پیش‌بینی اتمام واکسیناسیون معلمان تا 25 مرداد

رده: خبر
زمان:

به گفته‌ی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش روند واکسیناسیون معلمان طبق دستورات وزارت بهداشت تا 25 مرداد به اتمام می‌رسد. این روزها واکسیناسیون معلمان، رانندگان سرویس مدارس و بازگشایی مدارس به داغ‌ترین حاشیه‌های خبری تبدیل شده‌اند. این روند که از عید غدیر شروع شده و همچنان ادامه دارد، بر اساس دستورات وزارت بهداشت تا 25 مرداد به اتمام خواهد رسید. برای اطلاع از جزئیات خبر واکسیناسیون معلمان، رانندگان سرویس مدارس و بازگشایی مدارس با ما همراه باشید.

وضعیت روند واکسیناسیون معلمان در کشور

وضعیت روند واکسیناسیون معلمان در کشور

محمد حسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی روند واکسیناسیون معلمان گفت: از زمان آغاز واکسیناسیون فرهنگیان به صورت رسمی در تمام نقاط کشور این فرآیند در اکثر استان‌ها شروع شده است. البته در چند شهر بزرگ به دلیل تراکم بالا که نیاز به افزایش فضا بود یا وزارت بهداشت نیروی کافی برای شروع فرآیند واکسیناسیون نداشت، این روند با چند روز تأخیر شروع شد. وی افزود: خوشبختانه تا امروز شاهد روند خوب و قابل قبولی در راستای نوبت‌دهی بین استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و آموزش و پرورش بوده‌ایم. طبق آمار اعلام شده فرآیند واکسیناسیون معلمان در برخی استان‌ها به صورت 100 درصدی انجام شده است. با این حال برخی استان‌ها همچنان در حال انجام فرآیند واکسینه هستند و انشاالله برای سرعت بخشیدن به این روند پایگاه‌های جدید راه‌اندازی و واکسن بیشتری توزیع خواهد شد.

آیا معلمان می‌توانند برای زدن واکسن کرونا به هر مرکزی مراجعه کنند؟

بیگی در پاسخ به این سؤال گفت: روند واکسیناسیون به صورت نوبتی انجام می شود. کسانی که بر اساس شرایط سنی نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کردند به هر مکانی که به آن‌ها نوبت داده شود، باید مراجعه کنند. از طرفی برخی معلمان هستند که از طریق وزارت آموزش و پرورش ثبت نام کردند که محل تزریق به آن‌ها اطلاع داده خواهد شد. روند نوبت‌دهی نیز به صورت پیامکی یا تلفنی به فرهنگیان عزیز اعلام می‌شود.

انتخاب نوع واکسن کرونا کاملا اختیاری است

بیگی درباره‌ی نوع واکسن کرونا در چرخه‌ی واکسینه فرهنگیان اظهار داشت: نوع واکسن‌ها متفاوت است و هر واکسنی که در شبکه توزیع می‌شود برای معلمان نیز وجود دارد. در حال حاضر سه نوع واکسن کرونا برکت، سینوفارم و آسترازنکا وجود دارد که دبیران می‌توانند هر کدام را که خواستند انتخاب کنند. البته در برخی نقاط نیز تعداد محدودی واکسن پاستور نیز در شبکه توزیع شده است. مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی آمار واکسیناسیون روزانه‌ی فرهنگیان گفت: در کل ظرفیت تزریق واکسن در کشور 500 هزار نفر است که فقط شامل فرهنگیان نمی‌شود. چرا که در حال حاضر اقشار مختلف دیگری نیز همزمان با دبیران در حال واکسیناسیون هستند. اما به طور میانگین در طول روز حدود 120 - 100 هزار نفر از فرهنگیان واکسینه می‌شوند.

پیش‌بینی اتمام واکسیناسیون معلمان تا 25 مرداد

بیگی درباره‌ی پیش‌بینی زمان اتمام روند واکسینه شدن فرهنگیان بیان کرد: طبق دستورالعملی که وزارت بهداشت اعلام کرده زمان اتمام این روند را تا 25 مرداد پیش‌بینی می‌کنیم. اگر روند واکسینه شدن به همین صورت پیش رود احتمالاً دز دوم واکسن کرونا نیز تا یک هفته یا 10 روز قبل از مهر نیز تکمیل خواهد شد. وی ادامه داد: با این حال ممکن است آن گروه از فرهنگیان که در حال گذراندن دوره‌ی بیماری کرونا هستند باقی بمانند. زیرا باید تزریق واکسن کرونا برای این افراد 4 الی 6 هفته بعد از بهبودی انجام گیرد. این گروه از فرهنگیان می‌توانند در نوبت‌های بعدی واکسن را دریافت کنند.

روند واکسینه شدن رانندگان سرویس مدارس

روند واکسینه شدن رانندگان سرویس مدارس

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش در رابطه با روند واکسینه شدن رانندگان سرویس مدارس این گونه اظهار داشت: از آن جا که قرارداد و تکلیف شرکت‌ها هنوز مشخص نیست، احتمالا لیست رانندگان سرویس مدارس در شهریور ماه تحویل داده شود که در همان زمان به وزارت بهداشت ارسال خواهیم کرد. البته رانندگان سرویس شهری در گروه واکسیناسیون قرار گرفته‌اند و می‌توانند نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. آن گروه از رانندگانی که در چرخه‌ی رانندگان سرویس مدارس و تاکسی‌ها نبوده‌اند نیز روند واکسینه شدنشان توسط وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد شد. بیگی همچنین تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی بخش اداری آموزش و پرورش و مدارس در اختیار هیئت‌ها قرار نخواهد گرفت و فقط فضای باز را در اختیارشان قرار می‌دهیم. بنابراین مورد خاصی وجود ندارد ضمن آن که این روند طی ده شب اتفاق می‌افتد. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز گفت: قول می‌دهیم که هیچ محدودیتی را برای فرآیند واکسینه شدن فرهنگیان و رانندگان سرویس مدارس نخواهیم داشت (چه در نوع و چه در تعداد). هر لیستی از رانندگان که آموزش و پرورش تأیید کند را ما واکسن خواهیم زد. حتی اگر لیست کارکنان مدارس مانند: نگهبانان، نیروهای خدماتی و ... را نیز به ما بدهند محدودیتی برای واکسینه کردن آن‌ها نداریم.

اهمیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400

اهمیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400

علیرضا رئیسی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش بعد از تقدیر و تشکر از زحمات دبیران در ایام کرونا گفت: فرهنگیان در ایام کرونا سختی‌ها و شرایط دشوار بسیاری را متحمل شدند و ایثار و فداکاری‌های بسیاری کردند. از طرفی با تعطیل شدن مدارس کار آن‌ها چندین برابر شد. اما یکی از فرصت‌های بسیار خوب در این روزها راه‌اندازی اپلیکیشن شاد بود که یک عملکرد افتخارآمیز و زیرساخت بسیار خوب برای کشور به حساب می‌آید. این برنامه بدون شک در روزهای بحرانی و تعطیلی مدارس مجدد استفاده خواهد شد. وی افزود: با این حال شاید بتوان آموزش را مجازی کرد اما پرورش کودکان به این روش امکان‌پذیر نخواهد بود. حتی در ماه‌های گذشته نیز سازمان‌های بین‌المللی مانند: سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی نسبت به تعطیلی طولانی مدت مدارس در این ایام ابراز نگرانی کرده و گفتند که اصل باید بازگشایی مدارس باشد سپس نسبت به کاهش ریسک‌ها اقدام شود. در این روزها متأسفانه میزان ترک تحصیل در بین دانش‌آموزان نیز به شدت افزایش یافته است. به گونه‌ای که نزدیک به 30 میلیون دختر به آمار بازماندگان از تحصیل در سطح جهان اضافه شده است. رئیسی ادامه داد: در ایام کرونا و تعطیلی مدارس چند اتفاق مهم برای دانش‌آموزان افتاد. اول این که برنامه‌ی خواب آن‌ها تغییر کرد که می‌تواند مسائل و مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورد. دوم کاهش تحرک و فعالیت فیزیکی بچه‌ها است که زمینه‌ی چاقی را برای آن‌ها فراهم کرده است. موضوع چاقی کودکان یکی از مسائل بسیار مهمی است که دو وزارتخانه در این زمینه طرح مشترکی را دنبال می‌کنند. سوم تغییر در الگوی تغذیه‌ای آن‌ها که با ماندن در خانه به هم خورده است. این سه نکته مهم در کنار غفلت از موضوع «پرورش» آسیب‌هایی را برای دانش‌آموزان در پی داشته است. به همین دلیل توصیه‌ی اکید ما آن است که به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بروند. رئیسی همچنین گفت: البته در راستای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تزریق واکسن به تنهایی کافی نیست. بلکه خانواده‌ها و زیرساخت‌های لازم در مدارس نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. تردد، تجمع و تهویه باید تحت کنترل مدارس باشند.

انتقال ویروس در بین کودکان بسیار کمتر است تا از بزرگسالان به کودکان و بالعکس

سخنگوی وزارت بهداشت درباره‌ی نحوه‌ی انتقال ویروس در بین کودکان گفت: اغلب ابتلای کرونا در بچه‌ها بیشتر به دلیل انتقال آن از بزرگسالان و والدین به کودکان بوده است. دلیل علمی این مسئله نیز پایین بودن وایرال لود ویروس در بچه‌ها است. سیستم ایمنی بدن بچه‌ها بسیار قوی‌تر است و در دوران نوزادی نیز بدن آن‌ها مدام در حال ساخت آنتی بادی می‌باشد. البته واکسن‌های متعددی که به بچه‌ها تزریق می‌شود نیز تا حدی ایمنی متقاطع برای‌شان ایجاد می‌کند. بنابراین بعد از ورود ویروس به بدنشان علائم کم و به تبع انتقال نیز کم است. از این رو دبیران و بزرگسالان بیشتر در خطر ابتلا به ویروس هستند.

شرایط واکسیناسیون معلمان

علیرضا رئیسی با اشاره به آمار یک میلیون و 200 هزار فرهنگی و ظرفیت کشور در واکسیناسیون گفت: ما می‌توانیم در مدت یک هفته واکسن را به فرهنگیان تزریق کنیم. اما درخواست ما از مدیران کل استان و وزارت آموزش و پرورش آن است که با معاونان بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها جلسه گذاشته و چند نکته را رعایت کنند. اول این که ما در مراکز تجمیعی اقدام به واکسینه کردن معلمان نمی‌کنیم. یکی از علل این موضوع حفظ حرمت معلمان است که در صف نایستند. رئیسی افزود: به عنوان مثال اگر در مدرسه‌ای 50 معلم تدریس می‌کنند ما می‌توانیم در عرض 2 ساعت همه‌ی آن‌ها را در همان مدرسه واکسینه کنیم. در شهرهای بزرگ نیز باید سالن‌های بزرگ و با تهویه‌ی مناسب در نظر گرفته و سپس نوبت‌دهی شود. وی ادامه داد: دز دوم واکسن کرونا نیز 28 روز بعد از تزریق اول انجام خواهد شد. اما اگر واکسن انتخابی آسترازنکا باشد، دز دوم سه ماه بعد تزریق خواهد شد. همچنین با توجه به آن که دو هفته بعد از تزریق دوم سطح ایمنی بالا می‌رود، تصمیم بر این است که دز دوم را در دو هفته مانده به مهر و بازگشایی مدارس به فرهنگیان تزریق کنیم.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید با تسریع در روند واکسیناسیون معلمان به احتمال خیلی زیاد این فرآیند تا 25 مرداد به اتمام خواهد رسید. به گفته‌ی رئیسی شاید در ابتدا با بدقولی‌های زیادی در واردات واکسن کرونا به کشور مواجه شدیم. اما امروزه وضعیت بسیار بهتر شده و روند واکسینه شدن افزایش یافته است. به گونه‌ای که سرعت تزریق به بیش از 400 هزار نفر در روز رسیده است. بنابراین والدین و رانندگان سرویس مدارس نگران نباشند تمامی اقدامات لازم جهت بازگشایی مدارس انجام خواهد شد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: