دشمن کرونا، صابون مایع یا جامد؟

رده: مقاله
زمان:

کرونا ویروسی است که باعث بروز مشکلات تنفسی در افراد می‌شود. این بیماری از طریق عطسه، سرفه و یا تماس دست، با سطوح آلوده انتقال می‌یابد. به همین دلیل شستن دست‌ها با شوینده‌های مختلف، یکی از راه‌های پیشگیری از کرونا است. اما آنچه ذهن مردم را به خود مشغول کرده، این است که بین صابون‌های جامد و مایع کدام تأثیر بیشتری در ضدعفونی کردن دست‌ها دارد؟ برخی افراد بر این باورند که شوینده‌های جامد باعث انتقال عوامل بیماری‌زا می‌شوند، در حالی‌که براساس تحقیقات انجام گرفته در این زمینه مشخص شده، این باور مردم کاملاً غلط است و استفاده از این نوع شوینده‌ها باعث انتقال عوامل بیماری‌زا نمی‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به تأثیر انواع صابون در پیشگیری از کرونا بپردازیم.

دشمن کرونا، صابون مایع یا جامد؟

صابون و مراقبت از کرونا

همان‌طور که می‌دانید دست‌ها یکی از راه‌های انتقال ویروس به حساب می‌آیند، به همین دلیل استفاده از صابون به عنوان دشمن کرونا یکی از ارزان‌ترین، ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس است. برخی معتقدند که استفاده از صابون جامد باعث انتقال ویروس می‌شود در حالی‌که این باور غلط است. طبق توصیه‌های بهداشتی، استفاده از شوینده‌های جامد و مایع تقریباً به یک اندازه در ضدعفونی کردن مؤثر است. براساس تحقیقاتی که در سال 1965 انجام گرفت، مشخص شد، میکروب‌ها یا باکتری‌هایی که روی صابون باقی می‌مانند، موجب ابتلا به بیماری یا عفونت نخواهند شد. بنابراین استفاده مشترک از یک شوینده‌ی جامد نه تنها سلامتی شما را به خطر نمی‌اندازد، بلکه تأثیر بسیار زیادی در مقابله با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا دارد.

برای پیشگیری از کرونا کدام صابون بهتر است؟ مایع یا جامد؟

اختلاف نظرهای زیادی در زمینه‌ی استفاده از صابون‌های مایع یا جامد وجود دارد، با این حال هنوز پژوهشگران موفق به کشف تفاوت بین این دو شوینده نشده‌اند. طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته در سال 2006 درباره‌ی مقایسه‌ی تأثیر این دو صابون، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که نوع جامد به علت مرطوب بودن، میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای بیشتری را به خود جذب می‌کند. البته دلیل این اتفاق چسبیدن باکتری‌ها به وسیله‌ی آب به سطح صابون است که می‌توان با شستن آن تمامی عوامل بیماری‌زا را از بین برد. با این اوصاف، توصیه‌ی ستاد مبارزه با کرونا، استفاده از مایع‌های دستشویی برای شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها است. برخی مردم بر این باورند اگر از هر دو نوع صابون برای شست‌وشو استفاده کنند، تأثیر بیشتری در ضدعفونی دارد، اما طبق توصیه‌های ستاد پیشگیری از کرونا، استفاده از یک نوع شوینده، در صورتی که نحوه‌ی شستن به درستی انجام گیرد، کفایت می‌کند. براساس تحقیقات انجام گرفته در یکی از دانشگاه‌های قطر، استفاده از صابون‌های معمولی رقیق شده با آب نسبت به سایر مواد شوینده، تأثیر بیشتری برای حذف ویروس دارد. از آنجایی که تا کنون از وجود کرونا در آب آشامیدنی سراسر جهان گزارشی نشده است، می‌توان نتیجه گرفت که کلر نیز دشمن کرونا است.

نحوه‌ی شست‌وشوی صحیح دست‌ها برای پیشگیری از کرونا

نحوه‌ی شست‌وشوی صحیح دست‌ها برای پیشگیری از کرونا

صابون‌های جامد یا مایع در صورتی تمام آلودگی‌ها را از سطح دست‌ها پاک می‌کنند که تمامی اصول شست‌وشو به درستی رعایت شود. فرآیند شستن دست‌ها باید حداقل 30-20 ثانیه طول بکشد. در این مدت تمام سطح، کف، بین انگشتان، زیر ناخن‌ها و دور مچ را به خوبی با کف بشویید. بعد از آبکشی با استفاده از یک پارچه یا حوله‌ی تمیز دستانتان را کاملاً خشک کنید. در حالت کلی برای پیشگیری از ابتلا، بهتر است قبل و بعد از سرویس بهداشتی، غذا خوردن، لمس حیوانات، حضور در اماکن عمومی و ... دست‌هایتان را به خوبی بشویید. به این نکته نیز توجه کنید که برای مقابله با این ویروس، نیازی به شست‌وشو با آب داغ نیست، درجه حرارت آب در زمان شست‌وشوی دست‌ها با مواد شوینده تاثیری روی از بین بردن آلودگی‌ها ندارد. خشک کردن دست‌ها یکی از نکات مهمی است که حتماً باید رعایت کنید، چرا که میکروب‌ها در سطح پوست مرطوب سریع‌تر و راحت‌تر پخش می‌شوند.

نبود صابون و مراقبت از کرونا

نبود صابون و مراقبت از کرونا

گاهی اوقات افراد در مکانی قرار دارند که هیچ ماده‌ی شوینده‌ای برای ضدعفونی دست‌هایشان ندارند، در این شرایط چه باید کرد؟ در این شرایط، می‌توانید از آب کلردار، مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، ژل‌های بهداشتی و در شرایط خیلی خاص مثل زمانی که در کویر یا بیابان هستید از خاکستر برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده کنید. استفاده از خاکستر یا آب صابون‌دار تأثیر زیادی در ضدعفونی کردن ندارند ولی تا حدودی به نابودی ویروس‌ها کمک می‌کنند. بنابراین اگر از این مواد، استفاده کردید حتماً به محض دسترسی به تأسیسات شست‌وشو، دست‌هایتان را تمیز بشویید. در کل استفاده از هر دو روش آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده در از بین بردن ویروس‌ها بسیار مؤثرند. اما همانطور که در مقاله‌ی« https://alavi.ir/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/post/384پ_چگونه از خود و کودکانمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟ »اشاره کردیم بهترین روش برای محافظت از کرونا شستن دست‌ها است

پاکسازی سطوح با استفاده از شوینده‌ها

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید-19، علاوه بر شستن دست‌ها، لازم است سطوحی که با آن سروکار داریم نیز ضدعفونی شوند. برای پاکسازی وسایل بهتر است از مواد شیمیایی که پایه‌ی الکلی دارند، استفاده شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای از بین بردن ویروس از روی سطوح، بعد از آغشته شدن به مواد الکلی، باید صبر کنید تا خود به خود خشک شود، زیرا ویروس بعد از تماس با الکل 30 ثانیه طول می‌کشد تا از بین برود. از آنجاکه این مواد بخارهای سمی تولید می‌کنند، بهتر است قبل از مصرف حتماً از دستکش و کفش مناسب استفاده کنید. در صورت تماس این شوینده‌ها با چشم یا پوست شما، بلافاصله آن محل را به خوبی و با آب زیاد بشویید. در صورت نبود مواد الکل‌دار می‌توانید از وایتکس یا جوهر نمک برای ضدعفونی استفاده کنید. اما بعد از مصرف از محل خارج شده و درب را ببندید، زیرا این شوینده‌ها باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شوند. سخن آخر کرونا یک تک ماده است که توسط پوششی از پروتئین و چربی احاطه شده و به راحتی به سطوحی مانند دست‌ها می‌چسبد. مایع‌های دستشویی با شکستن چربی باعث از بین رفتن ویروس می‌شوند، بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از کرونا شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون است. نوع شوینده برای از بین بردن ویروس‌ها چندان اهمیتی ندارد ولی استفاده از صابون‌های مایع برای کاهش خطر ابتلا بیشتر توصیه شده است. از آنجایی که برای این بیماری هنوز هیچ راه درمانی پیدا نشده پس بهترین کار، جلوگیری از مبتلا شدن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: