مهارت‌های پول‌ساز برای نوجوانان

رده: مقاله
زمان:
مهارت‌های پول‌ساز برای نوجوانان

طی چندین نظرسنجی، بسیاری از کارفرمایان شکایت کرده‌اند که کارمندان تازه‌واردشان فاقد «مهارت های نرم» (Soft Skills) در شرایط کاریشان هستند. برای توضیح، «مهارت سخت» دانشی است که یک کارمند برای انجام یک کار خاص به آن نیاز دارد؛ برخلاف آن، «مهارت نرم» دانشی نیست که دارید، بلکه شامل رفتارهای می‌شود که در موقعیت‌های مختلف و در تعامل با دیگران نشان می‌دهید. نمونه‌هایی از مهارت های نرم که از جمله مهارت های پولساز برای نوجوانان هستند، عبارتند از: مهارت برقراری ارتباطات مؤثر، مهارت در کار تیمی، قابل اعتماد بودن، مهارت حل مسئله، تفکر خلاق و غیره.

امروزه کارفرمایان هنگام مصاحبه با افراد، به دنبال مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های سخت هستند؛ داشتن این مهارت‌ها برای آن‌ها بسیار مهم است، زیرا در نهایت تعیین می‌کنند که آیا فرد می‌تواند به مشتریان آن‌ها خدمت کند، با همکاران و مدیر خود به خوبی تعامل برقرار کند، مشارکت مثبت در تیم داشته باشد، رهبر و لیدر باشد و کار را به طور مؤثر انجام دهد. متاسفانه این نوع مهارت‌ها، در مدرسه آموزش داده نمی‌شوند. معمولا آن‌ها مهارت های بین فردی هستند که توسط والدین و یا از طریق تجربه، مانند تجربه در کار نیمه‌وقت، آموخته می‌شوند.

توانایی برقراری ارتباطات موثر

توانایی برقراری ارتباطات موثر

مهارت نرم شماره یک که کارفرمایان به دنبال آن هستند، مهارت برقراری ارتباطات خوب و مؤثر است. این مهارت، طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها از جمله مهارت خوب گوش دادن، صحبت کردن در جمع و انتقال ایده‌ها است. در یک نظرسنجی در سال 2010 که توسط انجمن ملی کالج‌ها و کارفرمایان انجام شد، مهارت‌های ارتباطی خوب در رتبه اول در میان مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که کاندید یک موقعیت شغلی باید داشته باشد، قرار گرفت. از طریق تمرین در نوشتار، شرکت در بحث‌های گروهی و ارائه دادن به یک گروه، نوجوانان می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را توسعه دهند. والدین باید به نوجوانان بیاموزند که چگونه دستورالعمل‌ها را به درستی دنبال کنند، با درک مطلب بخوانند، فعالانه گوش بدهند، صحبت کنند و بنویسند؛ به گونه‌ای که دیگران بتوانند به راحتی منظور آن‌ها را درک کنند و از آن‌ها توضیح بخواهند.

مهارت‌های پول‌ساز برای نوجوانان

برای این که اهمیت این مهارت را بهتر متوجه شوید، به عنوان نمونه فرآیند مصاحبه شغلی را در نظر بگیرید. نوجوانانی که مهارت های ارتباطی خوبی ندارند، ممکن است وارد مصاحبه شغلی شوند، به زمین نگاه کنند، دست‌هایشان را روی هم بگذارند و به سوال‌ها پاسخ‌های یک کلمه‌ای و کوتاه بدهند. یک کارفرما تحت تاثیر کاندیدی قرار می‌گیرد که تماس چشمی برقرار می‌کند، در حین گوش دادن سر تکان می‌دهد و به سوال‌ها پاسخ کامل می‌دهد.

تفکر خلاق

تفکر خلاق

داشتن تفکر خلاق از دیگر مهارت های پولساز برای نوجوانان است. کودکان خردسال، سرشار از خلاقیت هستند و قوه تخیل قوی دارند. اما با ورودشان به دوره نوجوانی، با فشار زیادی برای سازگاری مواجه می‌شوند. در نگاه اول، ممکن است این موضوع چندان بد به نظر نرسد، اما با این حال پرورش خلاقیت کمک می‌کند تا مهارت حل مسئله را توسعه دهیم، کنجکاوی را تشویق کنیم و چالش‌های سخت را مدیریت کنیم. به عنوان مثال، اگر نوجوان با چالشی از کار مدرسه مواجه می‌شود، از روش‌هایی برای به جریان انداختن خلاقیت استفاده کنید، مانند طوفان فکری برای ارائه راه‌حل‌های مشکلات و تشویق تفکر خارج از چارچوب. لازم است که نوجوانان را تشویق کنید تا چیز‌های جدید را امتحان کنند، شاید فعالیتی که قبلا به آن فکر نکرده بودند، مانند یادگیری یک ساز. خلاق بودن می‌تواند به موفقیت کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد خلاقیت مزایای زیر را به همراه دارد:

مهارت‌های پول‌ساز برای نوجوانان

  • استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • نوآوری را توسعه می‌دهد.
  • مهارت‌های حل مسئله را گسترش می‌دهد.
  • اعتماد به نفس را بالا می‌برد.
  • انگیزه را در جوانان افزایش می‌دهد.
  • تفکر انتقادی را تشویق می‌کند.
  • عملکرد تحصیلی را بهبود می‌بخشد.

اخلاق کاری مثبت و مسئولیت‌پذیری

اخلاق کاری مثبت و مسئولیت‌پذیری

کسب و کارها برای کارکنانی که برای انجام وظیفه‌شان انگیزه دارند، پروژه‌ها را دنبال می‌کنند، از سیاست‌های محل کار پیروی می‌کنند و صداقت و قابل اعتماد بودن را نشان می‌دهند، ارزش قائل هستند. ممکن است از یک کارفرما بشنوید که می‌گوید به دنبال شخصی با اشتیاق و نگرش مثبت است. این به این دلیل است که آن‌ها معتقدند این نوع افراد وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند، به خوبی در کنار دیگران کار می‌کنند و برای کمک به مشتریان ابتکار عمل نشان می‌دهند. همچنین برای بچه‌ها مهم است که بدانند باید مسئولیت اعمال خود و عواقب آن‌ها را بپذیرند. پدرها و مادرها می‌توانند از طریق صحبت کردن با فرزندان و با دادن انتخاب‌هایی برای کمک به آن‌ها در رابطه با پیامدها، به توسعه این امر کمک کنند.

مهارت کار گروهی

مهارت کار گروهی

کسب و کارها کارکنانی را می‌خواهند که به خوبی با افراد دیگر کار کنند، با تلاش و با دادن ایده‌ها در فعالیت‌های گروهی شرکت داشته باشند، بتوانند با گروه تصمیم بگیرند و به خوبی با همه ارتباط بگیرند. وقتی همه افراد حاضر در محل کار، با هم برای دست‌یابی به اهداف همکاری می‌کنند، همه سود می‌برند و به دستاوردهای بیشتری می‌رسند. هسته اصلی یک تیم سالم، همکاری، احترام و تفاهم است. نوجوانان می‌توانند با انجام ورزش‌های گروهی و عضویت در گروه‌ها و شرکت در فعالیت‌ها، یاد بگیرند که چگونه در یک تیم کار کنند. این فعالیت‌ها بر برقراری ارتباط، اعتماد، صداقت و مسئولیت تاکید دارند.

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله

در هر روز، همه ما با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شویم که باید آن‌ها را حل کنیم. اما هیچکدام ما با مهارت‌هایی که برای انجام این کار نیاز داریم به دنیا نیامده‌ایم، بلکه باید آن‌ها را در خود ایجاد کنیم و توسعه دهیم. وقتی نوجوانان مهارت‌ها و استراتژی‌هایی را برای حل مسائل و تعارض‌ها را یاد می‌گیرند، نسبت به خود احساس بهتری دارند. آن‌ها در موقعیتی قرار دارند که بتوانند به تنهایی تصمیمات خوبی بگیرند. اگر یک نوجوان عادت داشته باشد که والدینش به جای او تصمیم بگیرند، در این صورت نزدیک شدن به مشکلات می‌تواند برای او بسیار دلهره‌آور باشد. خبر خوب این است که مهارت حل مسئله، مهارتی است که می‌توان آن را آموخت. برای پدرها و مادرها لازم است که به فرزندان خود اجازه دهند تا مشکلات خود را کشف کنند، آن‌ها را راهنمایی کنند و به آن‌ها این فرصت را بدهند که خودشان تصمیم بگیرند و از اشتباهات‌شان درس بگیرند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا قضاوت درست و مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاق را توسعه بدهند و تمرین کنند. یک کارمند ایده‌آل می‌تواند انتقادی و خلاقانه فکر کند، ایده‌ها، افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارد و در نهایت تصمیم بگیرد.

حرفه‌ای بودن

حرفه‌ای بودن

کسب و کارها به حرفه‌ای بودن نیروی کار خود بسیار اهمیت می‌دهند. یک نیروی کار حرفه‌ای، همیشه به موقع به محل کار می‌رسد. برای دیگران اهمیت قائل است. لباس مناسب می‌پوشد و از زبان و آداب مناسب در محل کار خود استفاده می‌کند. در نهایت حرفه‌ای بودن ایجاب می‌کند که یک کارمند، از تنوع آگاه باشد و بدون توجه به تفاوت‌ها، با همه مشتریان و همکاران خود به خوبی کار کند. با تشویق نوجوانان به حضور به موقع و با آمادگی کامل، احترام گذاشتن به دیگران و انجام به موقع کارهای‌شان، حرفه‌ای بودن را در آن‌ها ارتقا دهید.

حل تعارض

حل تعارض

درگیری در محل کار اجتناب‌ناپذیر است. تعارضِ نادیده گرفته شده و حل نشده، احتمالا فقط به رنجش یا کناره‌گیری تبدیل می‌شود. یک کارفرما و یا سرپرست، از کارمندانی که سعی می‌کنند دیدگاه طرف مقابل را درک کنند، به دیدگاه متفاوت دیگران گوش دهند، از حمله به شخص و یا سرزنش کردن او دوری کنند و راه‌های خلاقانه ارائه دهند، قدردانی می‌کنند.

خودآموزی

خودآموزی

هرگز یادگیری را متوقف نکنید! این مهارتی است که در محل کار ارزشمند خواهد بود. زیرا هیچ چیز، دیگر فرد را آزرده و یا سرگردان نمی‌کند. در عوض، فرد قادر خواهد بود تشخیص دهد که که برای انجام و تکمیل یک کار، به چه دانش اضافی نیاز دارد و برای یادگیری آن ابتکار عمل به خرج دهد. افراد موفق می‌توانند به تنهایی یاد بگیرند. با تشویق حس اکتشاف و کنجکاوی و آسان کردن دسترسی نوجوانان به مطالب آموزشی مورد علاقه خود، برای پرورش یک خودآموز تلاش کنید.

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری

هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و نمی‌تواند بگوید که فردا چه پیش خواهد آمد و جهان برای ما چه چیزی در نظر گرفته است. دنیا دائماً در حال تغییر است و محل کار هم همینطور. ترک محل کار، آمدن رئیس جدید و یا تغییر در نقش‌ها، می‌تواند احساس ترسناکی در ما ایجاد کند. بهترین راه برای آماده‌سازی نوجوانان برای این دنیای غیر قابل پیش‌بینی، الگوسازی و آموزش سازگاری و روبرویی با تغییرات است. باید به فرزندان نوجوان خود بفهمانید که بخشی از هیجان زندگی زمانی است که همه چیز متفاوت از آنچه ما انتظار داریم پیش می‌رود.

اگر اکنون برای یادگیری و ارتقای این مهارت‌های نرم وقت بگذارید، نوجوانان به خوبی در آینده در مسیر موفقیت خود در آینده قرار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که مهارت‌های نرم بیشتر و بیشتر مورد تقاضای کارفرمایان قرار می‌گیرد و به گونه‌ای آن‌ها مهارت های پولساز برای نوجوانان محسوب می‌شوند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: