پیشنهادهای خوشمزه برای روزهای امتحان

مقاله |

در ایام امتحانات اکثر افراد، چه کسانی که در طول ترم درس می‌خوانند و چه کسانی که شب امتحانی هستند، ممکن است از نوع تغذیه سالم در ایام امتحانات آگاهی کافی نداشته باشند. حتی افرادی که دانش‌جو یا دانش آموز نیستند باز هم ممکن است روزی خود را برای یک امتحان که می‌تواند آزمون رانندگی، استخدامی و ... باشد آماده کنند. داشتن تغذیه سالم در ایام امتحانات به افراد کمک می‌کند تا مطالب را بهتر یاد بگیرند و آن‌ها را در حافظه‌ی خود نگه دارند. در این مقاله قصد داریم پیشنهادهایی برای داشتن تغذیه سالم در ایام امتحانات به شما عزیزان ارائه دهیم تا بتوانید امتحانات خود را با نمرات بالاتری قبول شوید.

چند خوراکی معجزه‌آسا که در تقویت حافظه مؤثر هستند

طبق نظر متخصصین تغذیه یکی از عواملی که دانش آموزان برای رسیدن به آن باید تلاش کنند، توانایی ذهنی است. از جمله عواملی که در امتحانات برای گرفتن نتایج عالی مهم و ضروری است، تقویت مغز و ذهن است که توانایی تمرکز، حافظه، قدرت استدلال و محاسبه را افزایش می‌دهد. برای تقویت مغز و ذهن در ایام امتحانات بهتر است از خوراکی‌های مقوی و خوش هضم مانند: بادام درختی، انجیر و گردو، نخودچی و کشمش، زرده‌ی تخم مرغ عسلی، شله‌زرد و فالوده‌ی سیب استفاده کنید. این خوراکی‌ها نه تنها موجب افزایش تقویت مغز می‌شوند بلکه برای دستگاه گوارش یک بار اضافی به حساب نمی‌آیند و افراد بدغذا نیز می‌توانند از این خوراکی‌ها در ایام امتحانات استفاده کنند. البته باید دقت کنید که زیاده‌روی در مصرف هر چیزی نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز می‌باشد، پس در مصرف این خوراکی‌ها نیز زیاده‌روی نکنید.

بادام

بادام یک ماده‌ی مغذی و تقویت‌کننده برای ذهن است که حاوی مواد معدنی مفید از قبیل: آهن، کلسیم و فسفر می‌باشد. بادام طبعی معتدل رو به گرم دارد و برای اغلب مزاج‌ها قابل استفاده است. یکی از نوشیدنی‌های مقوی که می‌توان از بادام تهیه کرد، شیربادام است که بسیار مقوی است. شیر بادام حاوی مغز بادام (15عدد)، عسل یا شکر (3 قاشق غذاخوری) و آب سرد (3 لیوان) است. برای تهیه‌ی آن ابتدا باید پوست بادام‌ها را جدا کنید (برای راحتی این کار بادام‌ها را درون آب در حال جوشیدن بریزید و بعد از یک جوش آن را بیرون آورده و در آب سرد بیاندازید و سپس پوست آن‌ها را جدا کنید)، سپس همراه با عسل و آب سرد آن‌ها را در مخلوط‌کن ریخته و به طور کامل با هم میکس کنید تا به صورت شیر درآید. هم‌چنین افرادی که در خوابگاه‌ها ساکن هستند و امکانات کافی برای تهیه‌ی این مواد را ندارند می‌توانند در ایام امتحانات از همان مغز بادام درختی و آب سیب استفاده کنند.

شربت جلاب

یکی از مسائل بسیار مهم در امتحانات، خستگی و ناراحتی جسمی است که حتی ممکن است باعث شود بعضی افراد توانایی حضور در جلسه‌ی امتحان را نداشته باشند یا نمی‌توانند تا پایان امتحان دوام آورند. برای پیش‌گیری از این شرایط داشتن تغذیه سالم بسیار مهم است. یکی از نوشیدنی‌های مقوی که در امتحانات موجب تقویت حافظه، تقویت معده و بهبود هضم می‌شود شربت جلاب است که آرام بخش و نشاط آور نیز می‌باشد. این نوشیدنی هم‌چنین در هوای گرم موجب پایین آمدن حرارت بدن می‌شود. برای تهیه‌ی شربت جلاب به 1 کیلو شکر، 3 کیلو گلاب و یک قاشق چای‌خوری سرخالی زعفران نیاز دارید. شکر و گلاب را همراه با هم روی حرارت ملایم شعله بجوشانید و کف آن را حین جوشیدن بگیرید، بعد از آن که مقدارش به نصف رسید زعفران ساییده شده را با گلاب حل کرده و به آن اضافه، سپس شعله را خاموش کنید. برای مصرف آن نیز مقداری از این شربت را با آب مخلوط کرده و میل کنید. این شربت برای ایام امتحانات مخصوصأ در فصل گرما به شدت توصیه می‌شود.

مواد غذایی که در ایام امتحانات نباید استفاده کنید

متأسفانه بعضی از افراد برای تقویت قوای جسمانی و حافظه‌ی خود در ایام امتحانات از غذاها و خوراکی‌هایی استفاده می‌کنند که نه تنها مفید نیستند بلکه نتیجه‌ی عکس نیز می‌دهند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به کله‌پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا، آش رشته، سوسیس و کالباس اشاره کرد. گاهی اوقات برخی افراد خوراکی‌های مختلف را پشت سرهم می‌خورند که این کار موجب به هم ریختن معده و همچنین مختل شدن سلامت و نشاط بدن می‌شود. از خوردن مواد غذایی که رطوبت زیادی دارند مانند کاهو و ماست نیز خودداری کنید، زیرا این مواد غذایی موجب سستی و بی‌حالی بدن می‌شوند و توان جسمانی شما را در ایام امتحانات کاهش می‌دهند. از مصرف هم زمان غذا و میوه‌های لطیف مثل توت و شیر، ماهی و توت فرنگی، شیر و پیاز و شیر و ماهی شدیدأ خودداری کنید زیرا باعث سوء هضم و فاسد شدن در معده شده و سلامت شما را به خطر می‌اندازند. دانش‌جویان و دانش آموزان به طور کلی باید در ایام امتحانات از خوردن غذاهای چرب همراه با شیرینی‌جات و غذاهای نفاخ خودداری کنند.

صبح روز امتحان چه بخوریم؟

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول روز به خصوص در ایام امتحانات، وعده‌ی صبحانه است. مصرف یک صبحانه‌ی خوب و کامل 20 تا 25 درصد انرژی بدن را تامین می‌کند و از طرفی نیز اکثر امتحانات در صبح برگزار می‌شوند به همین دلیل صبحانه یکی از پراهمیت‌ترین وعده‌های غذایی در ایام امتحانات به حساب می‌آید. از جمله مواد مغذی که در صبح قبل از امتحان توصیه می‌شود می‌توان به تخم مرغ آب‌پز و پنیر کم چرب که سرشار از پروتئین هستند، عسل همراه با کنجد که به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب بسیار کمک می‌کند، آب پرتقال برای بهبود عمل‌کرد مغز و افزایش نشاط و قهوه همراه با مقداری شیر برای بالا بردن تمرکز، اشاره کرد.

ظهر امتحان چه بخوریم؟

همان‌طور که می‌دانید همه‌ی امتحانات در صبح برگزار نمی‌شوند و بعضی از آن‌ها در تایم عصر هستند ولی این دلیلی بر حذف صبحانه قبل از امتحان نمی‌شود. خوردن صبحانه در طول روز اثر خود را بر نشاط و یادگیری شما خواهد داشت، بنابراین تحت هیچ شرایطی آن را حذف نکنید. برای امتحاناتی که در ظهر یا عصر برگزار می‌شوند از مصرف غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند مانند برنج، غذاهای چرب و سرخ شده، ماست و دوغ خودداری کنید. این غذاها باعث سنگین شدن معده و خواب‌آلود شدن شما می‌شوند، هم‌چنین توانایی ذهنی شما در جلسه‌ی امتحانات پایین می‌آورند و نمی‌توانید به خوبی روی سوالات تمرکز کنید. طبق گفته‌ی متخصصان تغذیه خوردن صبحانه و ناهار تأثیر خود را بر بدن بعد از 2 ساعت می‌گذارند به همین دلیل بهتر است دو ساعت قبل از امتحان مصرف شوند. در فاصله‌ی بین خوردن ناهار تا شروع امتحان می‌توانید از انواع میوه‌ها، مقداری بیسکوییت و شکلات تلخ نیز استفاده کنید.

شب قبل از امتحان چه بخوریم؟

خواب خوب قبل از امتحان تأثیر بسیار زیادی بر حافظه و یادگیری دارد و داشتن یک خواب کوتاه بعد از خواندن یک مطلب جدید سرعت یادگیری و به خاطر سپردن را افزایش می‌دهد. بنابراین شب قبل از امتحانات برای این که بتوانید خواب راحتی داشته باشید یک لیوان شیر گرم قبل از خواب بخورید و از خوردن قهوه، نوشابه‌ی گازدار، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا 6 ساعت قبل از خواب خودداری کنید. هم‌چنین برای کاهش اضطراب قبل از امتحانات بهتر است شب قبل از امتحان از خوراکی‌هایی مانند لوبیا، سویا، موز، تخم مرغ، گردو و شیر استفاده کنید.

سخن آخر

در ایام امتحانات علاوه بر نوع تغذیه، شیوه‌ی درس خواندن نیز بسیار اهمیت دارد. هرگز درس‌هایتان را برای شب قبل از امتحان نگذارید و سعی کنید در طول ترم حتمأ آن‌ها را بخوانید. حجم زیاد دروس باعث افزایش استرس و نگرانی شما می‌شود، که متأسفانه بعضی از افراد برای غلبه بر ترس و اضطراب خود به خوردن قرص‌های ضد خواب روی می‌آورند تا بتوانند همه‌ی مطالب را بخوانند ولی یکی از عوامل مهم در یادگیری خواب کافی است. دانش‌جویان و دانش آموزان باید بدانند برای آن‌که بتوانند به نتایج دل‌خواه در امتحانات برسند علاوه بر داشتن تغذیه سالم باید خواب خوب و کافی نیز داشته باشند.