شاید در بین عوامل موثر بر درس خواندن هیچ گزینهای به اندازهی مشاورهی تحصیلی «مکمل» نباشد! حتما زیاد دیدهاید دانشآموزی تلاش و زحمت زیاد دارد، ولی در پایان نتیجهای متناسب با تلاش خود نمیگیرد. مشاورهی تحصیلی آموزش هنر یادگیری است. یک مشاور کاربلد نه اهل تعیین تکلیف است و نه دیکته کردن یک نسخهی جادویی. مشاور تحصیلی با شناخت تواناییها و علایق دانشآموز، امکانهایی واقعبینانه را مشخص میکند و با هماندیشی برنامهای کاربردی میریزد. مشاوره در مدارس علوی بر اساس تکنیکهای روز و به منظور آموزش مهارتهای مطالعه، تقویت تحصیلی، مشاورهی شخصی، راهنمایی شغلی و حل دغدغههای دانشآموزان انجام میشود. گروه مشاورهی مؤسسهی علوی در تمام مدارس خود در سطح کشور کنار دانشآموزان حضور دارند. برای کنترل میزان مطالعه، دفتر برنامهریزی متناسب با نیاز دانشآموزان طراحی شده است که در اختیار آنان قرار میگیرد. جلسات مشاورهی گروهی هم بهصورت هفتگی برگزار میشوند. علاوه بر این مشاورههای روانشناختی نیز در برنامهی مدارس هزارهی سوم قرار دارند.
فعالیتهای مشاورهای
در مدارس علوی سه رکن مشاور، دانشآموز و سیستم آموزش و سنجش پویا به صورت هماهنگ فعالیت میکنند. بلافاصله با اعلام نتایج هر سنجش، نمرههای دانشآموزان بررسی و تحلیل میشود و مشاور بر اساس این دادهها و شناختی که از هر دانشآموز دارد نقاط قوت و ضعف او را بازبینی میکند و با تعیین بخشهای رشد و افت، برنامهها و راههای متناسب پیشنهاد میدهد. برگزاری جلسات هماندیشی، آموزش نحوهی صحیح مطالعه، انتخاب رشته در کنار مشاورههای اختصاصی از برنامههای مشاورهای مدارس هوشمند علوی محسوب میشوند.
لزوم حضور مشاور در مدرسه
در عصری هستیم با تحولات اجتماعی پرشتاب و گاه روزانه و متضاد. لذا باید قدرت تصمیمگیری و مواجهه با مشکلات را به فرزندانمان بیاموزیم؛ از طرفی بیشتر اولیا زمان کافی برای راهنمایی فرزندان ندارند. حضور مشاوران در مدرسه با توجه به نوع ارتباطی که با دانشآموزان میگیرند تا حد زیادی این خلاء را پر میکند. اساس برنامهی کاری مشاوران مدارس علوی در مسیر موفقیت و کامیابی دانشآموزان بدین شرح است:
- هدایت تحصیلی از تمامی جوانب
- بررسی مشکل افت تحصیلی و علل آن
- آموزش روشهای تستزنی برای کنکوریها
- آموزش مهارت درس خواندن صحیح و یادگیری
- پرداختن به مسالهی مهم اضطراب امتحان و مسائل مشابه
مسئولیتهای مشاور
- در دسترس بودن دائمی مشاوره و پشتیبانی
- بررسی نتایج هر سنجش و تعیین برنامههای متناسب با آن
- شناخت ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان و ارتباطگیری با اولیاء محترم
- هدایت و حمایت دانشآموزان و راهبری آنها به منظور رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه