چیزی در مقابل آن قرار نگیرد. سلامت محصلان خط قرمز ما است. حضور 70 درصدی دانش‌آموزان در شاد علیرضا کاظمی با اشاره به شروع مهر با حضور 70 درصدی دانش‌آموزان در برنامه‌ی شاد اظهار داشت: استفاده از برنامه‌ی شاد برای معلمان و دانش آموزان امسال نیز کاملاً رایگان است. با این حال در مناطق کم جمعیت و دور دست که امکان پوشش‌دهی برای آموزش مجازی وجود ندارد، آموزش‌ها حضوری ارائه خواهند شد.

آمادگی کامل آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

آمادگی کامل آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

کاظمی گفت: ما با اتحاد، همدلی و هم‌صدایی همه به خصوص والدین، سال تحصیلی جدید را شروع خواهیم کرد و برای بازگشایی مدرسه‌ها آمادگی کامل داریم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: عدم حضور بچه‌ها در مدارس، فضایی سرشار از غم را در سطح جامعه ایجاد کرده است. از این رو ما باید برای حضور دانش‌آموزان در محیطی امن و سالم تمام تلاش خود را انجام دهیم. آسیب‌های اجتماعی روح نشاط و شادی را از ما گرفته که برای بازگرداندن آن نیاز به همدلی و همکاری همه داریم. اما مهم‌ترین و بزرگترین دغدغه‌ی ما در حضوری شدن کلاس‌ها، حفظ سلامت محصلان است. به همین دلیل در تلاشیم تا با حمایت معلمان و خانواده‌ها مهر را با کمترین دغدغه، آرام، تدریجی و باشکوه‌تر از سال‌های گذشته شروع کنیم. حال که ما در تلاش برای بازگشایی و قانع کردن دانش‌آموزان و خانواده‌ها به منظور حضور در مدرسه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هستیم، انتظار داریم تدابیر لازم برای اجرایی شدن این کار اندیشیده شود. وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای را نمی‌توان جایگزین آموزش حضوری کرد. آموزش حضوری بهترین روش تعلیم و تربیت است.

وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان

جعفر صادق تبریزی قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: واکسیناسیون اختصاصی برای افراد در رده‌ی سنی 18-6 سال از 2 هفته‌ی دیگر شروع می‌شود. بنابراین تمامی نوجوانان و جوانان در این رده‌ی سنی به زودی واکسینه خواهند شد که با این احتصاب مدارس از اواخر آبان تا اوایل آذر حضوری می‌شوند. علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه‌ی وزارتی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: واکسن‌های مناسب دانش‌آموزان شناسایی شده که مراحل آزمایش و تأیید را گذرانده‌اند. وزارت بهداشت مسئولیت واکسیناسیون دانش‌آموزان را برعهده دارد. از این رو تصمیم‌گیری در این مورد و نحوه‌ی دریافت واکسن توسط این وزارتخانه ابلاغ می‌شود. باقرزاده افزود: وزارت بهداشت در مورد این باره اعلام کرده که مطالعات در زمینه‌ی شناسایی واکسن مناسب دانش‌آموزان انجام شده است. روند واکسیناسیون نیز از سنین بالا شروع شده و به سنین پایین‌تر می‌رسد. البته همچنان برنامه‌ی مشخصی در این خصوص در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است.

فعالیت حضوری 30 درصد کل مدارس از اول مهر

فعالیت حضوری 30 درصد کل مدارس از اول مهر

رئیس مرکز هماهنگی حوزه‌ی وزارتی وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی حضوری شدن کلاس‌ها گفت: در مناطق روستایی و عشایری که جمعیت دانش آموزی کمی دارند و شرایط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی فراهم است، از اول مهر مدارس به صورت حضوری خواهند بود. وی ادامه داد: در صورت اطمینان از حفظ سلامت محصلان و خانواده‌های آن‌ها، روند حضوری آموزش‌ها گسترش خواهد یافت. از اول آبان ماه نیز آموزش ترکیبی را در دستور کار خود خواهیم داشت. امسال نیز همانند سال‌های گذشته اختیار نوع آموزش به شورای مدارس داده شده است. این شورا می‌تواند با توجه به شرایط منطقه، جمعیت محصلان، سن و سلامت با بهره‌گیری از شیوه‌ی نوبت‌بندی زمان حضور دانش‌آموزان را فراهم کند. در بازگشایی مدارس، جنبه‌ی آموزش و سلامت روان محصلان حائز اهمیت است. شاپور محمدزاده معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: دوری از مدارس و عدم آموزش حضوری باعث ایجاد اختلالات رفتاری در محصلان شده که باید در جهت کاهش آن‌ها اقداماتی انجام دهیم. این در حالی است که در هیچ جایی اعلام نشده باز بودن مدارس منجر به افزایش بیماری‌ها به ویژ‌ه کرونا شده باشد. وی افزود: در سال تحصیلی جدید بر اساس بیانات ریاست جمهوری، مشکلات مربوط به حضوری شدن کلاس‌ها باید به حداقل برسد. برای داشتن یک سال تحصیلی شاد نیز سه مسیر مدرسه تلویزیونی، شبکه شاد و آموزش حضوری برای آموزش و پرورش تعیین شده است. محمدزاده اظهار داشت: 30 درصد کل مدارس ایران که حدود 20 هزار کلاس درس است فعالیت خود را از اول مهر به صورت حضوری شروع خواهند کرد. این بازگشایی برای مناطقی با جمعیت کم همراه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است. در مدارسی که جمعیت دانش‌آموزی بالایی دارند تا زمان اطمینان 100 درصدی از سلامت آن‌ها بازگشایی نخواهیم داشت. وی تصریح کرد: کلیه‌ی اختیارات حضوری شدن کلاس‌ها در مناطق به استان‌ها داده شده است. بنا بر تشخیص استان یا منطقه پروسه‌ی مهر و سال تحصیلی جدید شروه خواهد شد.

بازگشایی تدریجی و اقتضایی مدارس

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش گفت: سال تحصیلی 1400 از اول مهر ماه شروع و حضوری شدن مدارس به صورت تدریجی خواهد بود. این پروژه سلامت دانش‌آموزان، معلمان، کادر مدرسه و خانواده‌ها در اولویت قرار دارد. آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی جدید از اول مهر به صورت حضوری یا مجازی برنامه‌های ترکیبی دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی مناطق مختلف اجرا می‌شود. کمرئی تصریح کرد: بازگشایی مدرسه‌ها به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحظات مختلف طبق اصول معینی انجام خواهد گرفت. تا زمانی که از سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها مطمئن نشویم، بازگشایی نخواهیم داشت. با این حال آموزش مجازی هرگز جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. وی افزود: با هماهنگی وزارت بهداشت فرآیند تزریق دز دوم واکسیناسیون معلمان نیز در حال اجرا است. در این فرآیند علاوه بر معلمان، کادر مدرسه و رانندگان سرویس طبق برنامه واکسینه می‌شوند. معاون آموزش متوسطه بیان کرد: در سال تحصیلی 1400 محصلان مناطق دوردست عشایری و روستایی برای آغاز فعالیت‌های حضوری، در اولویت قرار دارند. زیرا جهت‌گیری عدالت محور ایجاب می‌کند از نقطه‌ای که بیشتر آسیب را دیده شروع کنیم. به همین دلیل از اول مهر برای روستاها و عشایران که جمعیت دانش‌آموزی کمی دارند و حدود 5/7 درصد دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهند، آموزش حضوری به صورت تدریجی شروع خواهد شد. الگوهای بازگشایی از ماه‌ها پیش طراحی شده و ما هیچ دانش‌آموزی را بدون انجام پروژه ایمن‌سازی راهی مدارس نخواهیم کرد.

جشن شکوفه‌ها در اول مهر

جشن شکوفه‌ها در اول مهر

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای دوره‌ی ابتدایی از اول مهر شروع می‌شود. اما فعالیت‌های آموزشی از سوم مهر آغاز خواهند شد که نوع آموزش به شرایط مناطق بستگی دارد. حکیم‌زاده افزود: بازگشایی به شکل تدریجی اتفاق خواهد افتاد. اما در روستاها و مناطق عشایری که دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند وجود ندارد، فعالیت‌ها به صورت حضوری انجام می‌شوند. معاون آموزش ابتدایی در خصوص توانمندسازی معلمان برای سال تحصیلی جدید گفت: ویروس کرونا علی‌رغم چالش‌ها و آسیب‌های جدی که در پی داشت فرصت‌هایی را نیز برای نظام آموزشی کشور ایجاد کرد. یکی از این فرصت‌ها افزایش توانمندی معلمان برای استفاده از فناوری‌های نوین در امر آموزش بود. این موضوع در حالت طبیعی ممکن بود سال‌ها زمان ببرد. معلمان توانستند در این یک فرصت پیش آمده توانمندی خود را در این زمینه افزایش دهند. البته وزارت آموزش و پرورش نیز در این راستا دوره‌هایی را برگزار کرد.

به‌روزرسانی برنامه‌ی شاد برای سال تحصیلی جدید

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به‌روزرسانی و استفاده از قابلیت های جدید در شبکه‌ی شاد برای سال تحصیلی 1400 گفت: امیدوارم با توجه به به‌روزرسانی‌های انجام شده در شاد همچنین تغییرات خوبی که در زیرساخت محتواهای آموزشی ایجاد شده بتوانیم شرایطی را برای محصلان فراهم کنیم تا خلا ناشی از عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس درس را تا حدی جبران کنیم.

سخن آخر

با توجه به آسیب‌های روانی، تربیتی و آموزشی که در این دو سال دوری از مدارس متوجه دانش‌آموزان بوده، امیدواریم امسال شرایط به گونه‌ای فراهم شود که محصلان بتوانند ساعاتی را در مدرسه بگذرانند. البته وزارت آموزش و پرورش و دولت نیز به منظور بازگشایی مدارس از اول مهر تلاش‌های بسیاری کردند. امید داریم روند واکسیناسیون دانش‌آموزان در هفته‌های آینده بدون هیچ مشکلی انجام شود تا شرایط برای حضوری شدن کلاس‌ها فراهم شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: