چگونه از خود و کودکانمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

رده: مقاله
زمان:
چگونه از خود و کودکانمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

متأسفانه امروزه کرونا در کل جهان شیوع پیدا کرده و باعث به وجود آمدن ترس و نگرانی در بین مردم شده است. اضطراب ناشی از کرونا تأثیرات منفی بسیاری را بر جای گذاشته است. کودکان از نظر عاطفی قشر ضعیف به حساب می‌آیند به خصوص در شرایط کنونی کشور، به همین دلیل نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند. اما سؤال اینجاست، برای محافظت از خود و کودکانمان در برابر کرونا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این مقاله می‌خواهیم راه‌کارهایی برای محافظت، درمان و پیشگیری از این بیماری به شما عزیزان ارائه دهیم.

کرونا و علائم آن

قبل از آنکه بخواهیم به راه‌کارهای محافظت از خود و فرزندانمان بیاندیشیم، لازم است اطلاعات و شناخت کافی درباره‌ی این بیماری داشته باشیم. در مقاله‌ی قبل، «ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟» به صورت مفصل به کرونا و علائم آن اشاره کردیم. همانطور که گفتیم، ویروس کرونا سیستم تنفسی بدن انسان را مورد هدف قرار داده و به ریه‌ها، بینی، گلو و سینوس‌ها حمله می‌کند. این ویروس علائمی از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس، خشکی گلو، سرفه‌های خشک و غش دارد که معمولأ در مرحله‌ی اولیه‌ی ابتلا مشاهده شده‌اند. بعد از علائم اولیه مشکلات حاد تنفسی، اسهال، نارسایی کلیه و نارسایی حاد تنفسی در مرحله‌ی دوم ابتلا، به لیست علائم ویروس کرونا اضافه شده که در نهایت منجر به مرگ بیماران می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از خود و کودکانمان در برابر کرونا

اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از خود و کودکانمان در برابر کرونا

همیشه گفته شده، پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین بهترین اقدام برای محافظت از خود و کودکانمان در برابر کرونا، انجام کارهایی برای پیشگیری از ابتلا به آن است. طبق دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت برای محافظت در برابر کرونا و پیشگیری از ابتلا به این ویروس بیان کرده، باید دست‌های خود را به صورت مرتب با آب و شوینده‌های الکلی بشوییم. هنگام سرفه و عطسه حتماً از دستمال کاغذی و یا آرنج خود، برای گرفتن جلوی دهان و بینی استفاده کنیم. از تماس فیزیکی و نزدیک شدن به افرادی که مشکوک به بیماری هستند یا علائم سرماخوردگی دارند، شدیداً خودداری کنیم. در صورت مشاهده‌ی علائم تب، سرفه و تنگی نفس در خود و یا فرزندانمان حتماً به پزشک مراجعه کنیم. در صورت استفاده از ماسک، باید برای جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس کرونا، بعد از استفاده، آن را در یک پلاستیک فریزر انداخته و سپس در سطل زباله بیاندازیم. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده از ماسک و دستکش به تنهایی مانع انتقال نمی‌شود، بلکه باید حتماً همراه با استفاده از آن بهداشت فردی را نیز رعایت کرد و دست‌ها را مرتب شست.

ویروس کرونا و کودکان

از آنجایی که کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که تأثیر آن بر کودکان و یا زنان باردار به چه صورت است. آنچه که محرز است، افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. از طرف دیگر تا امروز تعداد کودکانی که مبتلا شده‌اند، بسیار کمتر از بزرگسالان است. همچنین کشندگی این ویروس بیشتر در افراد پیر و کسانی که بیماری‌های خاص داشته‌اند، شایع بوده است. همان‌طور که گفتیم، بهترین کار برای محافظت از خود و کودکانمان در برابر کرونا، پیشگیری است. رعایت نکات بهداشتی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها از مواردی است که در امر پیشگیری بسیار حائز اهمیت است. باید همه‌ی لوازم کودکانتان را ضدعفونی کنید و سعی کنید از در دسترس گذاشتن وسایل فلزی خودداری کنید. نکته‌ی مهم دیگری که باید رعایت کنیم این است که در خانه بمانیم و از تجمع در مکان‌های عمومی و شلوغ خودداری کنیم. با این حال در صورت مشاهده‌ی علائم کرونا حتماً درمان پزشکی را شروع کنید. طبق نظر پزشکان کودکان باید ویتامین C و مواد غذایی که حاوی ویتامین است را بیشتر استفاده کنند و با افراد سرماخورده تماس نداشته باشند.

چگونه با فرزندانمان درباره ویروس کرونا صحبت کنیم؟

چگونه با فرزندانمان درباره ویروس کرونا صحبت کنیم؟

همانطور که گفتیم کرونا باعث ایجاد استرس در بین مردم شده است که در بین همه، کودکان از لحاظ روحی آسیب بیشتری خواهند دید. در برخی موارد نیز اضطراب ناشی از کرونا در کودکان می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای آن‌ها در آینده داشته باشد. به همین دلیل والدین باید مراقب رفتارهای خود در خانه و در برابر فرزندانشان باشند. نگرانی والدین می‌تواند به کودکان منتقل شود، پس بهترین راه محافظت از بیماری این است که والدین بتوانند اضطراب خود را کنترل کنند و آن را با رفتارهای نامناسب به فرزندانشان منتقل نکنند. برای آنکه نگرانی خود را یه کودک منتقل نکنیم باید به کلمات دقت کنیم که عاری از هرگونه ترس باشند. فقط از جملات مثبت استفاده کنید و در آرامش کامل برای آن‌ها توضیح دهید. به آن‌ها بگویید که این بیماری نیز همانند سرماخوردگی قابل درمان است و جای نگرانی ندارد ولی باید برای محافظت از خود و دیگران، نکات بهداشتی را رعایت کنیم و در خانه بمانیم. متأسفانه اطلاعات غلط زیادی درباره‌ی این بیماری پخش می‌شود که ممکن است به گوش کودکان برسد. والدین باید در این شرایط با کودکان درباره اطلاعات درستی که دارند، صحبت کنند و همراه با آن‌ها، میزان درستی و غلطی اطلاعات را بسنجند. اجازه دهید فرزندانتان احساسات خود را بروز دهند، زیرا با توجه به تعطیلی مدارس و قرنطینه شدن، کودک همه‌ی فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایش را از دست داده و طبیعی است که از این شرایط ناراحت و خسته شود. بنابراین سعی کنید آن‌ها را درک و بیشتر از همیشه حمایت کنید. شرایط خانه را با یک برنامه‌ی روزانه برای آن‌ها جذاب و سرگرم کننده کنید. داشتن یک برنامه منظم روزانه به کودکان کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند. سخن آخر متأسفانه نمی‌توان گفت که ویروس کرونا چه زمانی از بین می‌رود و حتی کشف واکسن آن نیز زمان‌بر است. به همین دلیل برای محافظت از خود و کودکانمان در برابر کرونا، بهترین راه پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی، به خصوص بهداشت فردی است. کنترل ترس و اضطراب ناشی از کرونا نیز یکی دیگر از کارهای مهمی است که باید انجام داد. بدانید که اگر نکات بهداشتی و کارهایی را که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند به درستی انجام دهید، هیچ مشکلی برای شما و خانواده پیش نمی‌آید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: