رقابت دانش‌آموزی در مسابقات دانش مغز

رده: خبر
گروه: اندیشه
زمان:

در هفتمین دوره‌ی مسابقه‌ی دانش مغز از بین 1400 دانش‌آموز، 52 نفر به عنوان برگزیدگان رقابت دانش مغز برگزیده شدند. هستی فخری به عنوان نماینده ایران برای رقابت های 2021 آمریکا انتخاب شد. مسابقه‌ی دانش مغز یک فرصت بسیار مناسب برای دانش‌آموزان است تا با مفاهیم علوم اعصاب بیشتر آشنا شوند. همچنین انگیزه‌ی آن‌ها را برای شناخت بیشتر مغز افزایش می‌دهد. انجمن علوم اعصاب در تلاش است تا مرزهای نبوغ و اسعداد را در بین دانش‌آموزان گسترده‌تر کند و با مطالعه‌ی مکانیزم‌های عملکرد مغز پنجره‌ی جدیدی برای درک ریشه‌های رفتارهای انسان و عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری‌های مختلف باز کند. هدف از برگزاری مسابقه‌ی دانش مغز نیز علاقه‌مند کردن محصلان به مطالعه درباره‌ی مغز و اعصاب است تا بتوانند نسل جدیدی از دانشمندان و پزشکان را تربیت و به جامعه تحویل دهند. در حال حاضر نیز هر ساله 53 کشور با هم در ابعاد جهانی رقابت می‌کنند. ایران در این رقابت‌ها توانسته در طول 5 سال گذشته در بین 5 کشور برتر جهان قرار گیرد. امسال نیز مسابقه‌ی دانش مغز در شهریور ماه جاری به صورت آنلاین برگزار شد و برگزیدگان رقابت دانش مغز به مسابقات 2021 آمریکا اعزام خواهند شد. برای اطلاع از جزئیات با ما همراه باشید.

رقابت دانش‌آموزی در مسابقات دانش مغز

برگزیدگان رقابت دانش مغز

معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری درباره‌ی رقابت دانش مغز بین دانش‌آموزان گفت: هفتمین مرحله از رقابت‌ها در زمینه‌ی علوم اعصاب به صورت آنلاین و با زبان انگلیسی در دو بخش در شهریور برگزار شد. در بین برگزیدگان رقابت دانش مغز پنج دانش‌آموز مدال طلا، 12 نفر مدال‌های نقره و 14 دانش آموز شرکت‌کننده نیز مدال‌های برنز را به خود اختصاص دادند. شرکت‌کنندگان به منظور موفقیت در این مرحله به سؤالات چند گزینه‌ای و تشریحی آناتومی پاسخ دادند. این استعدادها برای راه یافتن به مرحله‌ی جهانی در گام دوم از مسابقه‌ی دانش مغز با هم رقابت کردند.

معرفی برگزیدگان رقابت دانش مغز برای شرکت در ابعاد جهانی

در اولین مرحله از هفتمین دوره‌ی مسابقه‌ی دانش مغز بیش از 1400 دانش‌آموز در رده‌های سنی 18- 13 سال از مدارس متوسطه برای رقابت شرکت کردند. از بین این تعداد 52 دانش‌آموز بااستعداد ببشترین امتیاز را کسب و از طرف کمیته‌ی داوری به عنوان برگزیدگان رقابت دانش مغز انتخاب شدند تا بتوانند در ابعاد جهانی رقابت کنند. نفر نخست این دوره به همراه رتبه‌ی اول دوره‌ی ششم برای شرکت در مسابقه به آمریکا اعزام می‌شود.

هدف برگزاری مسابقه‌ی دانش مغز

استعدادیابی در نتیجه‌ی رقابت بین محصلان نخبه و ترسیم فضای ایده‌آل برای ادامه‌ی تحصیل آن‌ها در رشته‌های علوم شناختی در سطح کشور، هدف برگزاری مسابقه‌ی دانش مغز است. این مسابقه در ایران با حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

رتبه‌ی نخست مسابقه‌ی دانش مغز

در بین شرکت‌کنندگان مسابقه‌ی دانش مغز هستی فخری توانست با هوش و استعداد بی‌نظیر خود رتبه‌ی نخست رقابت را به خود اختصاص دهد. این فرد به عنوان نماینده‌ی ایران برای شرکت در رقابت‌های 2021 آمریکا انتخاب شده است. اما به دلیل شیوع کرونا این رقابت‌ها در فضای مجازی و به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

ایران در جمع برترین‌های جهان

مسابقه‌ی دانش مغز بین دانش‌آموزان، رقابتی گسترده در ابعاد جهانی است که شرایط و فرصت‌های لازم را برای ترویج، توسعه و گسترش رشته‌های مرتبط با علوم شناختی در سراسر جهان فراهم خواهد کرد. ایران توانسته در طول 5 سال گذشته در ابعاد جهانی رقابت در بین 5 کشور برتر قرار گیرد. در پنجمین دوره از این مسابقه که در کره‌ی جنوبی برگزار شد نیز توانست سومین مقام را به خود اختصاص دهد.

قوانین مسابقه‌ی دانش مغز

در این رقابت‌ها انتظار می‌رود که دانش‌آموزان از تقلب اجتناب کنند.آن‌ها حق استفاده از هیچ گونه وسیله‌ی ضبطی را ندارند و تمامی عکس و ویدوئوهای مربوط به مسابقه بعدا به صورت آنلاین منتشر خواهند شد. قبل از برگزاری رقابت قوانین به صورت مفصل و قبل از شروع به صورت خلاصه و واضح به اطلاع شرکت‌کنندگان می‌رسد. ممکن است در مرحله‌ی پرسش شفاهی زمان اختصاص داده شده به هر سؤال متفاوت باشد که از قبل به صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌شود. در پاسخ به سؤالات تنها دو حالت صحیح و غلط وجود دارد. به این معنی که به پاسخ‌هایتکمیل نشده نمره‌ای تعلق نخواهد گرفت. در کل امتیازات مربوط به هر مرحله شامل: 25 درصد شفاهی، 25 درصد نوشتاری، 20 درصد نوروآناتومی و 5 درصد عصب - بافت‌شناسی است. در این رقابت‌ها به همراه داشتن موبایل، ماشین‌حساب، ساعت هوشمند و هر وسیله‌ی الکترونیکی دیگری ممنوع است.

جوایز برگزیدگان رقابت دانش مغز

برای دانش‌آموزانی که در ابعاد جهانی رقابت می‌کنند جوایزی در نظر گرفته شده است. تمامی فینالیست‌ها مدال و گواهی شرکت در مسابقه اهدا خواهد شد. اما جوایز برگزیدگان رقابت دانش مغز شامل موارد زیر است: نفر اول: 3 هزار دلار پول نقد، دوره‌ی تابستانه‌ی کارآموزی تحت نظر جامعه‌ی علوم اعصاب و نشان مسابقات بین‌المللی دانش مغز نفر دوم: 2 هزار دلار پول نقد نفر سوم: 1 هزار دلار پول نقد

سخن آخر

متولیان برگزاری مسابقه‌ی دانش مغز، انجمن علوم اعصاب ایران و گروه علمی سیناپس است. هر ساله این مسابقات در دو مرحله و با حمایت آموزش و پرورش کشور و ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری برگزار می‌شود. امسال به دلیل شیوع کرونا برگزیدگان رقابت دانش مغز به صورت آنلاین در ابعاد جهانی رقابت می‌کنند. تا کنون کشورهای کانادا، آمریکا، ایتالیا، آفریقای جنوبی، اتریش، استرالیا، دانمارک و آلمان میزبان برگزاری این رقابت جهانی بودند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: