رفاقت همدلانه در سایهی رقابت سالم در علوی
انسان نمیتواند به تنهایی زندگی کند و این واقعیت سر منشاء شکلگیری تمامی گروهها، جمعیتها و جوامع بشری از گذشتههای دور تا به امروز بوده است. تمامی انسانها در هر گروه و جامعهای با توجه به تواناییها و شرایط حاکم، با همکاری یکدیگر به بقای خود و دیگران کمک کردهاند. هرچه فرد در برقراری ارتباط با دیگران در جامعه موفقتر عمل کند و در واقع هوش اجتماعی بالاتری داشته باشد، زندگی بهتر و راحتتری را تجربه خواهد کرد. یادگیری تکنیکهای همکاری و برقراری ارتباط با دیگران یکی از ضروریات مهم در زندگی هر کودکی محسوب میشود. زمانی که فرد در سنین پایین همچون دوران دبستان آموزش ببیند، این آموزهها در وی درونی شده و سبب خواهد شد در آینده زندگی موفقی را تجربه کند.
کارگروهی
کارگروهی در سادهترین بعد خود، تمرین برای زندگی در جامعه است. زیرا افراد نیاز دارند برای ادامهی زندگی مدنی خود در گروه به فعالیت بپردازند. اما کار گروهی در نظام آموزشی کشور ما متأسفانه جایگاه مناسبی ندارد و به نوعی میتوان گفت که فراموش شده است! و البته نتیجهی آن نیز کاملا مشهود است! به هر حال هر کشوری نیاز دارد که نسل آینده ی خود را به گونهای تربیت کند که بیشترین بهرهوری را داشته باشد و این در عمل از جایی به نام مدرسه آغاز میشود. دانش آموزان یک مدرسه زمانی که در گروه قرار میگیرند، ناخودآگاه حس رقابتشان برانگیخته میشود و فعالیت بیشتر و بهتری انجام میدهند؛ در نتیجه کلاس و مدرسه، فعال و پویاتر خواهد شد و همهی دانش آموزان برای آنکه از دیگران عقب نمانند، تلاش خود را افزایش خواهند داد.
در جریان فعالیتها و رقابتهای گروهی، بسیاری از دانشآموزان در فرآیند و جریان مطالعه و شناخت خود و شرکت جستن فعالانه در مصاحبت با گروه، به مراتب احساس امنیت بیشتری پیدا میکنند. علاوه براین، فعالیت گروهی به فرد فرصت میدهد تا برقراری رابطه با دیگران و اجتماعی شدن را هرچه بیشتر عملا تجربه کند. توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران خود عامل اصلی سازندگی فرد است. شرکت در فعالیتهای گروهی و تماس با سایر دانش آموزان، باعث آشنایی آنان با اموری مانند همکاری، تقسیم کار و وظایف، قبول مسئولیت و همدردی با دیگران میشود.
واحد تحقیق و توسعهی مجموعهی مدارس علوی، در راستای تقویت کارگروهی و نیز رقابت سالم و سازنده، طرحی با عنوان House System را در مدارس خود برای اولین بار اجرا کرده است.
House System در مدارس علوی
طرح House System با هدف افزایش روحیهی رقابت طلبی مثبت در بین دانش آموزان، شکوفا شدن استعدادهای پنهان آنها از طریق شرکت در فعالیتهای متفاوت، پرورش حس مسئولیتپذیری، افزایش علاقهی دانش آموزان به محیط مدرسه و افزایش توانایی کارگروهی بین آنها و بر اساس الگوی جهانی House System در واحد تحقیق و توسعه (R&D) تدوین شده است. این الگو در بیشتر مدارس برتر دنیا در حال اجرا است و مدارس هماهنگ علوی با اجرای آن به دنبال بهرهگیری از منافع اجرای طرح بوده و قصد دارد مدارس خود را بین سایر مدارس ایران از این نظر شاخص نماید.
این سیستم در مدارس علوی، ایجاد رقابت سالم، ترویج کار و رفتار پسندیده و مشارکت در کار گروهی را تشویق میکند. همچنین سبب ایجاد فرصتهایی برای انجام مسئولیتها و همراه ساختن افراد با یکدیگر میشود. با راهاندازی این سیستم، ما معتقدیم که وفاداری قوی و حس رقابت سالم و دوستانه، سبب ایجاد فرصتهایی برای رشد شخصی، موفقیت و فضای آموزشی مثبت میشود. در این طرح، دانش آموزان مدرسه به چهار گروه تقسیم شده و هر گروه شامل دانش آموزانی از پایههای مختلف میشود. هدف هر گروه، هدایت و حمایت از پیشرفت تحصیلی، اجتماعی، عاطفی، معنوی و شخصی هر دانش آموز در طول زمان حضور در مدرسه است.
در این سیستم، هر گروه دارای یک ناظر و دو کاپیتان است که در طول سال تحصیلی وظیفه هدایت گروه خود را بر عهده دارند. از جمله فعالیت آنها کمک به هماهنگی افراد گروه خود، سازماندهی فعالیتها و رویدادها و فعالیت در جلسات مربوطه است. هر چهار گروه، طبق دستورالعمل اجرایی تدوین شده در واحد تحقیق و توسعه در فعالیتهای متفاوتی شرکت کرده و کسب امتیاز میکنند. در پایان هر سال تحصیلی، به گروهی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده است جایزهای اعطا خواهد شد.
اساسأ، ما معتقدیم که House System با دستیابی به موارد زیر، از دانش آموزان ما حمایت میکند:
- حس تعلق در اجتماع مدرسه
- فرصتهایی برای توسعهی مهارتهای اجتماعی، فکری، فیزیکی و عملی
- احساس موفقیت در داخل و خارج از کلاس
- هیجان و سرگرمی در رقابتها
- ایجاد فرصتهای بیشتر برای رهبری دانش آموزان در گروه
- عزت نفس مثبت در میان دانش آموزان و ارتقای ارزش اخلاقی جامعهی مدرسه
- آگاهی از مسئولیتهای فردی و جمعی