همه چیز درباره واکسن کرونا

رده: خبر
زمان:
همه چیز درباره واکسن کرونا

همان‌طور که می‌دانید چند ماهی است ویروس کووید 19 با سرعت در جهان در حال انتقال است و جان بسیاری از مردم را گرفته است. تعطیلی مراکز آموزشی، رفاهی و تفریحی تنها بخشی از آسیب‌های کووید 19 بوده است. از آن‌جایی که روزانه تعداد جان باختگان این بیماری رو به افزایش است همه‌ی کشورها در تلاش برای ساخت واکسنی جهت درمان کرونا در جهان هستند. اخیراً اخباری مبتنی بر کشف واکسن کرونا در برخی کشورها منتشر شده است که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

کشف واکسن کرونا توسط روسیه

یکی از کشورهایی که ادعای کشف واکسن کرونا را کرده، روسیه است. میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه با اشاره به بی‌خطر بودن چهار واکسن کشف شده برای درمان کرونا در جهان، گفت: "سیستم مراقبت‌های بهداشتی روسیه توانسته در این شرایط سخت به خوبی کار کند. روسیه یکی از اولین کشورها در تولید سیستم‌های آزمایش تشخیص دقیق ویروس کووید 19 بود و تاکنون تست کرونای بیش از 25 میلیون و پانصدهزار مورد به کمک 100 دستگاه موجود در کشور را انجام داده است. طبق اطلاعات سرویس فدرال خدمات بهداشتی و رفاه انسانی روسیه، از بین 26 واکسن تولید شده در 17 سازمان علمی، فقط 4 مورد ایمن بودن خود را ثابت کرده‌اند. البته در حال حاضر فقط 2 مورد توانستند با موفقیت به مرحله‌ی نهایی برسند که یکی از آن‌ها محصول مشترک مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی با وزارت دفاع روسیه است. واکسن دیگر نیز توسط مرکز تحقیقاتی وکتور تولید شده است."

ترخیص تمامی داوطلبان تزریق واکسن کرونا

نخست‌وزیر روسیه ضمن ابراز امیدواری جهت درمان کرونا در جهان گفت: به احتمال زیاد روسیه بتواند تا پایان پاییز امسال، واکسنی برای غلبه بر ویروس کرونا در اختیار داشته باشد. آقای میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه نیز در رابطه با همین موضوع، در یک برنامه‌ی تلویزیونی ایمن بودن واکسن‌های تولید شده را اعلام کرد و گفت:" در حال حاضر همه‌ی مبتلایان داوطلب تزریق واکسن که شامل 18 نفر بودند، از بیمارستان مرخص شده‌اند. وزارت بهداشت روسیه علاوه بر تکمیل آزمایشات بالینی واکسن کرونا، جهت استفاده‌ی گسترده‌تر آن در شرایط ویژه نیز آمادگی دارد. همچنین در حال حاضر به موازات آن، داده‌ها و پارامترهای مربوط به اثربخشی و ایمنی و ... نیز جمع‌آوری می‌شوند." وزیر بهداشت روسیه با ابراز امیدواری نسبت به کشف واکسن کرونا گفت: داروی تولید شده توسط مرکز تحقیقات گامالی که تحت نظر وزارت دفاع روسیه است، ممکن است تا دهه‌ی اول ماه آگوست (مرداد ماه) گواهی ثبت را دریافت کند. سپس اقدامات لازم جهت تولید انبوه واکسن برای درمان کرونا در جهان آغاز می‌شود.

قزاقزستان اولین خریدار واکسن کرونا از روسیه

نخست‌وزیر قزاقزستان در رابطه با کشف واکسن کرونا توسط روسیه گفت: کشور ما تمامی آزمایشات روسیه را زیر نظر دارد. امیدواریم در صورت آغاز تولید انبوه از اولین خریداران داروی درمان کرونا در جهان باشیم. وی همچنین از کشور روسیه برای ارسال 10 هزار بسته داروی آویفاویر، ماسک و لوازم دفاعی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تشکر و قدردانی کرد.

عرضه‌ی واکسن کرونا توسط محققان آکسفورد در کمتر از 3 ماه

عرضه‌ی واکسن کرونا توسط محققان آکسفورد در کمتر از 3 ماه

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد از آماده شدن واکسن کرونا تا کمتر از سه ماه دیگر خبر دادند. این دارو نه تنها بی‌خطر است، بلکه سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس تقویت می‌کند. آدریل هیل، رئیس مؤسسه‌ی جنر دانشگاه آکسفورد اعلام کرد: "واکسن کرونای تولید شده توسط محققین به میزان 80 درصد موفق خواهد بود. در صورت موفقیت، این دارو به صورت استنشاقی توزیع خواهد شد." آدریل هیل در پاسخ به سؤال " آیا واکسن تولید شده دارای عوارض است؟" گفت: "خیر، این دارو عوارض جدی ندارد. فقط در حدود 70% از افراد تب و سردرد گزارش شده که با استامینوفن رفع خواهد شد. البته پیش‌نیازهای زیادی لازم است تا واکسن ما به درمان کرونا در جهان کمک کند. ولی نتایج آزمایش بر روی 1077 نفر امیدوارکننده بوده است. زمان توزیع واکسن به کاهش نرخ انتقال ویروس بستگی دارد. البته ما حدس می‌زنیم تا ماه آگوست آماده باشد. در صورتی‌که تعداد مبتلایان کاهش یابند، تست دارو قادر به ارزیابی سریع و دقیقی درباره‌ی اثربخشی آن نخواهد داشت و ممکن است دیرتر مهیا شود."

نتایج واکسن کرونای شرکت مدرنا در آمریکا

طبق نتایج مرحله‌ی اول آزمایش واکسن تولید شده توسط شرکت مدرنا روی 45 بیمار، این دارو علاوه بر ایمن بودن، در بدن مبتلایان تولید پادتن می‌کند. همچنین مرحله‌ی سوم و نهایی آزمایش بالینی در 27 ژوئیه (6 مرداد) روی 30 هزار داوطلب انجام خواهد شد. در حدود نیمی از داوطلبان مرحله‌ی اول تست واکسن، عوارضی از قبیل خستگی، سردرد، درد در عضلات یا محل تزریق گزارش شده است. البته این علائم بیشتر بعد از تزریق دوز دوم مشاهده شده است. درمان کرونا با طب سنتی چینی امروزه مؤسسات و شرکت‌های داروسازی زیادی در سراسر جهان به دنبال راه‌حل مؤثری برای درمان کرونا هستند. در تاریخ 6 فوریه، 36 آزمایش بالینی با طیف‌های گسترده‌ای از حوزه‌های تحقیقاتی از قبیل آزمایشات بالینی پزشکی غربی، طب سنتی چینی(TCM)، درمان ترکیبی چینی غربی، روان‌درمانی و توان‌بخشی انجام شده است. یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی "وانگ چن" و "کائو بن" فاز سوم تست داروی ضد ویروس کرونا را در 5 فوریه آغاز کردند. در این حین محققان چینی برای مهار بیماری داروهای دارای مجوز غربی و چینی از جمله کلروکلین، آربیدول، داروناویر و فاوی پیراویر را که در مهار ویروس مؤثرند را شناسایی کردند. نتایج حاصل از تست طب سنتی چینی روی 8 بیمار با حال وخیم نشان داد که این درمان می‌تواند اثربخش باشد. به همین دلیل به مؤسسات پزشکی توصیه شد که همچنان از داروهای سنتی چینی استفاده کنند. همچنین مکانیزم‌های ترکیبی سنتی چینی غربی را رویکرد خود قرار دهند.

سخن آخر

با اینکه نتایج حاصل از آزمایش‌ها امیدوارکننده بوده است، اما مهم‌ترین نکته در کشف واکسن کرونا بی‌خطر بودن آن است. شاید این داروها روی ویروس مؤثر باشند ولی همچنان نمی‌توان با اطمینان گفت که مانع بیماری می‌شوند. پس تا زمان تأیید نهایی داروهای ضد ویروس باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت کرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: