باستان شناسی باید در کتب درسی معرفی شود

رده: خبر
زمان:
باستان شناسی باید در کتب درسی معرفی شود

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری در شانزدهمین گردهمایی سالانه‌ی باستان شناسی ایران، بیان کرد: با توجه به دنیای امروز، در همه‌ی امور به دنبال نو شدن و به روز شدن هستیم و تغییراتی را در برخی امور انجام می‌دهیم، اما باستان شناسی حوزه‌ای است که به گذشته و تاریخ برمی‌گردد. این موضوع یک افتخار است که هر فردی به دنبال هویت خود در تاریخ باشد. به همین دلیل باید به این موضوع اهمیت دهیم. در این خصوص باید تلاشمان را به کار گیریم تا با همکاری سازمان آموزش و پرورش، موضوعات مربوط به باستان شناسی را به دانش آموزان انتقال دهیم و حتی مباحث مربوط به باستان شناسی را به کتب درسی اضافه کنیم.

پیشینه‌ی تاریخی پر افتخار ایران

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این امر، این است که با افزایش قدمت فرهنگی ما، افتخار بیشتری نصیبمان خواهد شد. خوش‌بختانه ایران جز کشورهایی است که پیشینه‌ی تاریخی پر افتخار و تمدن‌سازی داشته است. ایرانیان هم‌واره در طول تاریخ، نقش اثرگذاری داشته‌اند؛ بنابراین در کشوری با قدمت تاریخی فراوان و اثرگذار، باستان شناسی یک حوزه‌ی مهم به حساب می‌آید که نیازمند توجه بیشتری است. وی اضافه کرد: همکاران ما در پژوهش‌گاه میراث فرهنگی با همت بالا و با بودجه‌ی اندک و با این حجم از گستردگی فرهنگی و تاریخی در کشور، تلاش خود را به کار می‌گیرند تا هویت تاریخی کشورمان را به مردم ایران و مردم جهان معرفی کنند.

احترام ایرانیان به نقش زن در جامعه

مونسان ادامه داد: خوش‌بختانه مردم ما همواره در طول تاریخ، اثرگذار بوده‌اند و ما ملتی بودیم که با همسایگان خود، با دوستی و مودت زندگی کرده‌ایم و اقداماتی را انجام داده‌ایم که در طول تاریخ مایه‌ی افتخار است و باعث فخر ما در دنیا می‌باشد. وی با اشاره به نگاه ناپسند تمدن‌های تاریخی در قرون گذشته در مورد موضوعاتی از جمله نگاه به نقش زن و حضور بانوان در جامعه گفت: در تمدن‌های مختلف در قرون گذشته، نگاه منفی به جایگاه زن داشته‌اند، در حالی که ایرانیان همواره به نقش بانوان و حضورشان در جامعه احترام می‌گذاشتند.

رفتن به موزه را گسترش دهیم

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری با بیان این که باید کارهای جدیدی در حوزه‌ی باستان شناسی و در پژوهش‌گاه میراث فرهنگی انجام دهیم، گفت: باید تلاش کنیم تا با همکاری آموزش و پرورش، حضورمان را در کتب درسی افزایش دهیم و مباحثی که با باستان شناسی مرتبط است را به درستی به دانش آموزان منتقل کنیم. وی افزود: رفتن به موزه و فرهنگ بازدید از موزه را باید گسترش دهیم؛ به گونه‌ای که بازدید از موزه در برنامه‌ریزی‌های خانواده‌ها قرار گیرد. خوش‌بختانه تا حدودی این فرهنگ بین خانواده‌ها و مردم جا افتاده است و در حال حاضر نیز شاهد افزایش تعداد موزه‌ها در سطح کشور هستیم که با استقبال مردمی خوبی مواجه است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: