معرفی رشته داروسازی

رده: مقاله
زمان:
معرفی رشته داروسازی

شاید شما هم از خیلی از همکلاسی‌هایتان شنیده‌اید که می‌خواهند در رشته داروسازی تحصیل کنند و دوست دارند در آینده جزء جامعه پزشکان باشند. دکترهایی که تعامل زیادی با بیمار ندارند اما دوای درد بیماران در دست آنهاست. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته داروسازی بپردازیم که رشته‌ای پرطرف‌دار و مهم در گروه علوم تجربی است. خیلی اوقات وقتی می‌شنویم کسی دکتر است انتظار داریم بلد باشد ما را معاینه بکند و برای‌مان دارو بنویسد. اما همه دکترها قرار نیست ما را معاینه کنند و بیماریمان را تشخیص دهند. دکترهایی هستند که بیشتر در پشت صحنه‌اند و دارویی که پزشک معالج ما برای‌مان نوشته را تولید می‌کنند.

معرفی رشته داروسازی

شاید بخواهید بدانید داروسازی چیست؟ رشته داروسازی آن‌طور که از نامش پیداست علمی برای تولید دارو، بررسی اثرات آن روی بدن انسان یا سایر موجودات زنده و از بین بردن بیماری‌ها و کمک به سلامت افراد جامعه است.

برای قبولی در رشته داروسازی چه باید کرد؟

برای قبولی در رشته داروسازی چه باید کرد؟

در ابتدا برای معرفی رشته داروسازی به سراغ دروسی که باید برای پذیرفته شدن در این رشته بخوانید، می‌رویم. داروسازی در زیرگروه 2 گروه آزمایش علوم تجربی قرار دارد. این زیرگروه شامل دروس: فیزیک با ضریب 2، شیمی با ضریب 4، زیست شناسی با ضریب 4، ریاضی با ضریب 3 و زمین‌شناسی با ضریب 1 است. متقاضیان رشته داروسازی علاوه بر کسب درصدهای خوب در دروس عمومی باید تلاش کنند که در دروس نام برده شده درصدهای بالایی کسب کنند تا بتوانند در رشته داروسازی درس بخوانند. دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و چند دانشگاه دیگر هر ساله در این رشته دانشجو می‌پذیرند.

معرفی دروس دانشگاهی رشته داروسازی

معرفی دروس دانشگاهی رشته داروسازی

پیش از معرفی رشته داروسازی و دروس آن باید بگوییم که اگر متقاضی این رشته هستید باید صبر و حوصله دوره تحصیل طولانی آن را داشته‌باشید. شاید بخواهید بدانید رشته داروسازی چند ترم است؟ باید بگوییم تقریباً بین 11 تا 14 ترم است یعنی حدوداً 5/5 تا 7 سال طول می‌کشد. دانشجویان پس از پذیرش در دانشگاه تعدادی از دروس را می‌گذرانند و باید در آزمون جامع شرکت کنند و پس از کسب نمره مناسب در آزمون جامع می‌توانند باقی دروس را بگذرانند. آزمون جامع دوبار در سال برگزار می‌شود. اگر دانشجویی پس از سه بار شرکت در آزمون نمره کافی را در آزمون جامع کسب نکند مجبور است در رشته‌ای دیگر ادامه تحصیل دهد. دانشجویان پس از سپری کردن دوره تحصیل و دوره کارورزی باید دوره اجباری طرح را هم بگذرانند و پس از آن می‌توانند به دنبال شغل داروسازی بروند.

معرفی دروس دانشگاهی رشته داروسازی

معرفی دروس دانشگاهی رشته داروسازی

کلاً دروس رشته داروسازی به دو دسته تقسیم می‌شود. دروسی که پیش از آزمون جامع داروسازی گذرانده می‌شوند و دروسی که پس از آزمون جامع پاس می‌شوند. طبق جدول واحدهای درسی رشته داروسازی دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان موظف‌اند تا آزمون جامع 180 واحد بگذرانند، شامل:

  • دروس عمومی:دانشجویان باید 20 واحد دروس عمومی مانند: اندیشه اسلامی، اخلاق اسلامی، تربیت بدنی، ادبیات فارسی و... را بگذرانند.
  • دروس پایه پیش از آزمون جامع: دانشجویان باید حدوداً 58 واحد دروس پایه را تا پیش از آزمون جامع بگذرانند که شامل: ریاضیات، شیمی عمومی، تشریح، بافت شناسی، شیمی تجزیه، فیزیولوژی، کمک‌های اولیه، ویروس‌شناسی، میکروب‌شناسی و... می‌شود.
  • دروس تخصصی پیش از آزمون جامع: دانشجویان حدود 102 واحد اختصاصی تا پیش از آزمون جامع می‌گذرانند که شامل: بیوشیمی بالینی، گیاهان دارویی، شیمی دارویی، داروشناسی، سم شناسی، کنترل مسمومیت، فارماسیوتیکس، دارو درمانی بیماری‌ها و... می‌شود.
  • دروس باقیمانده پس از آزمون جامع داروسازی: پس از قبولی در آزمون جامع دانشجویان دروس باقیمانده خود را می‌گذرانند و به این ترتیب دوره تحصیلشان در دانشگاه به پایان می‌رسد. دروس باقی‌مانده شامل: داروسازی هسته‌ای، کشت سلولی، کارآموزی مقدماتی صنعت، کارآموزی داروخانه شهری2، پایان‌نامه و... است. پس از اتمام تحصیل در دانشگاه دانشجویان باید دوره دوساله اجباری طرح را بگذرانند و پس از آن وارد بازار کار شوند. حالا بهتر است بعد از معرفی رشته داروسازی و واحدهای درسی آن به سراغ ادامه تحصیل در این رشته برویم.

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

فارغ التحصیلان دوره دکتری عمومی رشته داروسازی می‌توانند برای دریافت تخصص نیز اقدام کنند و در آزمون آن شرکت کنند و در یکی از چند گرایش تخصص رشته داروسازی ادامه تحصیل دهند.

گرایش‌های تخصص داروسازی

گرایش‌های تخصص داروسازی

ما دراینجا برای معرفی رشته داروسازی در دوره تخصص، چند مورد از گرایش‌های تخصصی رشته داروسازی را ذکر می‌کنیم.

  • شیمی دارویی Pharmaceutical Chemistry
  • این رشته از پایه‌ای‌ترین گرایش‌های تخصصی داروسازی است. متخصص این رشته به خوبی از ساختار ترکیبات دارویی و شیمیایی بر عملکرد بدن انسان آگاه است و با دانشی که در علم شیمی دارد می‌تواند داروها را شناسایی و طراحی کند.
  • فارماکوگنوزی Pharmacognosy
  • در این رشته دانشجویان با خواص مواد دارویی به‌خصوص گیاهان دارویی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که گیاهان دارویی چه خاصیت و ارزشی دارند.
  • سم‌شناسی Toxicology
  • دانشجویان علاوه بر آشنایی با عناصر و ترکیبات سمی‌غیردارویی با مسمومیت‌های دارویی نیز آشنا می‌شوند و می‌توانند اثرات و عوارض سم‌ها بر بدن را ارزیابی کنند که تخصص بسیار مهمی است.
  • داروشناسی Pharmacology
  • این رشته ارتباط نزدیکی با رشته سم‌شناسی دارد و بر روی تعیین دوزهای موثر ترکیبات دارویی و عوارض داروها، مکانیسم اثر، عوارض و تداخلات احتمالی اثرات داروهای مختلف متمرکز است.
  • فارماسیوتیکس Pharmaceutics
  • دانشجویان این رشته با شکل مناسب یک دارو برای مصرف، فرمولاسیون دارویی، شرایط نگهداری و بسته‌بندی و ارزیابی ویژگی‌های فارماکوکینتیکی داروها در بدن انسان آشنا می‌شوند.
  • داروسازی بالینی Clinical Pharmacy
  • دانشجویان این رشته دروسی مانند دروس پزشکی را در این دوره می‌خوانند مانند: فیزیوپاتولوژی، سم‌شناسی بالینی، فارمااپیدمیولوژی و ... . فارغ التحصیلان این رشته اطلاعات کاربردی داروها و مهارت ارائه خدمات و مراقبت‌های دارویی در بیمارستان‌ها را دارند. آنان تداخلات رایج و مهم دارویی مانند: تداخلات دارو-دارو، دارو-غذا و دارو-بیماری، راه‌های پیشگیری یا کنترل آنها و همچنین روش‌های تنظیم دوزهای مناسب دارویی را می‌آموزند.

بازار کار رشته داروسازی

بازار کار رشته داروسازی

آگاهی از بازار کار در معرفی بهتر رشته داروسازی اهمیت زیادی دارد. رشته داروسازی از آن دست رشته‌هایی است که بازار کار خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند درآمد بالایی کسب کنند. البته هیچ عددی درآمد داروسازی را به طور دقیق نشان نمی‌دهد اما در کل داروسازی جزء مشاغل با درآمد خوب به حساب می‌آید. فارغ التحصیلان این رشته معمولاً در یکی از زمینه‌های زیر فعالیت می‌کنند:

  • کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی
  • داروخانه‌های خصوصی یا بیمارستانی
  • شرکت‌های داروسازی
  • وزارت درمان و آموزش پزشکی
  • تدریس در دانشگاه و هیئت علمی شدن و....
پیش از این بیشتر دانش‌آموختگان این رشته اقدام به تاسیس داروخانه می‌کردند اما با تغییراتی که در زمینه مجوز داروخانه ایجاد شد همه فارغ‌التحصیلان نمی‌توانند داروخانه تاسیس کنند‌.

مزایا و معایب رشته داروسازی چیست؟

مزایا و معایب رشته داروسازی چیست؟

پس از معرفی کوتاه رشته داروسازی و دوره تحصیل و فرصت‌های شغلی آن ممکن است بخواهید درباره مزایا و معایب رشته داروسازی هم بدانید. تحصیل در این رشته مانند سایر رشته‌ها مزایا و معایبی دارد. دانشجویان این رشته باید سال‌های زیادی را در دانشگاه بگذرانند تا دوره تحصیلشان تمام شود. دادن آزمون جامع و گذراندن واحدهای درسی دشوار و سپری کردن دوره اجباری طرح از معایب و سختی‌های این رشته است اما مزایایی مانند تحصیل در دکتری پیوسته و کسب مدرک دکتری در پایان دوره تحصیل، آینده شغلی و درآمد خوب، جایگاه اجتماعی بالا و... از مزایای این رشته است و اساساً این مزایاست که دانش‌آموزان را ترغیب می‌کند که به سمت رشته داروسازی و تحصیل در آن کشیده شوند و قطعاً دانشجویان کوشا و پرتلاش می‌توانند از پس دشواری‌های این رشته برآیند و به یک داروساز متخصص تبدیل شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه به معرفی رشته داروسازی بپردازیم و این رشته را به صورت مختصر به علاقه‌مندان تحصیل در این رشته معرفی کنیم. دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته با توجه به این معرفی کوتاه می‌توانند برای ادامه تحصیل خود برنامه‌ریزی کنند. شما دانش‌آموزان قطعاً می‌توانید با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی به مقصود خود برسید و برای این کار لازم است ابتدا خودتان، استعداها و علایق‌تان را شناسایی کنید. بعد مطالعه و تحقیق بسیاری کنید، با مشاوران، معلمان، متخصصان آن رشته گفتگو کنید و از تجربیات آنان برای انتخاب رشته مناسب استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید. آیا به نظر شما با این اوصاف تحصیل در رشته داروسازی انتخاب درستی است؟ آیا شما هم دوست دارید داروساز شوید؟ نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: