مدارس هزاره سوم نیاز آموزش و پرورش در ایران

رده: مقاله
زمان:

ایجاد مدرسه در ایران فراز و فرودهای بسیاری داشته است و با تلاش روشن‌فکران آن روزگار، مدرسه‌ها به شکل امروزی درآمدند. آموزش در گذشته در مکتب‌خانه‌ها و مدارس دینی خلاصه می‌شد و ایجاد مدارس جدید در ایران با مخالفت‌های شدیدی روبرو بوده است. افراد زیادی چون امیرکبیر، میرزا حسن رشدیه، بی‌بی خانم استرآبادی، طوبی آزموده و... برای شکل‌گیری مدارس جدید در ایران، تلاش کردند و مشکلات فراوانی را متحمل شدند تا سرانجام آموزش به سبک جدید در ایران شکل گرفت.

مدارس هزاره سوم نیاز آموزش و پرورش در ایران

امروزه، با گسترش تکنولوژی و آشنا شدن والدین و دانش‌آموزان با خدمات پیشرفته آموزشی ایجاد مدارس هزاره سوم در ایران به شکل ضرورت درآمده است. گرچه بسیاری از افراد مخالف تغییر در سیستم مدارس و آموزش و پرورش کشور هستند اما باید پذیرفت ما نیز در ایران، باید برنامه‌ها، مدارس و روش‌های جدیدی را برای تعلیم و تربیت فرزندانمان درپیش بگیریم تا بتوانیم هم‌راستا با سایر کشورهای جهان پیشرفت کنیم. ما قصد داریم در این مقاله درباره مدارس هوشمند و ضرورت ایجاد مدارس هزاره سوم با شما صحبت کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت آموزش و پرورش

اهمیت آموزش و پرورش

مسلماً یکی از عوامل مهم پیشرفت یا انحطاط یک ملت در قرون جدید آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است. یک کشور پیشرفته آموزش و پرورش توانمندی دارد و یک کشور رو به انحطاط نیز دارای آموزش و پرورش عقب‌مانده و ضعیف است. هرگاه حکام یک کشور به مسئله تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان خود اهمیت بیشتری دهند و برای آن برنامه‌ریزی دقیق و علمی داشته باشند می‌توانند مطمئن باشند که در آینده کشورشان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشرفت خواهد کرد به همین دلیل توجه به مسئله آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد.

مدارس هزاره سوم چگونه مدارسی هستند؟

مدارس هزاره سوم چگونه مدارسی هستند؟

مدارس هوشمند، مدرسه‌هایی هستند که بر اساس تکنولوژی روز دنیا کنترل و مدیریت می‌شوند. در مدارس هزاره سوم روش‌ها و هدف‌ها تغییر می‌کند. اگر تا به امروز فقط معلم یاد دهنده بوده است در این مدارس جدید معلم با دانش‌آموز آمیخته می‌شود و فقط نقش یک مربی را دارد تا مسیر یادگیری را تسهیل کند و این خود دانش‌آموز است که سوال می‌کند، به دنبال پاسخ سوالاتش می‌رود و به نوعی خودش یاد می‌گیرد.

مدارس هزاره سوم چه اهدافی دارند؟

مدارس هزاره سوم چه اهدافی دارند؟

هدف اصلی مدارس جدید تغییر روش‌های سنتی و حرکت به سمت آموزش با روش‌های جدید است. روش‌هایی تعاملی که دانش‌آموزان مشارکت بیشتری در آموزش و یادگیری داشته‌باشند و برخلاف سبک آموزش قبلی فقط شنونده و منفعل نباشند. در آموزش‌های جدید تلاش می‌شود برای توانمندتر کردن کودکان و نوجوانان دانش و مهارت‌های عملی، بیشتر درهم آمیخته شوند تا برای آنان کاربردی‌تر و مفیدتر باشند. هدف دیگر این مدارس داشتن برنامه‌های درسی بین رشته‌ای و فرارشته‌ای است تا دانش‌آموزان در زمینه‌های بیشتری آموزش داده شوند و راحت‌تر استعدادهای خود را بیابند. برنامه درسی در مدارس هزاره سوم به گونه‌ای طراحی شده است که از عمل به سمت تئوری می‌رود. در این مدارس هدف تشویق دانش‌آموزان به سمت کنجکاوی و تجربه کردن است. آنچه دانش‌آموز با درک و تجربه خود می‌آموزد تا پایان عمر در ذهنش باقی خواهد ماند و یک یادگیری ماندگار خواهد بود. طبق نتیجه تحقیقات 5 درصد از فرایند یادگیری از طریق توضیح، 15 درصد از طریق خواندن و 80 درصد از طریق فعالیت عملی حاصل می‌شود. از این‌رو، فعالیت‌های عملی در این مدارس در اولویت قرار می‌گیرند.

مدارس هزاره سوم نیاز آموزش و پرورش در ایران

در مدارس جدید تلاش می‌شود که کودکان بیشتر به سمت هنرهای خلاقانه سوق داده شوند تا پر کردن حافظه و از برکردن. هرچه تمایل به پرسیدن سوال «چرا» بیشتر باشد، پیشرفت دانش آموز و افزایش خلاقیت او بیشتر خواهد شد. با این روش دانش‌آموز به فردی متفکر، خلاق و آشنا با تکنولوژی روز دنیا تبدیل می‌شود که از اهداف آموزش و پرورش قرن بیست و یکم به حساب می‌آید. در این مدارس کودکان یاد می‌گیرند خودشان فکر کنند و کم‌کم تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری را نیز می‌آموزند. آنها یاد می‌گیرند محقق و جستجوگر باشند. در مدارس جدید به دانش‌آموز فرصت داده می‌شود که سوال کند و به دنبال پاسخ سوالش بگردد. دانش‌آموز خودش اطلاعات را جستجو می‌کند و تفکرش را گسترش می‌دهد. در این شرایط است که فرزندان ما درست فکر کردن و قضاوت کردن را می‌آموزند و در آینده با تعقل بیشتر تصمیم خواهند گرفت. وقتی دانش‌آموز خودش مسئول یادگیری و کسب اطلاعاتش باشد کم‌کم می‌آموزد که در شرایط سخت چگونه به راه خود ادامه دهد و خود را با تغییرات وفق دهد. او می‌آموزد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و با همکاری دیگران به دانسته‌ها و توانایی‌های خود بیفزاید. در مدارس هوشمند هزاره سوم به پرورش توانایی‌های فیزیکی، احساسی، ذهنی و معنوی دانش‌آموزان توجه ویژه می‌شود و فرصت‌هایی برای بهبود توانایی‌ها و استعدادهایشان فراهم می‌شود.

مجموعه مدارس هوشمند علوی

مجموعه مدارس هوشمند علوی

مجموعه مدارس هوشمند علوی از مدارس هزاره سوم است که تلاش می‌کند دانش‌آموزانی پرسش‌گر و محقق تربیت کند. ما با بیش از 60 شعبه در مقاطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم آموزش را بر مبنای پرورش حس پرسش‌گری و پاسخ‌گویی در دانش‌آموزان قرار داده‌ایم زیرا اصل آموزش در هزاره سوم مبتنی بر تفکر و خلاقیت است. در سال‌های آغازین مدرسه، ما از طریق بازی به تقویت توانایی‌های شناختی و حرکتی کودکان می‌پردازیم و سعی می‌کنیم آنان را با مهارت‌های دست‌ورزی، دوست‌یابی، مسئولیت‌پذیری آشنا کنیم. در سال‌های بعدی، کودکان موسیقی، رایانه، زبان‌های خارجی و... را می‌آموزند؛ زیرا هدف ما در مجموعه مدارس علوی تعلیم دانش‌آموزان بر اساس 12 مهارت سوادی است که یونسکو معرفی کرده است.

مدارس هزاره سوم نیاز آموزش و پرورش در ایران

ما در دوره متوسطه اول و دوم، براساس الگو برداری از مدارس فنلاند و سوئیس روش آموزشی پروژه‌محور و دانش‌آموزمحور را برگزیده‌ایم. دانش‌آموزان در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز و زیر نظر معلمان خود مطالب درسی را به‌صورت تجربی یاد می‌گیرند و در فعالیت‌های گروهی به بحث و گفتگو می‌پردازند. ما متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان در این سن، کتاب‌ها و برنامه‌های فراآموزشی نیز برای دانش‌آموزان خود در نظر گرفته‌ایم مانند: آموزش سواد مالی، سواد بهداشت، هنر و خلاقیت و مهارت‌های زندگی و... . ما در مجموعه مدارس علوی می‌کوشیم دانش‌آموزانی توانمند و هماهنگ با تعالیم روز دنیا تربیت کنیم تا بتوانیم فردایی بهتر برای سرزمین‌مان بیافرینیم.

نتیجه‌گیری

شکل‌گیری و ایجاد مدارس نوین در ایران با دشواری های زیادی روبرو بوده است اما سرانجام با تلاش روشن‌فکران و حمایت مردم این مدارس در ایران تاسیس شدند و شیوه‌ای جدید در تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین به‌وجود آمد. اما امروز، تقریباً 150 سال بعد از تاسیس اولین مدرسه جدید در ایران باز هم نیاز است تا تغییر دیگری در سیستم تعلیم و تربیت ایران اتفاق بیفتد و مدارسی در جهت رفع نیازهای نسل جدید ایجاد شوند. مدارسی هوشمند که با شیوه‌های مدرن آموزشی همگام باشند. مجموعه مدارس علوی از جمله مدارس هزاره سوم به شمار می‌آید که با شیوه‌های جدید آموزش برای تربیت نسلی آگاه‌تر و توانمندتر در زمینه‌های علمی، فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تلاش می‌کند و با برنامه ریزی دقیق و علمی و به کار گرفتن کادری مجرب برای رسیدن به این مهم قدم برمی‌دارد تا فرزندان موفق‌تری پرورش دهد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: