پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی

رده: مقاله
گروه: اندیشه
زمان:

همیشه موقع انتخاب رشته‌ی تحصیلی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها با انبوهی از سؤال مواجه می‌شوند: کدام‌یک از رشته‌ها برای مهاجرت مناسب هستند؟ پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی کدام‌اند؟ آیا با خواندن این رشته‌ها می‌توان در ایران و کشورهای مختلف کار کرد و به درآمد خوب رسید؟ رشته های پو‌لساز چه رشته‌هایی هستند؟ پاسخ به این سؤال‌ها به تحقیق و بررسی زیادی احتیاج دارد. باید انواع رشته‌ها‌ی تحصیلی، رشته های دانشگاهی تجربی، رشته های دانشگاهی انسانی و ریاضی را بشناسید و با توجه به شرایط هر‌یک از آن‌ها در ایران و کشورهای دیگر تصمیم بگیرید. در این مطلب از وبلاگ مدرسه‌ی علوی می‌خواهیم به تمام این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

پرطرف‌دارترین رشته های دانشگاهی ایران کدام‌اند؟

پرطرف‌دارترین رشته های دانشگاهی ایران کدام‌اند؟

پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی در ایران با توجه به معیارهایی مثل بازار کار و درآمد مشخص می‌شوند. طبق آمارهای مربوط به دانشگاه‌ها و وزارت علوم، رشته‌های معماری، کامپیوتر، پزشکی، روان‌شناسی، حقوق، دامپزشکی، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک رشته‌های پر رقابتی هستند و برای قبولی در این رشته‌ها در دانشگاه‌های تهران باید سخت درس بخوانید. در این بخش پرطرف‌دارترین رشته‌های دانشگاهی ایران را به تفکیک توضیح می‌دهیم. پرطرف‌دارترین رشته‌های گروه تجربی در بین رشته های دانشگاهی گروه تجربی، رشته‌ها‌ی پزشکی و دندان‌پزشکی جزو رشته های دانشگاهی برتر تجربی هستند. هر ساله بسیاری از دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی برای قبولی در این رشته‌ها با هم رقابت می‌کنند. با خواندن این رشته‌ها می‌توانید بعد از چندین سال درس‌خواندن، به درآمد خوبی برسید. علاوه، فارغ‌التحصیلان پزشکی و دندان‌پزشکی بعد از چند سال کارکردن در بیمارستان‌ها می‌توانند مطب خودشان را راه‌اندازی کنند و نیازی نیست کارمند باشند. داروسازی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی و دامپزشکی هم از دیگر رشته های پرطرفدار علوم تجربی هستند. این رشته‌ها نسبت به پزشکی و دندان‌پزشکی رقابت کمتری دارند. پرطرفدارترین رشته‌های گروه انسانی از سال‌ها قبل، از هرکسی درباره‌ی پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی انسانی سؤال می‌کردید، حقوق را معرفی می‌کرد. در بین رشته‌های دانشگاهی انسانی، رشته‌ی حقوق جزو سخت ترین رشته های دانشگاهی است و شاید دانشجوها دوست نداشته باشند حجم زیادی از قوانین و اصول فقهی را یاد بگیرند. به‌علاوه، رشته‌ی حقوق تا حد زیادی به شرایط حقوقی و قانونی ایران بستگی دارد و شاید برای مهاجرت رشته‌ی مناسبی نباشد. از دیگر رشته های پرطرفدار انسانی می‌توان به مدیریت، مدیریت مالی و روان‌شناسی اشاره کرد. رشته‌ی مدیریت و مدیریت مالی جزو پول‌سازترین رشته‌های دانشگاهی هستند و در کشورهای خارجی هم بازار کار خوبی دارند. اگر به فکر مهاجرت هستید، این رشته‌ها آینده‌ی بهتری دارند.

پرطرف‌دارترین رشته‌های گروه هنر طبق آمار مربوط به شرکت‌کنندگان کنکور هنر، پرطرفدارترین رشته های هنر سینما، طراحی صنعتی، بازیگری، عکاسی، نقاشی و گرافیک هستند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی سینما می‌توانند درزمینه‌ی تدوین، نورپردازی، کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی و تدریس کار کنند. رشته‌ی طراحی صنعتی رشته‌ی پرکاربردی در ایران و جهان است. خیلی از کارخانه‌های صنعتی، ماشین‌آلات و ماشین‌های ساختمانی به متخصص طراحی صنعتی احتیاج دارند. به‌علاوه، فارغ‌التحصیلان طراحی صنعتی می‌توانند موقعیت‌های شغلی خوبی در کشورهای خارجی پیدا کنند. رشته‌ی بازیگری جزو رشته های پرطرفدار و پر رقابت هنر است. خیلی از جوان‌ها دوست دارند بازیگر شوند و به شهرت برسند؛ ولی فراموش نکنید که برای موفقیت در رشته‌ی بازیگری به توانایی، تجربه، استعداد و دانش احتیاج دارید و مسیر دشواری پیش روی شماست. رشته‌ی عکاسی جزو پر درآمدترین رشته‌های زیرگروه هنر است و گرایش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید در زمینه‌ی عکاسی معماری، عکاسی صنعتی و هنری فعالیت کنید. کارخانه‌ها، تولیدکننده‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و آتلیه‌ها به عکاس و گرافیست احتیاج دارند. رشته‌ی نقاشی هم با اینکه در دسته‌ی پرطرف‌دارترین رشته های هنر قرار می‌گیرد، اما از نظر درآمدی رتبه‌ی بالایی ندارد. برای کسب درآمد در این رشته می‌توانید مهارت و ارتباط‌های خود را افزایش دهید و در حوزه‌های مختلفی مثل تدریس، پوسترسازی و ساخت انیمیشن فعالیت کنید.

پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی

پرطرف‌دارترین رشته‌های گروه ریاضی براساس آمار قبولی‌های دانشجویان ریاضی در سال‌های اخیر، رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مکانیک، فیزیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی معماری رشته های برتر گروه ریاضی هستند که بسیاری از رتبه‌های زیر 100 کشور هم این رشته‌ها را انتخاب کرده‌اند. علاوه بر این رشته‌ها، مهندسی مواد، مهندسی عمران، هوا فضا، مهندسی پزشکی و مهندسی نفت هم جزو رشته‌های پول‌ساز و پرطرف‌دار ریاضی هستند و بسیاری از رتبه‌های زیر 1000 در این رشته‌ها درس می‌خوانند. درصورتی‌که به تحقیق و توسعه در زمینه‌ی ابزارهای الکترونیکی علاقه دارید، رشته‌ی مهندسی برق گزینه‌ی مناسبی برای شماست. اگر می‌خواهید سیستم‌های مکانیکی را یاد بگیرید و در کارخانه‌های مختلف کار کنید، رشته‌ی مهندسی مکانیک بهترین انتخاب است. رشته‌های زیر شاخه‌ی کامپیوتر هم درآمد خوبی دارند و برای مهاجرت کاری بهترین گزینه هستند. با خواندن رشته‌ی مهندسی کامپیوتر می‌توانید در زمینه‌ی برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف کار کنید.

پرطرفدارترین رشته های تحصیلی دنیا چیست؟

پرطرفدارترین رشته های تحصیلی دنیا چیست؟

بهترین رشته های دانشگاهی در دنیا براساس تقاضای کار، درآمد و سهولت ورود به آن کشور بررسی می‌شوند. به‌طور کلی داروسازی، علوم کامپیوتر، علوم بهداشتی، فناوری اطلاعات، رشته های مهندسی، مدیریت بازرگانی، امور مالی و منابع انسانی جزو بهترین رشته های تحصیلی در دنیا هستند. درآمد این رشته‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است، ولی به‌طور متوسط همه این رشته‌ها بازار کار و درآمد خوبی دارند. رشته داروسازی در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا رشد خوبی دارد و میانگین حقوق آن به‌طور میانگین 150هزار دلار در سال است. کسانی که در رشته‌های کامپیوتر درس می‌خوانند می‌توانند به درآمد میانگین 60هزار دلار در سال برسند. طبق آمار و پیش‌بینی‌ها، رشته‌های زیرمجموعه علوم بهداشتی تا سال 2026، 20درصد رشد می‌کنند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری اطلاعات به‌طور متوسط در سال 80 تا 100 هزار دلار درآمد دارند و رشته‌های مهندسی هم با داشتن مهارت، سابقه‌ی کاری و مدرک زبان می‌توانند به‌راحتی در کشورهای مختلف کار پیدا کنند. دانشجویان امور مالی و منابع انسانی با مدرک لیسانس می‌توانند در سازمان‌های بین‌المللی مهم کار کنند و به درآمد خوبی برسند. نکته دیگری که هنگام انتخاب پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی دنیا باید در نظر بگیرید، سهولت ورود و پیش‌نیازهای مربوط به مهاجرت است. اگر می‌خواهید در رشته‌های پزشکی در خارج از کشور درس بخوانید، باید آزمون ورودی بدهید. هرکدام از کشورها و دانشگاه‌ها شرایط خاص خودشان را دارند. مثلاً کشور فرانسه از دانشجویان رشته‌های پزشکی آزمون ورودی نمی‌گیرد. دانشجویان مهندسی برای تحصیل در کشورهای خارجی به نمره‌ی زبان بالایی احتیاج ندارند؛ درمقابل دانشجویان رشته‌های انسانی باید نمره‌ی زبان بالایی داشته باشند.

بهترین رشته های دانشگاهی در اروپا چیست؟

اگر هدف شما تحصیل در اروپاست، باید با توجه به شرایط دانشگاه‌های اروپایی و کشور مقصد، پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی را فهرست کنید. چه کشوری می‌خواهید بروید و می‌خواهید به چه زبانی درس بخوانید؟ پاسخ این سؤال‌ها در انتخاب رشته دانشگاهی شما هم تأثیر دارد. بهتر است رشته‌های موردعلاقه‌تان را فهرست کرده و بعد آینده کاری و شرایط مهاجرتی آن‌ها را در کشور مقصد بررسی کنید. به‌طور کلی بهترین رشته های دانشگاهی در اروپا، رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، مکانیک، عمران، الکترونیک، فناوری اطلاعات، مهندسی شبکه، خلبانی، گردشگری و هتل‌داری است. رشته‌های پزشکی در کشورهای نروژ، بلژیک، سوئد و اتریش بازار کار خوبی دارند. دانشگاه‌های ایتالیا هم در رشته‌های پزشکی امکانات تحصیلی خوبی در اختیار دانشجویان می‌گذارند. اگر رشته دبیرستانتان ریاضی است و می‌خواهید برای تحصیل به آلمان، اتریش، اسپانیا، سوئد و نروژ بروید، رشته مهندسی مکانیک و هوا و فضا بهترین گزینه است. دانشجویان مهندسی برق هم آینده درخشانی در کشورهای مجارستان و آلمان دارند. کسانی که در رشته‌های فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی درس می‌خوانند می‌توانند خیلی راحت در آلمان، هلند، اتریش و سوئد کار پیدا کنند و به درآمد خوبی برسند. اروپا برای دانشجویان رشته‌های گردشگری و هتل‌داری هم بهترین گزینه است. اگر دوست دارید به کشورهای اروپایی تور ببرید، این رشته‌ها می‌توانند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک کنند.

در آخر اینکه

انتخاب پرطرفدارترین رشته های تحصیلی تا حد زیادی به هدف و خواسته شما بستگی دارد. اگر به دنبال مهاجرت هستید، باید رشته‌ای را انتخاب کنید که بتوانید آسان‌تر اپلای کنید. بازار کار و درآمد هم از عوامل مهم در انتخاب رشته‌های پرطرف‌دار هستند. در این مطلب سعی کردیم با توجه به عوامل مختلف، پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی ایران و دنیا را معرفی کنیم. فراموش نکنید که علاو‌ه بر عواملی مثل درآمد و بازار کار، حتماً علاقه‌ی خودتان را هم در نظر بگیرید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: