ورود 100 هزار دانش‌آموز به هنرستان‌های فنی حرفه‌ای

رده: خبر
زمان:

ورود 100 هزار دانش‌آموز به هنرستان‌های فنی حرفه‌ای

ورود 100 هزار دانش‌آموز به هنرستان‌های فنی حرفه‌ای

در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده بود که 45 تا 50 درصد دانش‌آموزان متوسطه به سمت هنرستان‌ها سوق داده شوند که سهم 40 درصدی همین امسال محقق شده است. در همین راستا رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم که ابتدای آبان ماه امسال مهمان برنامه‌ای در شبکه خبر سیما بود در رابطه با موضوع مهارت‌آموزی دانش‌آموزان گفت: «همه مهارت‌ها، چه مهارت نرم و چه مهارت سخت در کتاب‌های درسی مورد توجه خواهد بود. موضوع اصلی اما این است که امسال 100 هزار دانش‌آموز به هنرستان‌های فنی حرفه‌ای کشور اضافه شده‌اند و این یعنی جلوی بیکاری 100 هزار نفر در سال‌های آینده گرفته شد.» وی با بیان اینکه ضریب اشتغال هنرستان‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای بسیار بالاست، افزود: «مهارت‌آموزی برای تمام دانش‌آموزان مدنظر ماست؛ در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کرده بودیم که 45 تا 50 درصد دانش‌آموزان متوسطه به سمت هنرستان‌ها سوق داده شوند که شاهد هستیم سهم 40 درصدی همین امسال محقق شده است.»

عرضه 120 کتاب جدید حوزه کودک و نوجوان تا پایان امسال

عرضه 120 کتاب جدید حوزه کودک و نوجوان تا پایان امسال

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از عرضه بیش از 120 کتاب جدید مخصوص کودکان و نوجوانان تا پایان امسال خبر داد. آیین رونمایی از 14 عنوان کتاب جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و طرح پویش کتاب‌خوانی، 4 آذر 1402 با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان، در مرکز آفرینش‌های این مجموعه برگزار شد. فاطمه طارمی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این مراسم با بیان اینکه هویت فرهنگی که کتاب‌های کانون به مخاطب می‌دهد اولین چیزی است که در این مجموعه به آن فکر شده است، گفت: غنا بخشیدن به مطالعات کودکان از دیگر برنامه‌هایی است که همواره روی آن تاکید شده و اعتبار کانون ماحصل قلم شاعران و نویسندگان آن است. وی افزود: در کانون بنا به تعهدی که به ایران و نویسندگان داریم، تالیف را بر ترجمه ارجح دانستیم و سعی شده کتاب‌هایی با توجه به فضای فکری کودکان و نوجوانان تالیف شود.

کسب 6 مدال طلای دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی ستاره‌شناسی‌

کسب 6 مدال طلای دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی ستاره‌شناسی‌

دومین المپیاد ستاره‌شناسی در کشور روسیه برگزار شد و تیم المپیاد ستاره‌شناسی جمهوری اسلامی ایران با کسب 6 مدال طلا به مقام دوم رسید. به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعضای تیم المپیاد ستاره‌شناسی جمهوری اسلامی ایران شامل حنانه خرم‌دشتی، آریا فاتح‌کرداری، اشکان فرخزادی، یاسمن فرخی، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری‌لردجانی بودند که هر 6 نفر موفق شدند مدال طلای این دوره از المپیاد را دریافت کنند. دومین المپیاد ستاره‌شناسی به میزبانی روسیه به‌صورت حضوری و آنلاین از تاریخ 22 تا 30 آبان امسال در شهر سوچی روسیه برگزار شد. بنیان‌گذار این مسابقات کشور روسیه است که دومین دوره این مسابقات نیز در سرزمین فدرال سیریوس برگزار شد.

حضور 90 هزار هنرجو در طرح برون‌سپاری مهارت‌آموزی

حضور 90 هزار هنرجو در طرح برون‌سپاری مهارت‌آموزی

مدیرکل دفتر آموزش فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از شرکت نزدیک به 90 هزار هنرجوی هنرستانی در طرح برون‌سپاری مهارت‌آموزی به بخش صنعت و اصناف خبر داد. عباس بیات در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع برون‌سپاری مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به بخش صنعت و اصناف اظهار کرد: «موضوع برون‌سپاری به این شکل است که گاهی اوقات تمامی مواردی که در رابطه با ارائه خدمات به هنرجو باید وجود داشته باشد، فراهم نیست، در نتیجه قرار بر این شد تا از طریق خرید خدمات بخش صنعت و همچنین استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز فنی‌حرفه‌ای موضوع مهارت‌آموزی دانش‌آموزان پیگیری شود.» بیات با اعلام این خبر که نزدیک به 80 تا 90 هزار هنرجو در طرح برون‌سپاری مهارت‌آموزی، آموزش خواهند دید، عنوان کرد: «پس از پایان آموزش، آزمون استانداردی از سوی آموزش و پرورش از این هنرجوها گرفته می‌شود و براساس نمره کسب شده در آزمون مدنظر مدرک فراگیری مهارت از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر خواهد شد.»

آغاز اجرای طرحواره تحول از مهر 1403 در پایه اول ابتدایی

آغاز اجرای طرحواره تحول از مهر 1403 در پایه اول ابتدایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از عملیاتی‌شدن طرح‌واره تحول در مهرماه سال 1403 خبر داد و گفت مرحله اول این طرح‌واره به صورت آزمایشی در پایه اول ابتدایی اجرا خواهد شد. حجت‌الاسلام علی لطیفی در گفت‌وگویی درباره عملیاتی شدن طرحواره تحول در آموزش و پرورش، اظهار کرد: «اگر با تاخیر مواجه نشویم عملیاتی شدن بخشی از این طرح‌واره از سال آینده و مهر ماه سال 1403 خواهد بود.» معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در نظر داریم که مرحله اول این طرح‌واره به صورت آزمایشی در پایه اول ابتدایی اجرا شود و در حال حاضر درگیر فرآیند تولید بسته‌هایی برای این پایه هستیم.» وی در پاسخ به این سوال که در طرح‌واره تحول، مقاطع تحصیلی دست‌خوش چه تغییراتی خواهند شد، گفت: «رویکرد این برنامه در خیلی از زمینه‌ها موجب تغییر خواهد شد؛ یکی از تغییرات این است که بخش قابل توجهی از محتوای آموزشی ناظر بر شایستگی‌ها، مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز دانش‌آموزان تنظیم می‌شود که به یک معنا بزرگترین تغییر است.»

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: