آمارهای جدید منتشرشده از سوی وزارت آموزش و پرورش نشان میدهد که اگرچه نرخ ترک تحصیل دانشآموزان در سال تحصیلی 1402-1403 کاهش یافته، اما تعداد کودکان بازمانده از تحصیل همچنان رو به افزایش است. بر پایه این گزارش، تعداد بازماندگان از تحصیل از حدود 902 هزار نفر در سال گذشته، به بیش از 928 هزار نفر در سال جاری رسیده است. بخش عمده این بازماندگان مربوط به پایه دوم متوسطه است؛ جایی که بیش از 558 هزار دانشآموز از ادامه تحصیل بازماندهاند. در مقطع ابتدایی نیز شاهد افزایش شمار بازماندگان از 156 هزار به بیش از 171 هزار نفر هستیم. همچنین در دوره اول متوسطه این عدد به حدود 198 هزار نفر رسیده است. در مقابل، نرخ ترک تحصیل با کاهش مواجه شده و از 287 هزار نفر در سال تحصیلی گذشته به 247 هزار نفر در سال جاری رسیده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که دلایل بازماندن از تحصیل بسیار فراتر از صرفاً مسائل آموزشی است و عواملی مانند فقر اقتصادی، اشتغال زودهنگام کودکان، دیدگاههای سنتی نسبت به آموزش، مشکلات مربوط به مدارک هویتی و شرایط سخت جغرافیایی از جمله عوامل مؤثر در این پدیده هستند. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نیز بر چندوجهی بودن مسأله تأکید دارد و خاطرنشان میکند که مقابله با بازماندگی از تحصیل تنها بر عهده وزارت آموزش و پرورش نیست، بلکه نیازمند همکاری نهادهای مختلف قانونگذار، سیاستگذار و اجرایی در سطح کشور است.
بازدید سرزده وزیر آموزش و پرورش از سه مدرسه در شهر تهران
به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، روز دوشنبه 5 خرداد با هدف بررسی مستقیم وضعیت آموزشی و تربیتی مدارس، بهصورت سرزده و میدانی از چند مدرسه در منطقه یک شهر تهران بازدید کرد. او در این بازدیدها به دبستان شاهد یاس نبی و همچنین دبیرستانهای متوسطه دوره اول و دوم شهید بهشتی و حاج علی زرگر کاشانی رفت و با معلمان و کادر آموزشی این مدارس به گفتوگو نشست. کاظمی در جریان این بازدیدها، ضمن حضور در کلاسها و فضاهای آموزشی، با آموزگاران درباره روند تدریس، نیازهای آموزشی و چالشهای موجود صحبت کرد. همچنین در مدارس متوسطه، او با مسئولان برگزاری امتحانات وارد بحث شد و درباره نحوه اجرای امتحانات، مسائل اجرایی و راهکارهای بهبود این فرآیندها تبادل نظر کرد. این بازدیدها با هدف بررسی میدانی عملکرد مدارس و دریافت مستقیم بازخورد از فرهنگیان صورت گرفت تا تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای آتی وزارت آموزش و پرورش با نگاهی دقیقتر و نزدیکتر به واقعیت مدارس انجام شود.
توزیع هفتگی قرص آهن در دبیرستانهای دخترانه کشور
به گزارش ایسنا، دکتر احمد اسمعیلزاده از اجرای 23 ساله برنامه مکملیاری آهن در مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم خبر داد که طی آن دانشآموزان هر هفته یک قرص آهن به مدت چهار ماه دریافت میکنند. وی هدف این برنامه را پیشگیری از کمخونی و ارتقای تمرکز، یادگیری و ایمنی بدن عنوان کرد و افزود آموزشهای لازم قبل از توزیع مکمل توسط کارشناسان سلامت ارائه میشود. پوشش این برنامه از سال 1400 تا 1402 از 57 به 91 درصد رسیده است. همچنین برنامه مکملیاری ویتامین D از سال 1393 در مدارس دخترانه و پسرانه با توزیع ماهانه یک قرص 50 هزار واحدی اجرا میشود و مشارکت در آن به 80 درصد رسیده است. اسمعیلزاده با اشاره به تداوم کمبود ویتامین D، از برنامهریزی برای مداخلات بیشتر خبر داد و گفت چالشهایی مانند بودجه محدود، مقاومت دانشآموزان و عدم همکاری برخی مدارس وجود دارد. وزارت بهداشت در تلاش است با آموزش و همکاری با شرکتهای دارویی، این موانع را کاهش دهد.
استونی بهجای حذف تلفن همراه از مدارس، یادگیری با هوش مصنوعی را برگزید؛
استونی، کشوری پیشرو در نظام آموزشی اروپا، با اجرای طرح ملی «جهش هوش مصنوعی» قصد دارد تا سال 2027 تمامی دانشآموزان و معلمان خود را به مهارتهای پیشرفته هوش مصنوعی مجهز کند. از سپتامبر امسال، دانشآموزان 16 تا 17 سال حسابهای کاربری اختصاصی هوش مصنوعی دریافت میکنند. برخلاف ممنوعیت گوشی همراه در مدارس برخی کشورها مانند انگلستان، استونی تلفن هوشمند را بخشی از سیاست آموزشی خود میداند و حتی نوجوانان 16 ساله میتوانند با آن رای بدهند. وزیر آموزش این کشور از انقلابی در آموزش سخن گفت که بهواسطه هوش مصنوعی، روشهای سنتی حفظکردن و مقالهنویسی جای خود را به پرورش مهارتهای شناختی سطح بالا میدهد.
شیوهنامه شهریه مدارس بینالملل ابلاغ شد؛
محمد سلیمی و احمد محمودزاده، مسئولان وزارت آموزش و پرورش، در نشستی بر ضرورت تقویت تعلیم و تربیت در داخل کشور و جلوگیری از مهاجرت نسل آینده تأکید کردند. محمودزاده با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی باید تابع نظام آموزشی کشور باشند، اعلام کرد طرح مدرسه مجازی در مراحل پایانی تصویب است و میتواند فرصتی برای آموزش بینالمللی باشد. او همچنین خواستار نظارت بیشتر بر شهریه و کیفیت آموزش در مدارس بینالملل شد و افزود این مدارس میتوانند نقش مهمی در انگیزهبخشی به نسل آینده و ارائه آموزش به علاقهمندان خارج از کشور ایفا کنند.