پول توجیبی دادن به کودکان و تقویت هوش اقتصادی آن‌ها

رده: مقاله
زمان:

احتمالاً تاکنون پیش آمده که مواردی مثل درخواست پول مکرر در طول ماه و خریدهای غیرمعقول از جانب فرزندانتان، شما را نسبت به آینده‌ی آن‌ها نگران کرده باشد. همچنین ممکن است سؤالاتی از قبیل چگونه می‌توانیم کودکانمان را برای آینده‌ای بهتر آماده کنیم؟ از چه راه‌هایی آن‌ها را مسئولیت‌پذیر کنیم؟ یا بهترین روش دادن پول توجیبی به بچه‌ها کدام است؟ ذهن شما را درگیر کرده باشند. تقویت هوش اقتصادی کودکان و نحوه‌ی مدیریت پول توجیبی از درس‌های مهمی است که هر پدر و مادری باید به کودک خود بیاموزد، به‌خصوص در این روزها که اقتصاد، نقش بسیار مهمی را در زندگی بشر ایفا می‌کند. والدین در حقیقت با پول دادن به فرزندانشان، اولین قدم را در راستای مسئولیت‌پذیری آن‌ها برداشته‌اند. اما آن‌چه بعد از این کار اهمیت زیادی دارد، شیوه‌ی خرج کردن آن توسط بچه‌هاست. بهترین زمان برای آموزش نحوه‌ی مدیریت پول هنگامی است که فرزندان به مدرسه می‌روند. ما در این مقاله قصد داریم مطالبی را در رابطه با بهترین روش پول توجیبی دادن، نحوه‌ی مدیریت پول توجیبی و اهمیت تقویت هوش اقتصادی کودکان برای شما عزیزان ارائه دهیم.

هوش اقتصادی چیست و چه اهمیتی دارد؟

به توانایی هر فرد برای حل مشکلات مالی خود یا دیگران، هوش اقتصادی گویند. پس هرچه میزان این مهارت در افراد بیشتر باشد، می‌توانند زندگی بهتر با مشکلات مالی کمتری داشته باشند. متأسفانه امروزه درآمد کم، ساعت‌های کاری زیاد و مشکلات مالی به عنوان موانعی برای داشتن یک زندگی مطلوب و ایده‌آل به شمار می‌روند. از طرفی شرایط به گونه‌ای است که پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در آینده دشوار است. همین موضوع نگرانی والدین را برای آینده‌ی فرزندانشان بیش از پیش کرده است. کودکان با یادگیری این توانایی علاوه بر مسئولیت‌پذیر شدن، قادر به مدیریت زندگی خود نیز خواهند بود. به همین دلیل تقویت هوش اقتصادی کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بهترین روش برای تقویت هوش اقتصادی کودکان

بهترین روش برای تقویت هوش اقتصادی کودکان

والدین، دغدغه‌های فکری زیادی برای آینده‌ی فرزندانشان دارند که مشکلات مالی مهم‌ترین مسئله در بین آن‌هاست. برای رسیدن به این شرایط، پدر و مادر باید از تمامی تکنیک‌ها و روش‌های کاربردی جهت تقویت هوش اقتصادی کودکان استفاده کنند. یکی از این راه‌حل‌ها پول توجیبی دادن به بچه‌هاست. زمانی که کودک از سن کم با نحوه‌ی به دست آوردن پول آشنا می‌شود، به تدریج توانایی تصمیم‌گیری و مدیریت صحیح را می‌آموزد. از طرفی یاد می‌گیرد که چگونه برای رسیدن به خواسته‌هایش برنامه‌ریزی کند. در آینده نیز احتمال آن که این افراد بتوانند کسب و کار موفقی داشته باشند، بیشتر از سایرین است. زیرا به دلیل عزت‌نفس و خودباوری بالا، سطح هوش مالی آن‌ها افزایش یافته و می‌توانند زندگی خود را مدیریت کنند. مدیریت پول توجیبی، پس‌انداز کردن، جلوگیری از ولخرجی، قرض دادن و گرفتن و تصمیم‌گیری برای به موقع و به اندازه خرج کردن از جمله مزایای تقویت هوش اقتصادی کودکان از طریق پول توجیبی دادن است.

پول توجیبی چیست و از چه سنی باید به کودکان داده شود؟

پول تو جیبی به مبلغی گفته می‌شود که والدین برای رفع نیازها و پس‌انداز به کودکان می‌دهند. متأسفانه در قدیم خانواده‌ها اعتقادی به پول توجیبی نداشتند؛ زیرا بر این باور بودند که در صورت لزوم، نیازهای فرزندان را برطرف می‌کنند. در حالی‌که این تفکر کاملاً غیرمنطقی است. چرا که نیاز به پول یک واقعیت انکارناپذیر است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. معمولاً بهترین سن برای شروع پول توجیبی از 4 سالگی است. کودکان باید از این سن به بعد با اهمیت پول و هوش مالی آشنا شوند. اما نکته‌ی قابل توجه در این زمینه مقدار و نحوه‌ی پول دادن است. اگر این کار به درستی انجام گیرد، تأثیرات مثبت و مفیدی روی کودک و آینده‌ی او خواهد گذاشت. مقدار پولی که به بچه‌ها داده می‌شود نباید خیلی زیاد باشد که به ولخرجی منجر شود. از طرفی آنقدر کم نباشد که کودک ارزشی برای آن قائل نشود؛ زیرا هدف از دادن پول به بچه‌ها در این سن فقط آموزش مهارت‌های اقتصادی است.

بهترین روش دادن پول توجیبی به کودکان

بهترین روش دادن پول توجیبی به کودکان

این یک حقیقت است که کودکان رشد می‌کنند و نیازهایشان نیز با رشد آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین آموزش مدیریت پول توجیبی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که والدین باید انجام دهند. با یادگیری این مهارت، کودک می‌آموزد که در مرحله‌ی اول، پول خود را با برنامه‌ریزی خرج کند و در مرحله‌ی دوم مخارج بیهوده و غیرضروری را کنار گذاشته و خواسته‌هایش را اولویت‌بندی کند. در این بخش می‌خواهیم نکاتی را در رابطه با پول توجیبی دادن برای شما عزیزان ارائه دهیم. - به آن‌ها برای خرج کردن پول خود آزادی عمل دهید. با این کار زمانی که فرزند شما در تنگنای مالی قرار گرفت، می‌آموزد که برای رسیدن به خواسته‌هایش باید بودجه‌ی ماهیانه‌ی خود را مدیریت کند. - به کودک خود بیاموزید که خریدهای ضروری خود را در اولویت قرار دهد. با این کار فرزندتان یاد می‌گیرد که خریدهای ارزشمندی داشته باشد. - برای آن که بچه‌ها با ارزش پول آشنا شوند، در قبال دادن مسئولیت، به آن‌ها پول بیشتری بدهید. اجازه دهید برای به دست آوردن پول زحمت بکشند. - با خریدن قلک یا باز کردن یک حساب بانکی به او پس‌انداز کردن را بیاموزید. برای این کار می‌توانید رویای خریدن وسیله‌ای را در ذهنش ایجاد کرده و او را برای رسیدن به خواسته‌اش تشویق کنید. با این روش انگیزه‌ی او را برای پس‌انداز بودجه‌ی ماهیانه‌اش بیشتر می‌کنید. - معمولاً کودکان به دلیل اقتضای سن، در اکثر موارد شتاب‌زده عمل می‌کنند. مثلا ممکن است پول یک ماه خود را همان روز اول خرج کرده و مجدداً تقاضای پول کنند. در این شرایط بهتر است به فرزندتان اجازه‌ی اشتباه بدهید. همچنین به او بگویید که برای دریافت پول باید مدتی صبر کند. - گاهی اوقات پیش می‌آید که در بیرون از خانه کودکتان برای خرید وسیله‌ای از شما تقاضا می‌کند. در این حالت بهترین کار قرض دادن پول به اوست. اما دقت کنید که به محض رسیدن به منزل باید حتماً پول را از فرزندتان پس بگیرید. با این کار نحوه‌ی پول قرض دادن و پس گرفتن را به کودکتان می‌آموزید.

سخن آخر

همان‌طور که می‌دانید با شرایط اقتصادی کشور، درآمدهای کم و گرانی برای داشتن یک زندگی ایده‌آل باید از هوش مالی بالایی برخوردار بود. از طرفی برای تقویت هوش اقتصادی کودکان، بهترین روش پول توجیبی دادن به بچه‌ها است که والدین نقش بسیار مهمی در آموزش این مهارت دارند. زیرا نحوه‌ی پول دادن و مقدار آن تأثیر بسیار زیادی روی کودکان می‌گذارد. حتی اگر وضعیت مالی خوبی دارید به فرزندتان اجازه دهید که با یادگیری این توانایی بتواند زندگی‌اش را مدیریت کند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: