موج سوم کرونا و تعطیلی مدارس

رده: خبر
زمان:

متأسفانه آمار فوتی‌های موج سوم کرونا بیشتر از دو موج قبلی گزارش شده است. تا به امروز در میان استان‌های کشور، تهران و قم بیشترین تعداد مبتلا به کرونا را داشته‌اند. از آنجایی‌که در تهران تراکم جمعیت زیاد است و این استان مرکز فعالیت‌های اصلی محسوب می‌شود، احتمال تعطیلی آن بیشتر از سایر استان‌های کشور است. در صورت ضرورت و برای جلوگیری از بالاتر رفتن آمار مبتلایان به کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باید در رأس تعطیلی‌ها قرار بگیرد. آقای حریرچی، قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری، از احتمال اوج‌گیری مجدد این ویروس هشدار داد؛ همچنین آقای حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اقدامات این وزارت‌خانه برای فعالیت مدارس توضیحاتی ارائه کرد.

تعطیلی مدارس با صلاح‌دید مسئولان

تعطیلی مدارس با صلاح‌دید مسئولان

آقای حریرچی، با اعلام بیشتر بودن آمار مبتلایان به این بیماری در تهران و قم گفت: «به طور متوسط در هر 7 دقیقه یک نفر از مبتلایان کرونا در هفته‌ی پیش، جان خود را از دست داده است. تا زمانی که پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت نشوند و مشاغل پرخطر به فعالیت‌های خود ادامه دهند، نمی‌توانیم از شیوع این ویروس جلوگیری کنیم. بسیاری از افراد در محل‌هایی مثل کافی‌شاپ و رستوران به این بیماری مبتلا شده‌اند که متأسفانه نمی‌توان عامل انتقال آن را شناسایی کرد. به دلیل تردد زیاد در شهر تهران، بیشترین تعطیلی برای این استان خواهد بود.» او در خصوص تعطیلی مراکز آموزشی گفت: «در حال حاضر روزانه آمار فوتی‌ها به بالای 170 نفر رسیده‌است. در این شرایط بیشترین نگرانی در خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان است. با این‌که حضور دانش‌آموزان در مدارس به حداقل رسیده است، با صلاح‌دید مسئولان امکان تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد. مسئولان استانی به صورت مستقل باید برای تعطیلی مراکز پر خطر مثل باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، تالارها و ... تصمیم‌گیری کنند. برخی فعالیت‌ها که جنبه‌ی خدماتی دارند، امکان تعطیل شدن ندارند اما تعطیلی برخی مراکز مثل فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و .... با توجه به صلاح‌دید ستاد مبارزه با کرونا امکان‌پذیر است.» با توجه به فصل بازگشایی مدارس، نیمی از دانش‌آموزان در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا در کلاس درس حاضر نشده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش چه فعالیتی برای کاهش موج کرونا انجام داده است؟

وزارت آموزش و پرورش چه فعالیتی برای کاهش موج کرونا انجام داده است؟

آقای حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، با بیان این موضوع که در دو هفته‌ی آغازین مهر 20 تا 80 درصد از دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کرده‌اند گفت: «دانش‌آموزان گروه‌بندی شده‌اند و در روزهای مختلف در مدارس حاضر می‌شوند. همچنین ساعات تدریس در مدارس را کم کرده‌ایم تا فاصله‌ی اجتماعی بهتر رعایت شود. با شیوع کرونا فعالیت‌های بسیاری، تحت تاثیر قرار گرفتند که آموزش یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود. افرادی به ما توصیه می‌کنند برای سلامت دانش‌آموزان فعالیت حضوری مدرسه‌ها را تعطیل کنیم. ما به جای ملزم کردن خانواده‌ها به حضور در مدارس، امکانات برای آموزش مجازی را نیز فراهم کرده‌ایم. همچنین تمام پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را رعایت کرده‌ایم. حال اگر خانواده‌ای با وجود کوتاه شدن ساعت کلاس‌ها، گروه‌بندی کردن دانش‌آموزان و رعایت نکات بهداشتی باز هم نگران حضور فرزندش در مدرسه است، می‌تواند از آموزش مجازی استفاده کند.» آقای حاجی‌میرزایی در خصوص ترجیح آموزش حضوری گفت: «همان‌طور که شیوع کرونا، سلامتی بچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دوری از دوستان و کاهش روابط اجتماعی می‌تواند به سلامت روانی آن‌ها آسیب بزند. بهترین راهکار توجه به سلامت در کنار توجه به نیازهای آموزشی و پرورشی کودکان و نوجوانان است؛ البته ما اختیار تصمیم‌گیری را به والدین داده‌ایم.»

راه‌کار آموزش غیرحضوری مدارس چقدر مفید بوده است؟

همان‌طور که می‌دانید سال پیش آموزش مجازی از طریق شبکه‌های آموزش و برنامه‌ی کاربردی شاد دنبال شد. اما به دلیل محدود بودن زمان شبکه‌ی آموزش و مشکلات برنامه‌ی شاد، آموزش مجازی با مشکلات بسیاری مواجه شد. در شروع سال تحصیلی جدید وزیر آموزش و پرورش از بهبود برنامه‌ی شاد خبر داد. با این حال هنوز بسیاری از کلاس‌های درسی به دلیل حجم زیاد دانش‌آموزان با اختلال روبرو می‌شوند و آموزش مجازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این موضوع موجب سردرگمی دانش‌آموزان، اولیا و دبیران شده و میزان نارضایتی را بالا برده است.

افزایش مجدد شیوع کرونا

تعداد فوتی‌های کرونا در آخرین گزارش به 25 هزار و 589 نفر و تعداد کل مبتلایان به 446 هزار و 448 رسیده است. بر اساس این گزارش که توسط سخنگوی وزارت بهداشت آماده شده است، بیش از نیمی از بیماران به دلیل شدید بودن علائم بیماری در مراقبت‌های ویژه و بخش‌های عادی بیمارستان تحت مراقبتند که بیش از 50 درصد از این بستری‌ها در بخش ICU بیمارستان‌ها فوت می‌کنند. متأسفانه تجمع‌های بسیار در مراکز پرجمعیت، آغاز فعالیت مشاغل پرخطر، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی موجب بیشتر شدن تعداد مبتلایان به کرونا شده است. آقای حریرچی با اشاره به این موضوعات و همچنین کاهش استفاده از ماسک گفت: «هم‌اکنون، در سراسر جهان افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جریمه می‌شوند. این جریمه در سایر کشورهای جهان به ارائه ندادن خدمات در اداره‌ها و فروشگاه‌ها خلاصه شده است، اما طبق تجربیات، این میزان جریمه در کشور کافی نیست. بنابراین آقای روحانی، ریاست جمهوری از هفته‌ی آینده تصمیم ویژه‌ای در این خصوص خواهند گرفت.» در شرایط حاضر آموزش حضوری سلامتی جسمی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و آموزش مجازی در اکثر موارد با اختلال بسیاری مواجه است. مدارس غیرانتفاعی محدودی، با توجه به زیرساخت‌های فنی، آموزش‌های مجازی را از راه دیگری ادامه می‌دهند و برخی مدارس از شبکه‌های مجازی برای آموزش استفاده می‌کنند. در حال حاضر باید دید مسئولان چه برنامه‌ای برای آموزش در روزهای آینده دارند و در صورت تعطیلی، تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. البته که تعطیلی مدارس نباید به توقف آموزش منجر شود و امکانات آموزش مجازی باید برای همه‌ی دانش‌آموزان فراهم شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: