مشکلات بین معلم و دانش آموزان

رده: مقاله
زمان:

با شروع سال تحصیلی، ممکن است برای بعضی از دانش آموزان به خصوص دانش آموزان کلاس اولی، که برای اولین بار وارد یک محیط اجتماعی جدید می‌شوند که قوانین و نظم آن کاملأ با محیط و رفاه خانه متفاوت است، مشکلاتی در زمینه‌ی رفتن به مدرسه، یادگیری و یا حتی بهانه‌هایی از قبیل دوست نداشتن معلم به وجود آید. معلمان نقش بسیار مهمی در عرصه‌ی علمی برای دانش آموزان ایفا می‌کنند و از آن‌جا که معلمان مختلف دارای ویژگی‌های رفتاری و نحوه‌ی تدریس متفاوت هستند در نتیجه این امکان وجود دارد که فرزند شما با معلمش جور نباشد. مشکلات بین معلم و دانش آموزان می‌تواند به علت بدخلقی دانش آموز و یا به علت سخت‌گیری و یا بدخلقی معلم به وجود آید. متأسفانه بعضی از معلمان با سخت‌گیری‌های بیش از حد و تنبیه‌های نامناسب باعث بی‌انگیزگی دانش آموزان برای مدرسه رفتن و درس خواندن می‌شوند. هم‌چنین در مقابل معلمانی نیز وجود دارند که بسیار با درایت، صبور و مهربان هستند و رفتار منصفانه‌ای حتی در مقابل دانش آموزان بدخلق دارند. برای پیش‌گیری و رفع مشکلات بین معلم و دانش آموزان، والدین نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می‌کنند. در واقع والدین می‌توانند با صبوری و تدابیر هوش‌مندانه با این مسئله برخورد مثبتی داشته باشند.

مشکلات بین معلم و دانش آموزان

والدین نباید اجازه دهند که احساس منفی دانش آموزان نسبت به معملشان، بر درس خواندن و انجام تکالیفشان تأثیر منفی بگذارد. والدین باید بدانند که هرگز نمی‌توانند کودکان خود را مجبور کنند کسی را دوست داشته باشند. اما می‌توانند به کودکان خود کمک کنند تا با احساسات خود به گونه‌ای کنار بیایند که به بهبودی روابط آن‌ها با معلمشان ختم شود.

راه‌کارهایی برای بهبود مشکلات بین معلم و دانش آموزان

در قدم اول والدین باید فرق بین تصورات و واقعیات را تشخیص دهند. در اوایل سال تحصیلی نارضایتی‌های دانش آموزان نسبت به معلمانشان ممکن است با توجه به گفته‌های دوستان و اطرافیان درباره‌ی معلمان باشد. پس به والدین توصیه می‌کنیم که به نارضایتی‌ها و شکایت‌های فرزندانشان درباره‌ی معلمشان توجه نکنند و در عین حال واکنشی به حرف‌های فرزندشان در مورد دوست نداشتن معلم و مشکلات بین معلم و دانش آموز، نشان ندهند. ولی همواره به فرزندانشان دل‌گرمی دهند که همه‌ی این مشکلات به مرور زمان حل خواهد شد و او هم معلمش را دوست خواهد داشت. هرگز سعی نکنید مشکلات بین معلم و دانش آموز را تنها با گفته‌های دانش اموز قضاوت کنید. قبل از هر اقدامی حتمأ از صحت موضوع بیان شده مطمئن شوید. برای اطمینان از حرف‌های فرزندتان، در مورد مشکلات بین معلم و دانش آموز تحقیق کنید که آیا مشکلات بین معلم و دانش آموز واقعیت دارد یا خیر؟

فرزندتان باید با معلمش سازگار باشد!

حتمأ زمانی را به صحبت کردن با فرزندتان اختصاص دهید و اجازه دهید تمام احساسات خود را درباره‌ی معلمش برای شما بازگو کند. با دقت و حوصله‌ی زیاد به حرف‌های فرزندتان گوش کنید و او را قانع کنید که باید با معلمش سازگار باشد؛ زیرا در آینده ممکن است با کسانی رفت و آمد داشته باشد که دوستشان ندارد ولی مجبور است با آن‌ها کار کند. به رفتارهای فرزندتان بسیار دقت کنید و با سؤالاتی درباره‌ی معلم و هم‌چنین رفتارهای خود فرزندتان سر کلاس به دلیل یا حتی دلایل اصلی رفتار او و دوست نداشتن معلمش پی ببرید. کودکان معمولأ به دلایل متفاوتی معلم خود را دوست ندارند و یا از مدرسه رفتن خوششان نمی‌آید. آزار و اذیت شدن توسط دانش آموزی قلدر در مدرسه، مشکل در دوست‌یابی، مشکل داشتن با یک درس خاص و یا حتی مشکل داشتن با شخصیت معلم، همه‌ی این موارد می‌تواند دلیلی برای مشکلات بین معلم و دانش آموزان باشد.

گوش دادن به معلم

گوش دادن به معلم

راه‌کارهایی را به فرزند خود بیاموزید که باعث بهبود مشکلات بین معلم و دانش آموز شما شود. مثلأ می‌توانید به او بگویید که چه کارهایی انجام دهد تا معلم او را دوست داشته باشد. متأسفانه بعضی از دانش آموزان که در خانه بسیار بازی‌گوش هستند و حرف گوش نمی‌دهند، در مدرسه نیز علاقه‌ای به گوش دادن به معلم ندارند. والدین باید در این شرایط مهارت‌های گوش کردن را به فرزندانشان آموزش دهند و این مهارت را به صورت مداوم با او تمرین کنند. برای این که مهارت گوش کردن را به فرزندتان بیاموزید می‌توانید جمله‌ای را به او بگویید و از او بخواهید آن‌چه را به او گفته‌اید عینأ تکرار کند و این کار را به صورت یک بازی هر روز انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مواردی که دانش آموزان باید یاد بگیرند، تبعیت کردن از دستورات معلم است، که والدین حتمأ باید به فرزندانشان یاد بدهند تا بتوانند نقش خوبی را در کلاس ایفا کنند. حتی در صورت وجود مشکلات بین معلم و دانش آموز، والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که تکالیفشان را به صورت مرتب و تمیز انجام دهند، همیشه خوش برخورد و مؤدب باشند و به معلم خود احترام بگذارند. هم‌چنین به فرزندتان بگویید که معلم چگونه دانش آموزانی را دوست دارد و اگر این کارها را انجام دهد معلم به او توجه بیشتری می‌کند و او را دوست خواهد داشت. به فرزند خود بیاموزید که همیشه در حرف‌ها و خواسته‌هایش از کلمه‌ی لطفأ استفاده کند و اگر معلم مطلبی را به او آموزش می‌دهد از او تشکر کند.

در مرحله‌ی آخر با معلم فرزندتان صحبت کنید

اگر با همه‌ی این کارها باز هم فرزند شما از معلم خود ناراضی بود و از دوست نداشتن معلمش با شما صحبت کرد، می‌توانید در مرحله‌ی آخر با معلم فرزندتان صحبت کنید و علت مشکلات بین معلم و دانش آموز را جویا شوید. در صحبت کردن با معلم، سیاست رفتاری را رعایت کنید. مثلأ می‌توانید به معلمش بگویید که فرزند شما احساس می‌کند شما از او خوشتان نمی‌آید و این موضوع باعث تأثیرات منفی بر وضعیت تحصیلی فرزندتان شده است. در صورتی که معلم موضوع‌های خاصی را مطرح کرد به گفت و گو با او ادامه دهید تا ریشه‌ی مشکلات بین معلم و دانش آموز را بیابید و سپس به دنبال راه حلی برای حل آن‌ها بروید. سعی کنید نقاط مثبت و علایق فرزندتان را به معلم بگویید و هم‌چنین درباره‌ی کارهایی که فرزند شما را عصبانی می‌کنند و نقاط ضعف فرزندتان نیز با معلم صحبت کنید. به معلم فرزندتان بگویید که این مسائل را فقط برای بهبود مشکلات بین معلم و دانش آموز بیان می‌کنید و نیاز دارید بیشتر معلم فرزندتان را بشناسید تا بتوانید به او کمک کنید.

سخن آخر

متأسفانه گاهی اوقات با وجود همه‌ی این کارها باز هم مشکلات بین معلم و دانش آموز برقرار است و حتی صحبت کردن با معلم نیز بی‌فایده بوده است. در بعضی موارد نیز ممکن است با خود معلم نیز دچار مشکل شدیدی شوید. در این شرایط به عنوان آخرین راه حل می‌توانید با مسئولان مدرسه صحبت کنید و درباره‌ی مشکلات بین معلم و دانش آموز با آن‌ها مشورت نمایید. ممکن است مسئولان بتوانند مشکلات بین معلم و دانش آموز را رفع کنند و در غیر این صورت می‌توانند دانش آموز را به کلاس دیگری منتقل کنند. گاهی اوقات بعضی از مشکلات دانش آموزان مانند مشکلات بینایی، شنوایی و ... به راحتی قابل شناسایی نیستند. توصیه می‌کنیم که حتمأ فرزندتان را نزد پزشک اطفال ببرید و از سالم بودن فرزندتان مطمئن شوید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: