مسابقات ملی هوافضا فرصتی برای استعدادیابی

رده: خبر
زمان:
مسابقات ملی هوافضا فرصتی برای استعدادیابی

علی اشرفی دبیر اجرایی مسابقات ملی هوافضا گفت: یازدهمین مسابقات ملی هوافضا در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 98 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار و در 15 اردیبهشت به پایان می‌رسد. هدف اصلی برگزاری مسابقات هوافضا، معرفی گرایش‌های رشته‌ی هوافضا به دانش آموزان و استعدادیابی در این حوزه است. این مسابقات در 6 لیگ دانش آموزی و آزاد، اعم از شبیه‌ساز اویونیک، هاورکرافت، راکت آبی، سرعت پهپادها و گلایدر (هواپیمای مدل که بدون موتور است و به صورت دستی و لانچر پرتاب می‌شود) برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری مسابقات ملی هوافضا

اشرفی درباره‌ی هدف برگزاری مسابقات هوافضا گفت: مسابقات ملی هوافضا از سال 1386 تاکنون در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به میزبانی دانشکده‌ی مهندسی هوافضا برگزار می‌شود. این مسابقات با هدف افزایش سطح اطلاعات دانش‌جویان و دانش آموزان و معرفی رشته‌ی هوافضا و جذب شرکت‌کنندگان این مسابقات به تحصیل در این رشته‌ها، برگزار می‌گردد. این مسابقه با هدف جذب دانش آموزان با استعداد به سمت رشته‌های هوافضا برگزار می‌گردد. تاکنون 130 تیم 3 تا 5 نفره در مسابقات ملی هوافضا ثبت نام کرده‌اند که از این بین، اکثر تیم‌ها را دانش آموزان تشکیل داده‌اند. هم‌چنین از بین لیگ‌ها، لیگ گلایدر پرطرفدارترین لیگ می‌باشد که 70 تیم برای شرکت در آن، ثبت نام کرده‌اند.

برگزاری مسابقات در سطح بین‌الملل

دبیر اجرایی مسابقات ملی هوافضا تصریح کرد: برای برگزاری مسابقات در سطح بین‌الملل، طی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفته است که نیازمند حمایت از طرف نهادهای مختلف اعم از توسعه و فناوری ریاست جمهوری است. وی هم‌چنین درباره‌ی لیگ اضافه شده به مسابقات ملی هوافضا گفت: لیگ شبیه‌سازی اویونیک با هدف آشنایی بیشتر دانش‌جویان با وسایل اویونیکی موجود در کابین خلبان و مسائل مربوط به واقعیت مجازی، امسال به سایر لیگ‌ها اضافه شده است. شبیه‌سازی اویونیکی به جهت شبیه‌سازی پرواز برای خلبان از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل هدف اصلی این مسابقه، ایجاد چالش بین دانش‌جویان برای رسیدن به گرافیک بهتر و شبیه‌سازی دقیق‌تر وسایل اویونیکی مطابق با نیاز صنعت است. اشرفی هم‌چنین درباره‌ی مسابقات شبیه‌سازی اویونیکی گفت: اگر شرکت‌کنندگان، طرح‌های خوبی را در لیگ شبیه‌سازی ایونیک ارائه دهند، به سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای متولی صنعت هوافضا معرفی می‌شوند.

گلایدر، هواپیمای فاقد موتور

گلایدر، هواپیمای فاقد موتور

وی با اشاره به این که مسابقات گلایدر با هدف آشنایی بیشتر دانش آموزان با اصول پروازی برگزار می‌شود، گفت: گلایدر وسیله‌ای پرنده، به شکل متعارف هواپیما و فاقد موتور است. در طراحی گلایدر به اصول آیرودینامیک باید توجه ویژه‌ای شود. چرا که دسترسی به کمترین نرخ نزول در نبود نیروی پیش‌برنده، مهم‌ترین ویژگی گلایدر است. هدف اصلی این مسابقه، ایجاد چالش بین دانش آموزان برای رسیدن به بیشترین برد و پایداری گلایدر است. اشرفی ادامه داد: هاورکرافت نوعی شناور است که برروی بالشتکی از هوا تکیه دارد و توانایی گذشتن از پهنه‌های گوناگون بر روی زمین و هم‌چنین گذر از روی آب را دارد. هوای ورودی به هاورکرافت از طریق پروانه به زیر سازه و بالشتک‌ها منتقل می‌شود و سبب خیزش (هاورینگ) و استقرار آن بر روی توده‌ای از هوای تحت فشار می‌شود. هدف از برگزاری این لیگ در مسابقات ملی هوافضا، رقابت دانش آموزان برای رسیدن به بیشترین نرخ پایداری و ایجاد نیروی لازم برای عبور از موانع می‌باشد.

مسابقات راکت آبی

اشرفی درباره‌ی مسابقات راکت آبی گفت: راکت آبی از جمله وسایل مهیج برای دانش‌آموزان است که با به کار بردن اصول علمی هوافضایی ساخته می‌شود. لیگ 90 درجه در سطح دانش‌آموزی هر ساله و با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با دانش هوافضا برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این لیگ سعی می‌کنند بیشترین ارتفاع ممکن را طی کرده و علاوه بر باز شدن چتر در زمان مناسب، کم‌ترین انحراف را از نقطه پرتاب داشته باشند. وی هم‌چنین افزود: لیگ مسابقات سرعت پهپادها برای اولین بار به فرم FPV در مجموعه‌ی مسابقات ایروکامپ قرار گرفته است. در این لیگ، شرکت‌کنندگان می‌توانند با هر وسیله‌ی پرنده‌ای که با قوانین ما هم‌خوانی داشته باشد، وارد مسابقه شوند. هدف این لیگ طی کردن مسیرهای مشخص شده با موانع مختلف، در حداقل زمان ممکن است و خلبان باید خود، هدایت پرنده را در دست داشته باشد.

داوران مسابقات ملی هوافضا

اشرفی با اشاره به این که داوران مسابقات، از دانش‌جویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه امیرکبیر در رشته‌ی هوافضا و سازمان هواپیمایی کشور هستند، گفت: حمایت مالی مسابقات هر ساله از طرف نهادهای مختلف هم‌چون سازمان صنایع هوایی، ستاد توسعه‌ی فناوری ریاست جمهوری و انجمن علمی دانشگاه‌ها بوده است، اما طرح‌های جدیدی برای برگزاری لیگ‌های تخصصی ارائه می‌گردد که نیازمند تایید است و به دلیل نبود بودجه کافی امکان برگزاری آن‌ها وجود ندارد.

دانشگاه‌های پذیرنده در رشته‌های هوافضا

رشته‌ی هوا فضا در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، خواجه نصیر‌الدین طوسی، مالک اشتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تربیت مدرس، شهید بهشتی، صنعتی ارومیه، آزاد رامسر، دانشکده‌ی صنعت هواپیمایی کشور، دانشکده‌ی علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، صنعتی شیراز، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد و دانشگاه شیراز در مقاطع مختلف دانش‌جو می‌پذیرد.

علی اشرفی دبیر اجرایی مسابقات ملی هوافضا با بیان این که مسابقات ملی هوافضا در 12 اردیبهشت امسال، آغاز می‌شود، گفت: نتایج نهایی مسابقات ملی هوافضا و معرفی تیم‌های برتر، در روز اختتامیه که در 15 اردیبهشت ماه است، اعلام می‌شود. شرکت در این مسابقات برای دانش آموزان و عموم، آزاد می‌باشد. بنابراین کسانی که به رشته‌ی هوافضا علاقه دارند و می‌خواهند در این مسابقات شرکت کنند، تا 7 اردیبهشت ماه، فرصت دارند که برای ثبت نام در مسابقات ملی هوافضا به سایت www.aerocomp.ir مراجعه کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: