به گزارش ایسنا، نتایج نهایی آزمون سراسری سال 1404 دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور از طریق وبسایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. داوطلبانی که در این آزمون پذیرفته شدهاند، میتوانند مطابق با زمانبندی اعلامشده، برای ثبتنام به دانشگاه محل قبولی خود مراجعه و مراحل ثبتنام را انجام دهند. بر اساس اعلام معاون آموزشی وزارت علوم، سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید از هفته آینده بهصورت رسمی آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه شروع کلاسهای این دانشجویان با حدود سه هفته تأخیر همراه است، دانشگاهها موظف شدهاند این تأخیر را با افزایش ساعات آموزشی در طول هفته جبران کنند. همچنین نمره کل و نمرات خام نوبت دوم آزمون سراسری 1404، در تاریخ 24 مردادماه از طریق سامانه جامع آزمون سراسری در دسترس داوطلبان قرار گرفته است. متقاضیان میتوانند با ورود به حساب کاربری خود در این سامانه، کارنامه و جزئیات نمرات خود را مشاهده کنند.
توزیع کتابها امسال طبق سفارشات ثبتشده صورت گرفته است
به گزارش ایسنا، اخیراً ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده که در آن برخی والدین از عدم دریافت کامل کتابهای درسی فرزندان خود گلایه دارند. به گفته این والدین، با گذشت دو هفته از آغاز سال تحصیلی، تنها کتابهای عمومی به دست دانشآموزان رسیده و برای دریافت کتابهای تخصصی، مدرسه آنها را به ادارات آموزش و پرورش ارجاع داده است. این وضعیت باعث بروز نگرانیهایی درباره کمبود کتابهای درسی شده است. در پی این موضوع، خبرنگار ایسنا موضوع را پیگیری کرده و طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، روند توزیع کتابها امسال بر اساس سفارشهای ثبتشده در سامانه فروش انجام شده است. به گفته این سازمان، در مقایسه با سال گذشته، چهار میلیون جلد کتاب بیشتر تولید و در سطح استانها توزیع شده است. سازمان پژوهش همچنین اعلام کرد که در سال تحصیلی جاری مجموعاً 160 میلیون جلد کتاب درسی در کشور توزیع شده است. والدین و دانشآموزانی که نیاز به راهنمایی در خصوص ثبت سفارش یا دریافت کتاب دارند، میتوانند با سامانه پشتیبانی فروش و توزیع کتب آموزشی تماس بگیرند.
آذرکیش: بیش از 85 درصد دانشآموزان با کنکور وارد دانشگاهها نمیشوند
مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت شوراهای آموزش و پرورش در توسعه فضاهای آموزشی، تأکید کرد که نگاه رئیسجمهور بر پایه عدالت، مشارکت بینبخشی و بهرهگیری از تکنولوژی استوار است و استانداران باید نقش هماهنگکننده این همکاریها را ایفا کنند. او ارتقای کیفیت آموزش در دوره دوم متوسطه را از اهداف اصلی برنامه هفتم توسعه دانست و به تغییراتی مانند هدفمند شدن امتحانات نهایی اشاره کرد. به گفته آذرکیش، با توجه به اینکه بیش از 85 درصد دانشآموزان بدون کنکور وارد دانشگاه میشوند، تقویت آموزش عمومی و مهارتی اهمیت بیشتری یافته است. او تأکید کرد که کیفیت آموزش به عوامل متعددی مانند توانمندی معلمان، امکانات مدارس و تراکم کلاسها بستگی دارد و باید برنامهریزی متناسب با شرایط هر منطقه انجام شود. وی همچنین از ساخت بیش از 7700 مدرسه با مشارکت مردم و آماده بودن 2400 واحد آن خبر داد و به اجرای طرحهایی برای توانمندسازی معلمان و توسعه مهارتآموزی اشاره کرد. آذرکیش با تأکید بر اهمیت حفظ آموزش حضوری، مدرسه را کانون تربیت و شخصیتسازی دانشآموزان دانست و از اقدام مشترک با 14 دستگاه برای شناسایی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل خبر داد.
راهاندازی 15 هنرستان وابسته و 850 هنرستان جوارصنعت در مسیر توسعه مهارتآموزی کشور
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در آیین افتتاح هنرستان مهارت تبریز، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را یکی از مهمترین دستاوردهای نظام آموزشی در سال گذشته دانست و از همکاری نهادهای مختلف از جمله مجلس، سازمان آموزش فنی و حرفهای و مسئولان استانی قدردانی کرد. وی با اشاره به «طرح همنوا» گفت که ظرفیت برونسپاری آموزشها چهار برابر شده و مراکز فنیوحرفهای به هنرستانهای وابسته تبدیل شدهاند. تاکنون 15 هنرستان وابسته راهاندازی شده و ایجاد بیش از 850 هنرستان جوار صنعت در دستور کار است. وزیر آموزش و پرورش هدفگذاری افزایش سهم دانشآموزان فنی و حرفهای به بیش از 50 درصد تا افق 1450 را از برنامههای کلان این وزارتخانه عنوان کرد و توسعه آموزشهای فنی را خدمتی مهم به نظام تعلیم و تربیت کشور دانست.
اجباری شدن پیشدبستانی 2 با نگاه ویژه به پوشش کودکان دهکهای کمدرآمد
حمیدرضا شیخالاسلام، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر نقش مدیران تحولگرا در توسعه نظام آموزشی، گفت آموزش و پرورش نیازمند مدیرانی آیندهنگر است. وی از توجه ویژه رئیسجمهور به حوزه تعلیم و تربیت قدردانی کرد و افزود: آموزش و پرورش در تلاش است تا پیشدبستانی 2 را بهصورت تدریجی و با پشتوانه پژوهشی اجباری کند، بهگونهای که هم حقوق فعالان غیردولتی حفظ شود و هم تمام کودکان، بهویژه از دهکهای پایین درآمدی، از این آموزشها بهرهمند شوند. او از تشکیل 32 اداره تعلیم و تربیت کودک در استانها و توسعه ساختار آن تا سطح مناطق و نواحی خبر داد و هدف این اقدامات را افزایش نرخ پوشش پیشدبستانی دانست. شیخالاسلام همچنین نظارت بر عملکرد کودکستانها را ضروری دانست.