مدارس غیرانتفاعی لاکچری تهران

رده: خبر
زمان:

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، مبنی بر این که برخی از مدارس غیرانتفاعی لاکچری تهران، با دریافت بیش از 80 میلیون از خانواده‌ها، دانش آموزان را به سوئد و فرانسه برده‌اند گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات، موضوع فعالیت مدارس غیرانتفاعی لاکچری تهران را پی‌گیری کند.

مدارس غیرانتفاعی لاکچری تهران

شهریه مدارس غیرانتفاعی

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیرانتفاعی، هفته‌ی گذشته شهریه مدارس غیرانتفاعی را اعلام کرد. طبق صحبت‌های وی، حداکثر شهریه برای مدارس غیرانتفاعی ابتدایی شهر تهران 9 میلیون و چهارصد هزار تومان، دبیرستان‌های دوره‌ی اول متوسطه حداکثر 11 میلیون تومان و دبیرستان‌های دوره‌ی دوم متوسطه به جز پایه‌ی دوازدهم حداکثر 15 میلیون تومان اعلام شد. این شهریه‌ها براساس الگوی مصوب آموزش و پرورش، شامل سرویس، غذا و لباس دانش آموزان نمی‌شود.

خدمات مدارس غیرانتفاعی لاکچری در تهران

مدارس غیرانتفاعی بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند، به 3 دسته‌ی مدارس درجه‌ی اول یا مدارس خاص، مدارس درجه‌ی دوم و مدارس درجه‌ی سوم تقسیم می‌شوند. این مدارس طبق خدماتی که ارائه می‌دهند، شهریه‌های متغییری دارند که برخی از آن‌ها سر به فلک می‌کشد. با این اوضاع اقتصادی خرابی که بر جامعه حاکم شده است، بسیاری از خانواده‌ها دیگر توانایی پرداخت شهریه‌ی مدارس غیرانتفاعی را ندارند. این خانواده‌ها که وضع مالی متوسطی دارند و توان پرداخت شهریه‌های سنگین برخی از مدارس غیرانتفاعی را ندارند، به ناچار به دنبال مدارس هیئت امنایی یا مدارس دولتی می‌روند و یا گاهی مجبور می‌شوند به سراغ مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی دو یا سه بروند تا بلکه بتوانند از پس هزینه‌های آن، بربیایند. گرچه برای برخی از خانواده‌ها، میزان افزایش شهریه و هزینه‌های اضافی که بابت برنامه‌های جانبی به شهریه مصوب آموزش و پرورش اضافه می‌گردد، فرقی ندارد.

مدارس غیرانتفاعی درجه اول

مدارس غیرانتفاعی درجه اول

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی اول یا همان مدارس خاص، با پول و قدرت تأسیس شده‌اند. این مدارس تنها برای قشر ثروت‌مند جامعه که توانایی پرداخت شهریه‌های گزاف را دارند، قابل دسترسی است. جالب است بدانید که حتی آموزش و پرورش نیز، قدرت نظارت بر فعالیت‌های مدارس خاص را ندارد. یکی از این مدارس غیرانتفاعی لاکچری، در غرب تهران واقع شده است که از مهدکودک تا دبیرستان را پوشش می‌دهد و جالب آن‌که، دانش آموزان قبل از ورود به این مدارس، یک آزمون ورودی دارند که در صورت قبول شدن در آن، اجازه وارد شدن به مدرسه را پیدا می‌کنند. این مدارس، لیستی از برنامه‌های مختلف را به خانواده‌ها می‌دهند که بعضی از این برنامه‌ها اجباری و بعضی دیگر اختیاری هستند. از جمله خدماتی که مدارس غیرانتفاعی لاکچری به دانش آموزان ارائه می‌دهند، آموزش تخصصی یک موسیقی، آموزش زبان دوم خارجی، اردوهای داخلی و خارجی، برگزاری کلاس‌های خاص برای کنکوری‌ها، آموزش شنا، یوگا، زومبا و یک ورزش تخصصی و آموزش کامپیوتر می‌باشد. شهریه‌ی این مدارس غیرانتفاعی لاکچری که در منطقه‌ی 1 تا 3 شهر تهران هستند، به جز فوق برنامه‌هایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود، برای مقاطع ابتدایی 15 میلیون تومان، متوسطه‌ی اول 19 میلیون تومان و متوسطه‌ی دوم 23 میلیون تومان است. طبق تحقیقات، هزینه‌ی اردوی سفر به فرانسه در یکی از این مدارس غیرانتفاعی لاکچری در تهران، حدود 50 میلیون و هزینه‌ی اردوی داخلی سفر به شیراز حدود 5 میلیون تومان بوده است. هم‌چنین عده‌ای از دانش آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، درباره‌ی کیفیت این مدارس گفته‌اند: این مدارس، آموزش‌های خاصی ندارد و تنها اردوهای داخلی و خارجی خوبی برگزار می‌کند.

مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی دوم

تعداد مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی دوم، بیشتر از مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی اول است و در شرق تهران واقع‌اند. شهریه‌ی این مدارس کمی بیشتر از مصوبه‌ی آموزش و پرورش است به گونه‌ای که بدون در نظر گرفتن فوق برنامه‌ها، شهریه‌ی مقاطع ابتدایی 11 میلیون تومان، متوسطه اول 15 میلیون تومان و متوسطه دوم به 18 میلیون تومان می‌رسد. خدماتی که در مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی دوم ارائه می‌شود شامل کلاس زبان، استخر، بازی و تفریح، چرتکه، روباتیک و شعر و شاعری است.

مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی سوم

در مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی سوم، شهریه‌ی مصوب شده‌ی آموزش و پرورش و حتی گاهی کمتر از آن را از خانواده‌ها می‌گیرند و به قولی، شهریه با تخفیف می‌شود. اغلب خانواده‌هایی که می‌خواهند از امکانات مدارس غیرانتفاعی استفاده کنند و هزینه‌ی کمتری بپردازند، از این مدارس استقبال می‌کنند. در این مدارس مانند سایر مدارس غیرانتفاعی درجه‌ی اول و دوم، فوق برنامه‌هایی درنظر گرفته می‌شود و برای کنکوری‌ها نیز کلاس‌های فوق برنامه برگزار می‌کنند.

استقرار تیم‌های نظارتی بر مدارس غیرانتفاعی لاکچری تهران

مجتبی زینی‌وند رئیس مراکز و مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی نظارت بر شهریه‌ی مدارس غیرانتفاعی گفت: در حال حاضر تیم‌های نظارتی مشترک میان مدارس غیرانتفاعی و اداره‌ی کل آموزش و پرورش شهر تهران در مناطق 1 تا 6، مستقر هستند و در مناطق 7 تا 12 نیز، ناظران در روزهایی، حضور پیدا خواهند کرد. وی هم‌چنین افزود: شهریه‌ی مدارس غیرانتفاعی از راه‌های مختلفی هم‌چون پورتال و منوی میز الکترونیکی، اپلیکیشن استعلام میزان شهریه در تلفن همراه، نصب پوستر در مدرسه، لینک سامانه‌ی سناد و سامانه‌ی مشارکت ها، قابل استعلام است و مدارسی که از خانواده‌های دانش آموزان، شهریه‌ای اضافه بر مصوب آموزش و پرورش گرفته‌اند، باید آن را به خانواده‌ها برگردانند. هم‌چنین باید یکی از سند دو برگی قرارداد شهریه، در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و دیگری در اختیار مدرسه باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: