حجتالاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که آمار خودکشی و آسیبهای اجتماعی در ایران پایینتر از میانگین جهانی است، اما اختلافات خانوادگی مهمترین عامل کشیده شدن آسیبها به دانشآموزان است. وی تأکید کرد که پیشگیری از آسیبها نیازمند همکاری خانواده، جامعه و مدرسه است. پورثانی از سامانه نماد و تلاشهای جمعی برای حل آسیبها و کاهش آنها سخن گفت و افزود مراکز مشاورهای در مواقع بحران وارد عمل شده و با اقدامات تربیتی و همکاری همهجانبه از گسترش آسیبها جلوگیری میکنند. او همچنین از برگزاری دوره آموزشی «پیرامید» برای تخلیه هیجان و افزایش نشاط دانشآموزان خبر داد و بیان کرد که ایجاد شادی در چارچوب شرع و قانون یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش است. وی اعتقاد دارد که نشاط بیشتر دانشآموزان به کاهش آسیبهای اجتماعی منجر خواهد شد.
مشارکت بیش از 7 هزار دانشآموز در اعتکاف اختصاصی سازمان دانشآموزی
علی فلاحتکار، قائممقام سازمان دانشآموزی، از افزایش کمی و کیفی اعتکاف دانشآموزی امسال خبر داد که 49 درصد از کل اعتکافهای کشور را شامل میشود. این رویداد در دو مسیر اصلی برگزار میشود: اعتکاف عمومی: با مشارکت تشکلهای مختلف و حضور دانشآموزان عضو سازمان دانشآموزی و پیشتازان. اعتکاف اختصاصی: ویژه دانشآموزان فعال در سازمان، در 21 استان کشور و در حداقل 2 مسجد در هر استان. یکی از برنامههای ویژه امسال، «مدرسه قصه فلسطین» است که با هدف تربیت راویان قصه مقاومت فلسطین و آشنایی دانشآموزان با این موضوع برگزار میشود. امسال بیش از 7 هزار دانشآموز در این رویداد شرکت میکنند که از 25 تا 27 دیماه به مدت سه روز، فرصتی برای خودسازی، نیایش و تقویت باورهای دینی خواهد بود.
«تمشک»؛ جایی که بازیها درس زندگی میدهند؛
اردوی «تمشک» یک برنامه آموزشی و تفریحی هدفمند برای دانشآموزان دوره متوسطه اول است که با تمرکز بر توانمندسازی، مهارتآموزی و کشف استعدادها طراحی شده است. این اردو در پنج بخش اصلی برگزار میشود:
تعداد زیاد بازماندگان و تارکان تحصیل در مناطق آزاد
هادی عابدی، مدیرکل دفتر امور شوراها و مناطق آزاد وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که در 6 استان کشور، 7 منطقه آزاد تجاری شامل 11 شهرستان و حدود 240 هزار دانشآموز و 10 هزار معلم فعالیت میکنند. وی با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در این مناطق، از همکاری با سازمانهای منطقه آزاد برای بهبود امکانات سختافزاری و برنامهریزی نرمافزاری خبر داد. عابدی افزود که معدل دانشآموزان این مناطق در حد میانگین کشوری است، اما هدفگذاری ارتقای حداقل یک نمرهای معدلها انجام شده است. وی همچنین به چالشهایی نظیر تبادلات فرهنگی ناشی از موقعیت مرزی، افزایش تارکان تحصیل به دلایل فرهنگی و نیاز به توجه ویژه به آسیبهای اجتماعی در این مناطق اشاره کرد