افزایش 11 درصدی در پوشش تحصیلی کودکان فاقد مدارک هویتی

رده: خبر
زمان:
افزایش 11 درصدی در پوشش تحصیلی کودکان فاقد مدارک هویتی

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی در برنامه‌ی "پرسشگر" درباره‌ی نرخ دانش آموزان بازمانده از تحصیل و پوشش تحصیلی کودکان فاقد مدارک هویتی گفت: بعد از انقلاب، پوشش تحصیلی کودکان رشد چشم‌گیری داشته و از 60 درصد به 90 درصد رسیده و اکنون با تلاش‌های زیادی که در جهت پوشش تحصیلی کودکان فاقد مدارک هویتی انجام گرفته، این نرخ به بیش از 98 درصد رسیده است. وی گفت: از سال 1392 برنامه‌ی انسداد مبادی بی‌سوادی به استان‌داران ابلاغ گشته است و استانداران برای رفع این مشکل، کارگروه‌هایی را در شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها به وجود آورده اند و آموزش و پرورش موظف شده تا برای رفع این مشکل برنامه هایی را ایجاد کند و در ادامه راهبران آموزشی، به شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل بپردازند.

تطابق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال

احمد میدری نیز در برنامه‌ی "پرسشگر" به اقدامات 2 سال اخیر وزارت رفاه در برطرف کردن فقر آموزشی و دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: در ابتدا ما، اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطابق می‌دهیم سپس آموزش و پرورش کد ملی دانش آموزان بازمانده از تحصیل را در اختیار ما می‌گذارد.

تماس تلفنی با خانواده های کودکان بازمانده از تحصیل

در آبان ماه امسال، ما اسامی 142 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل را به وزارت اطلاعات دادیم و آن‌ها 350 هزار شماره‌ی تماس از خانواده‌ها را در اختیار ما گذاشتند که البته نتوانستیم اطلاعات تماسی از 15 هزار نفر دیگر پیدا کنیم، چرا که کد ملی هر فردی تنها مختص خودش است و شما هر جا بروید؛ فورا با مرکز ثبت احوال چک می‌شود. در صورتی که کد پستی این‌چنین نیست و ممکن است با وارد کردن یک کد ملی به 5 کد پستی برسیم. بنابراین برای این کار و شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیاز به کمک و بسیج ملی داریم. وی در ادامه بیان کرد: ما در آغاز برای خانواده‌ها پیامی مبنی بر اینکه "چرا کودکشان به مدرسه نمی‌رود"، ارسال کردیم ولی از طرف تعدادی از آن‌ها جوابی دریافت نکردیم، به همین دلیل مرکزی تلفنی، مسئول تماس تلفنی با خانواده های کودکان بازمانده از تحصیل شد. در نهایت از 27 هزار تماس موفق با خانواده‌ها، تقریبا 3600 نفر، فقر را علت بازماندگی کودکان از تحصیل اعلام کردند، 1100 نفر گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم، 10 هزار نفر معلولیت را علت اصلی بازماندگی از تحصیل اعلام کردند، 1000 نفر خارج از کشور بودند، 400 نفر در مدارس دینی مشغول به تحصیل بودند، 1700 مورد فوت گزارش نشده داشتیم و برخی هم به مباحث فرهنگی اشاره کردند.

مشکلات اقتصادی مهم‌ترین علت بازماندگی از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی، با اشاره به لایحه‌ی حمایت از حقوق کودکان گفت: در این لایحه به حق تحصیل کودکان تاکید شده و این لایحه می‌تواند خلاهای قانونی در رابطه با والدینی که از حضور دانش آموزان در مدارس جلوگیری می‌کنند را از بین ببرد. وی هم‌چنین اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، علل اقتصادی مهم‌ترین علت بازماندگی دانش آموزان از تحصیل است. ازدواج زودهنگام و فاصله گرفتن از مدرسه، بدسرپرست یا بی‌سرپرست بودن، معلولیت و بی‌انگیزگی تحصیلی از عوامل دیگر این مشکل است. علاوه بر این، طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته است، بیشترین بازماندگی از تحصیل مربوط به استان‌های تهران، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان و سیستان و بلوچستان است و کم‌ترین بازماندگی از تحصیل مربوط به استان‌های یزد، قزوین، ایلام، زنجان و سمنان می‌باشد.

پوشش تحصیلی اتباع خارجی

پوشش تحصیلی اتباع خارجی

حکیم‌زاده ضمن اشاره به پوشش تحصیلی کودکان فاقد مدارک هویتی و تمهیدات اندیشیده شده، بیان کرد: در سال تحصیلی 96-97، 502 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم که در گروه سنی 6-11 سال بودند. از این گروه 73 هزار و 408 نفر دانش آموز پسر و مابقی دانش آموز دختر بودند. وی هم‌چنین در مورد پوشش تحصیلی اتباع خارجی در دوره‌ی ابتدایی گفت: بر اساس آماری که به دست آمده، 450 هزار اتباع خارجی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند که 320 هزار نفر آن‌ها در دوره‌ی ابتدایی می‌باشند. هم‌چنین 5 هزار و 500 کودک فاقد مدارک هویتی در مدارس ثبت نام شده‌اند که نسبت به سال قبل، رشد 11 درصدی داشته است. معاون آموزش ابتدایی با اشاره به طرح پوشش تحصیلی کودکان فاقد مدارک هویتی و هم‌چنین با اشاره به حمل و نقل دانش آموزان روستایی برای حضور در طرح روستا مرکزی، گفت: یکی از مشکلات اصلی ما، رفت و آمد دانش آموزان در مدارس روستا مرکزی است که امیدواریم مجلس با کمک آموزش و پرورش، به رفع مشکل تردد و سایر عللی که باعث بازماندگی دانش آموزان از تحصیل گشته است، بپردازد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: