جزئیات مشکلات سؤالات کنکور سراسری اعلام شد

رده: خبر
زمان:

سطح سؤالات کنکور چگونه است؟ سؤالی است که این روزها به وفور شنیده می‌شود و به یک حاشیه‌ی بزرگ خبری در کشور تبدیل شده است. سطح سؤالات کنکور 1400 با سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود و اعتراضات زیادی را نیز به همراه داشت. دانش‌آموزان امسال شاهد یک کنکور بسیار متفاوت و علی‌رغم تلاششان نسبت به نتیجه‌ی نهایی بسیار ناامید بودند. به دنبال اعتراضات پی در پی معلمان و محصلان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور خبر از تعیین میزان سختی کنکور 1400 داد. برای اطلاع از جزئیات سطح سؤالات کنکور 1400 انسانی، سطح سؤالات کنکور 1400 تجربی و سطح سؤالات کنکور 1400 ریاضی با ما همراه باشید.

حسن ملکی: ما مدافع حق دانش‌آموزان هستیم

حسن ملکی: ما مدافع حق دانش‌آموزان هستیم

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در خصوص میزان سختی کنکور 1400 و طراحی سؤالات از بخش حذفیات اعلام شده و خارج از کتب درسی یا اهداف درسی گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای منافع و مصالح دانش‌آموزان حساس بوده و بدون شک موضع‌گیری لازم را در این زمینه خواهد داشت. پیشنهاد من برای رسیدگی به اعتراضات محصلان، تشکیل کارگروه مشترک با حضور کارشناسان سازمان پژوهش، صاحب‌نظران و سازمان سنجش کشور است. در این کارگروه تمامی سؤالات باید به طور دقیق و علمی بررسی و مشخص شود که آیا مشکلات مطرح شده واقعی است؟ تمامی مواردی که تاکنون اعلام کردیم براساس واقعیت بوده و با استاندارهای موجود کاملا تطابق دارند. حسن ملکی با اشاره به اعلام حذفیات کتب درسی به سازمان سنجش اظهار داشت: با توجه به آن که کتب درسی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید می‌شوند، والدین و محصلان از ما انتظار دارند که در برابر منافع یادگیری از آن‌ها دفاع کنیم. از طرفی ما حذفیات را از قبل به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم. بنابراین نمی‌توانند بگویند به ما اعلام نشده یا دیر اعلام شده است. به همین دلیل انتظار چنین بی‌اعتنایی در طراحی سؤالات نداشتیم. بدون شک سؤالات ریاضی جزو اولین سؤالاتی هستند که دانش‌آموزان به سراغ آن می‌روند. طبیعتا مواجه شدن با سؤالاتی که از بخش حذفیات اعلام شده، آرامش روانی آن‌ها را برهم زده و احتمالا به همین دلیل نتوانستند سؤالات دیگر را پاسخ دهند. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در پاسخ به سؤالات «با توجه به تمام شدن کنکور انتظار شما از سازمان سنجش چیست؟ و آیا آن‌ها می‌توانند در پذیرش داوطلبان کنکور 1400 تغییری ایجاد کنند؟» گفت: انتظار ما از سازمان سنجش آن است که نسبت مشکل به وجود آمده تدبیری بیاندیشند. مسئله‌دار بودن و سطح سؤالات کنکور 1400 باید توسط سازمانی که کتب درسی را تألیف می‌کند بیان شود. زمانی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به این نتیجه رسیده که بعضی سؤالات خارج از کتب درسی و برخی دیگر از بخش حذفیات اعلام شده طراحی شده‌اند، دفاع از منافع داوطلبان را وظیفه‌ی اصلی خود می‌داند. وی در ادامه افزود: بر این باورم که کارگروه مشترک بین ما، سازمان سنجش و صاحب‌نظران می‌توانند با بررسی موارد و براساس قوانین موجود راه‌کارهایی منطقی را ارائه دهند. موکول شدن این قضیه به سال بعد را هرگز به صلاح نمی‌دانم. زیرا دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به شدت نگران هستند و باید الآن به آن‌ها پاسخ داده شود.

عدم مراعات حال دانش‌آموزان در شرایط کرونا و آموزش مجازی

حسن ملکی گفت: از آن جا که در شرایط کرونایی کشور آموزش‌ها مجازی بود، قاعدتا باید هنگام طراحی سؤالات مراعات حال دانش‌آموزان را می‌کردند. اما متأسفانه نه تنها به این مورد توجهی نشده بلکه سؤالاتی با میزان سختی بسیار بالا طراحی کرده‌اند که بخش قابل توجهی از آن‌ها نیز خارج از کتب درسی بودند. تقاضای من آن است که بیانیه‌ی صادر شده‌ی مؤلفان را که جمعی از صاحب نظران حوزه‌ی ریاضی و دبیران در این عرصه امضا کرده‌اند را ملاحظه کنند.

میزان سختی کنکور 1400 در درس ریاضی

حسن ملکی با اشاره به اعتراضات کنکور سال 99 در درس شیمی اظهار داشت: در سال گذشته نیز برای مشکلات درس شیمی نامه‌ای رسمی به سازمان سنجش ارسال کردیم. در این نامه اعلام کردیم که به دلیل وضعیت کرونا و شرایط خاص خانواده‌ها و محصلان برگزاری کنکور در سطح دشوار به ویژه در درس شیمی مشکلات عاطفی و روانی دانش‌آموزان را افزایش خواهد داد. با این حال سطح سؤالات کنکور 1400 نیز چه از نظر کمی و چه کیفی دارای مسائل و مشکلات بسیار بود. مطابق با بررسی‌هایی که بر روی سؤالات ریاضی صورت گرفت مشخص شد که در رشته‌ی ریاضی 8 سؤال معادل 14 درصد خارج از کتب درسی، 13 سؤال معادل 24 درصد خارج از اهداف کتاب درسی و یک سؤال اشتباه طراحی شده بود. وی افزود: طبق همین مستندات یک سؤال نه تنها خارج از کتاب درسی بود بلکه هیچ گزینه‌ی صحیحی برای آن وجود نداشت. 7 سؤال (13 درصد) با میزان سختی بسیار بالا و 16 سؤال (29 درصد) مربوط به درس ریاضی در رشته‌ی ریاضی است.

سطح سؤالات کنکور 1400 تجربی

ملکی درباره‌ی سطح سؤالات کنکور 1400 تجربی گفت: از سؤالات درس ریاضی رشته‌ی تجربی 2 سؤال، 9 سؤال خارج از اهداف کتاب، 2 سؤال بدون گزینه‌ی صحیح و 3 سؤال با میزان سختی بسیار بالا طراحی شده‌اند. در این بررسی‌ها تأکید ما بیشتر بر روی سؤالاتی بود که خارج از کتی یا اهداف درسی هستند.

سطح سؤالات کنکور 1400 انسانی

ملکی در خصوص سطح سؤالات کنکور 1400 انسانی گفت: در درس ریاضی رشته‌ی علوم انسانی 6 سؤال خارج از اهداف کتاب و 8 سؤال با میزان سختی بسیار بالا طراحی شده‌اند.

میزان سختی کنکور 1400 در درس فارسی

حسن ملکی با اشاره به این موضوع که میزان سختی کنکور 1400 فقط مختص درس ریاضی نیست بیان کرد: مشابه همین مشکلات در درس فارسی نیز مشاهده شد. مثلا در سؤالات فارسی گروه هنر، سؤال‌های 5 و 15 از بخش حذفیات اعلام شده بودند. سؤال‌های 7 و 13 گروه علوم انسانی نیز همین وضعیت را داشتند. همه‌ی این موارد براساس مستندات موجود اعلام شده‌اند.

میزان سختی کنکور 1400 در درس شیمی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: طبق بررسی‌هایی که توسط همکارانم انجام گرفته در درس شیمی نیز سؤالات 269 و 238 خارج از اهداف آموزشی و 201 و 222 خارج از اهداف کتاب درسی بوده‌اند.

عدم پذیرش سازمان سنجش در خصوص مسئله‌دار بودن سؤالات کنکور 1400

عدم پذیرش سازمان سنجش در خصوص مسئله‌دار بودن سؤالات کنکور 1400

این مقام مسؤول با اشاره به بیانیه‌ی سازمان سنجش که اعلام کرده تنها 5 سؤال خارج از کتب درسی بوده اظهار داشت: جالب اینجاست که همین 5 سؤال را نیز بعد از نامه‌ای که به سازمان سنجش ارسال کردیم پذیرفتند. قبل از آن همین را نیز قبول نمی‌کردند. حرف اصلی ما این است که سازمان سنجش طبق استاندارهایی که اعلام کرده، بیشتر از 5 سؤال بوده که فقط مختص درس ریاضی نیز نبوده است. در دروس دیگر نیز سؤالات مسئله‌دار وجود داشت منتها اکثریت مشکلات در درس ریاضی است.

مجموع سؤالات مسئله‌دار در کنکور 1400

ملکی در پاسخ به سؤال « چه تعداد از سؤالات از بخش حذفیات کتب درسی طراحی شده‌اند؟» بیان کرد: در سطح سؤالات کنکور 1400 ریاضی 8 سؤال از بخش حذفیات اعلام شده، 12 سؤال خارج از اهداف کتاب، 1 سؤال اشتباه و 7 سؤال با درجه‌ی سختی بسیار بالا طراحی شده‌اند. در رشته‌ی تجربی 2 سؤال از بخش حذفیات اعلام شده، 9 سؤال خارج از اهداف کتاب درسی، 2 سؤال اشتباه و 3 سؤال با درجه‌ی سختی بسیار بالا بودند. در رشته‌ی علوم انسانی نیز 6 سؤال از بخش حذفیات اعلام شده و 8 سؤال با میزان دشواری بسیار بالا طراحی شده بودند.

سخن آخر

با تومه به اعلام میزان سختی و سطح سؤالات کنکور 1400 ریاضی، تجربی و انسانی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان سنجش موظف است پاسخی درخور به مسائل و مشکلات به وجود آمده به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها بدهد. عدم پیگیری این مسئله منجر به بروز مشکلات بیشتر در سال‌های آینده خواهد شد. بنابراین سازمان سنجش باید پاسخگوی بی‌تدبیری و بی‌اعتنایی خود نسبت به مسائل به وجود آمده باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: