معایب و مزایا تحصیل در دانشگاه‌های شهرستان

رده: مقاله
زمان:

برخی از والدین هرچه فرزندشان بزرگ‌تر می‌شود و به سن کنکور دادن و رفتن به دانشگاه می‌رسد بیشتر نگران آینده او می‌شوند. اینکه فرزندشان در چه رشته و کدام دانشگاه پذیرفته می‌شود برای آنها دغدغه مهمی است و تا جایی که بتوانند به فرزندانشان کمک می‌کنند بهتر درس بخوانند و در دانشگاه‌های درجه یک پذیرفته شوند. اما گاهی تحصیل در یک دانشگاه خوب به معنی ترک خانه و خانواده و رفتن به یک شهر دیگر است. تحصیل در شهری دیگر برای برخی رویایی بزرگ و برای برخی دیگر اندوهی عمیق است. ما در اینجا قصد داریم به بررسی مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه های شهرستان با شما صحبت کنیم پس اگر شما هم نگران فرزند کنکوری‌تان هستید با ما همراه باشید.

کنکور؛ غول بزرگ دانش‌آموزان

کنکور؛ غول بزرگ دانش‌آموزان

همه افرادی که در ایران تحصیل کرده و به دانشگاه رفته‌اند روزی با این غول بزرگ کنکور روبرو شده و با آن مبارزه کرده‌اند. برخی خاطره خوبی از این مبارزه ندارند و عده‌ای دیگر شجاعانه از پس رقیب برآمده‌اند و به اهدافشان و قبولی در دانشگاه رسیده‌اند. کنکور هرچه باشد شاهراه ادامه کار و تحصیل دانش‌آموزان است و به همین دلیل برای بسیاری از افراد مهم‌ترین تصمیم و تلاش به حساب می‌آید چون می‌خواهند آینده شغلی و تحصیلی خود را بر اساس آن بنا کنند. برای برخی داوطلبان رشته قبولی اهمیت دارد آنها که متقاضی رشته خاصی مانند پزشکی هستند فرق ندارد کدام دانشگاه و کدام شهر قبول شوند آنها فقط به فکر تحصیل در رشته مورد نظرشان هستند.

معایب و مزایا تحصیل در دانشگاه‌های شهرستان

گروهی دیگر فقط نام دانشگاه برایشان مهم است و رشته و گرایش برایشان فرقی نمی‌کند و گروه سوم هم کسانی هستند که فقط می‌خواهند به دانشگاه بروند و رشته و دانشگاه خاصی برایشان مهم نیست. در میان همه این موارد طبیعی است که فرد برای رسیدن به هدفش و تحصیل در دانشگاه راهی شهر و دیار دیگری شود و دور از خانواده در خوابگاه یا خانه اجاره‌ای زندگی کند و سبک جدیدی از زندگی را تجربه کند. بیشتر خانواده‌ها فکر می‌کنند فرستادن فرزندشان به شهری دیگر و دوری از او نگران‌کننده است و رها کردن فرزندشان در شهر غریب برایشان دردسرساز خواهد بود و احساس نگرانی می‌کنند. تحصیل در دانشگاه های شهرستان یک اتفاق بد به حساب نمی‌آید و شاید حتی نقطه پرش و پیشرفت فرزند شما باشد.

معایب و مزایای تحصیل در دانشگاه های شهرستان

دوری و غم غربت

دوری و غم غربت

شاید اولین چیزی که تحصیل در شهر دیگر را هولناک می‌کند همین دوری از خانواده و احساس غم غربت است. این مشکل در اولین ماه‌های تحصیل در شهر جدید برای فرزند شما طبیعی است اما به تدریج حل می‌شود و فرزندتان به شرایط جدید و دوری از خانواده عادت می‌کند. خود شما هم به نبود فرزندتان عادت می‌کنید.

مشکل رفت و آمد

مشکل رفت و آمد

گاهی اوقات دوری راه و مشکل رفت و آمد خانواده‌ها را از فرستادن فرزندشان به شهرستان منصرف می‌کند. جاده‌های ناامن، هزینه بالای سفر، نگرانی از وسایل نقلیه و... مسائلی هستند که والدین معمولاً به آن توجه می‌کنند.

مستقل شدن

مستقل شدن

این اتفاق خوبی است که فرزند شما در شهر دیگری برای تحصیل پذیرفته شود و کم‌کم بیاموزد که باید روی پای خوش بایستد و مستقل شود. گروهی از والدین از مستقل شدن فرزندشان ترس دارند. دائم احساس می‌کنند که فرزندشان خودش از پس کارهایش برنمی‌آید و باید همیشه کسی کنارش باشد و دستش را بگیرد. اگر شما هم از این گروه هستید حتماً فرزندتان را برای تحصیل به شهر دیگر بفرستید. این بزرگترین لطف شما به فرزندتان خواهد بود. زیرا او دیر یا زود باید مستقل شدن و روی پای خود ایستادن را یاد بگیرد پس چه بهتر که این واقعیت را زودتر و در سن پایین‌تر یاد بگیرد که انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به مسائل دارد.

کسب تجربیات جدید

کسب تجربیات جدید

زندگی در شهر دیگر با فرهنگ و آداب و رسوم جدید، آب و هوای متفاوت یا زبان دیگر تجربه جدید و جالبی خواهد بود که فرزندتان کسب خواهد کرد. ممکن است فرزند شما در یک شهر ترک زبان درس بخواند و به واسطه تحصیل در آن شهر یک زبان جدید یاد بگیرد که شاید روزی به کارش بیاید. تحصیل در یک شهر دیگر می‌تواند برای فرزندتان مهیج و آموزنده باشد. مکان‌هایی را ببیند که تا به حال ندیده است یا روش‌های جدید زندگی کردن و غلبه بر مشکلاتش را یاد بگیرد.

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک ویژگی شخصیتی مهم است که اگر فرزندتان آن را داشته باشد حتماً با موفقیت بیشتری زندگی خواهد کرد. زندگی در شهرستان دیگر اعتماد به نفس را در فرزند شما تقویت می‌کند. او یاد می‌گیرد که باید به خودش اتکا کند و قطعاً می‌تواند با درست اندیشیدن بهترین تصمیم را بگیرد. او می‌فهمد که خودش می‌تواند راه درست را بر اساس توانایی‌های شخصی‌اش انتخاب کند و اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد.

مسئولیت‌پذیر شدن

مسئولیت‌پذیر شدن

تا زمانی که فرزند شما در کنارتان است و مسئولیتش با شماست خیالتان راحت است که مشکلی پیش نمی‌آید و همه چیز در کنترل شماست. در حالیکه این یکی از بدترین اصولی است که در زندگی به فرزندتان آموخته‌اید. اینکه شما برای فرزندتان غذا می‌پزید، او را به کلاس و مدرسه‌اش می‌رسانید، لباس‌هایش را می‌شویید و اتو می‌کنید و... فرزندتان را ازپذیرش مسئولیت دور می‌کند. تحصیل در دانشگاه های شهرستان فرزند شما را مسئولیت‌پذیرتر می‌کند چون مجبور است خودش همه خدماتی که از والدینش دریافت می‌کرده را انجام دهد. دیگر اینکه او را متوجه می‌کند که خانواده و پدر و مادرش چقدر برای او زحمت کشیده‌اند و باعث می‌شود نسبت به آنها قدرشناس‌تر باشند.

آشنایی با دوستان جدید

آشنایی با دوستان جدید

شاید یکی از شیرین‌ترین خاطرات افرادی که در شهر دیگر تحصیل کردند زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی باشد. زندگی کردن در خوابگاه دانشگاه با افراد جدید در اولین روزها بسیار سخت به نظر می‌رسد. مخصوصاً اگر فرزند شما اجتماعی نباشد و همیشه در اتاق شخصی خودش وقت گذرانده باشد. زندگی در خوابگاه با تعدادی دانشجوی دیگر فرزند شما را منعطف‌تر و اجتماعی‌تر می‌کند. او دوستان جدید پیدا می‌کند، کم‌کم یاد می‌گیرد دیگران را تحمل کند و با آنها کنار بیاید، از حق خودش دفاع کند، کارگروهی انجام دهد و وظایفی را برعهده بگیرد.

مدیریت مخارج

مدیریت مخارج

وقتی فرزند شما به دور از خانواده و در شهر دیگری زندگی می‌کند باید از همان روز اول حساب و کتاب و دخل و خرج را یاد بگیرد. در هنگام زندگی با والدین، شاید فرزند شما نداند قیمت گوشت یا میوه چقدر است یا از قیمت شارژ و اجاره بی‌خبر باشد، اما زندگی دور از خانواده صرفه‌جویی، مدیریت مخارج، پول جمع کردن و یا حتی پول درآوردن و کسب و کار را به فرزند شما یاد می‌دهد. مسلماً درگیر شدن او در مسائل بهترین روش یادگرفتن زندگی برای فرزند شماست.

سخن پایانی

تحصیل در دانشگاه های شهرستان، در آغاز برای بعضی خانواده‌ها سخت است و راحت آن را نمی‌پذیرند. چون نگران فرزند خود هستند و فکر می‌کنند دور شدن او از خانواده برایش مشکل‌ساز خواهد بود. گرچه تحصیل در یک شهر دیگر می‌تواند مشکلات زیادی برای شما و فرزندتان ایجاد کند اما در کنار معایب و دشواری‌هایش می‌تواند مزایایی مثل مستقل شدن و مسئولیت پذیرتر بودن را هم داشته باشد که ما در این مقاله به آنها پرداختیم. ما امیدواریم شما والدین عزیز بتوانید با آگاهی بیشتر در این زمینه بهتر فرزند خود را برای داشتن فردایی روشن‌تر راهنمایی کنید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: