چرا بهتر است به دانشگاه برویم؟

رده: مقاله
گروه: اندیشه
زمان:

بعد از تمام‌شدن تحصیلات دبیرستان، بسیاری از خانواده‌ها با این سوال از طرف دانش‌آموزها مواجه می‌شوند که چرا باید به دانشگاه بروند. بعضی از دانش‌آموزها ترجیح می‌دهند زودتر وارد بازار کار شوند و مهارتی یاد بگیرند. در این مقاله می‌خواهیم درباره مزایای دانشگاه رفتن صحبت کنیم. اگر دانش‌آموز شما درباره دانشگاه رفتن مردد است، با خواندن این مطلب می‌توانید اطمینان بیشتری به او بدهید.

چرا تحصیلات دانشگاهی مهم است؟

چرا تحصیلات دانشگاهی مهم است؟

برای اینکه اهمیت تحصیلات دانشگاهی را درک کنید، باید مزایای دانشگاه رفتن را بدانید. با ورود به دانشگاه با دانشجوهای شهرهای مختلف آشنا می‌شوید و می‌توانید روابط اجتماعی خودتان را افزایش دهید. علاوه‌بر این کسب مهارت‌های تخصصی و افزایش درآمد از دیگر مزایای تحصیلات دانشگاهی هستند. در این بخش هر کدام از این مزایا را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

دست‌یابی به مشاغل تخصصی

دست‌یابی به مشاغل تخصصی

دانش‌آموزها برای اینکه بتوانند در شغل‌هایی مثل مهندسی معماری، پزشکی، وکالت، ساخت‌وساز و غیره کار کنند به تحصیلات دانشگاهی احتیاج دارند. آن‌ها با ورود به جامعه‌ی متخصصان هر کدام از این رشته‌ها می‌توانند در کشورهای مختلف کار کنند؛ بنابراین تحصیلات دانشگاهی اولین قدم برای ورود به شغل‌های مهندسی، پزشکی و غیره است.

افزایش فرصت‌های مهاجرت

افزایش فرصت‌های مهاجرت

با ورود به دانشگاه و گذراندن تحصیلات دانشگاهی شانس مهاجرت بیشتر می‌شود. دانشجوها بعد از اتمام دوره‌های دانشگاهی و کسب مدرک لیسانس و فوق لیسانس می‌توانند به روش‌های تحصیلی و کاری مهاجرت کنند.

درآمد بیشتر

درآمد بیشتر

اگر دانش‌آموزها بدون رفتن به دانشگاه وارد بازار کار شوند، ممکن است تا چندین سال نتوانند شغل و درآمد دلخواه خودتان را پیدا کنند. به اصطلاح، آن‌قدر باید از این شاخه به آن شاخه بپرند تا کاری مناسب با درآمد خوب پیدا کنند. تحصیلات دانشگاهی به آن‌ها کمک می‌کند تا به این هدف برسند.

افزایش ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی

افزایش ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی

یکی از مزایای مهم دانشگاه رفتن، آشناشدن با افراد و تفکرهای مختلف است. دانشجوها در دانشگاه فعالیت‌های جانبی انجام می‌دهند، در تشکل‌ها و انجمن‌های متعدد عضو می‌شوند و آگاهی شان را افزایش می‌دهند. پس دانشگاه فقط برای علم‌آموزی و کلاس‌رفتن نیست. فرزند شما در دانشگاه مهارت دوست‌یابی، صحبت‌کردن در حضور دیگران، استدلال‌کردن، تفکر منطقی، کار گروهی و زندگی جمعی را یاد می‌گیرد. افزایش اعتمادبه‌نفس هم یکی دیگر از مزایای حضور در دانشگاه است. بسیاری از دانش‌آموزهای دختر و پسر که در دوران دبیرستان خجالتی و کم‌حرف بودند، در دوران دانشگاه جسارت و اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند راحت‌تر شخصیت خودشان را ابزار کنند.

پیداکردن مسیر زندگی

پیداکردن مسیر زندگی

محیط و افراد حاضر در دانشگاه به دانشجوها در پیداکردن مسیر و هدف زندگی کمک می‌کنند. بسیاری از دانشجوها بعد از حضور در دانشگاه، تجربه‌کردن فعالیت‌های مختلف و عضویت در انجمن‌های گوناگون علاقه‌ی اصلی خودشان را پیدا می‌کنند و دنبال آن می‌روند.

چشیدن طعم استقلال

چشیدن طعم استقلال

حتماً شما هم دانشجوهایی را در اقوام و دوستان خود می‌شناسید که بعد از قبولی در دانشگاه مستقل شده و از خانواده جدا شده‌اند. دانشگاه پله‌ی اول استقلال در زندگی است. حضور در جمع‌های دوستانه، افزایش اعتمادبه‌نفس و تجربه‌ی کارهای دانشجویی در مسیر استقلال به دانشجوها کمک می‌کند.

حضور در فعالیت‌های فوق برنامه

حضور در فعالیت‌های فوق برنامه

بعضی از دانش‌آموزها فکر می‌کنند باید در دانشگاه فقط درس بخوانند. گرچه تمرکز اصلی دانشجویان درس خواندن است؛ شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه و حضور فعال در انجمن‌های دانشجویی مثل انجمن فیلم، هنر، کتاب‌خوانی و گردشگری هم از جمله فعالیت‌های دانشجویی به حساب می‌آید.

دانشجوها در دانشگاه چه مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند؟

دانشجوها در دانشگاه چه مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند؟

مهارت‌های تفکر، تحلیل، نویسندگی، مهارت‌های ارتباطی، خلاصه‌نویسی، گوش‌دادن فعالانه، خودشناسی، هدف‌گذاری و زبان‌آموزی از جمله مهارت‌هایی هستند که دانشجوها در دانشگاه یاد می‌گیرند. دانشگاه دانشجوها را به یادگیری زبان انگلیسی تشویق می‌کند و آن‌ها می‌توانند مطالب علمی را به زبان اصلی بخوانند و یاد بگیرند. آن‌ها با استفاده از مهارت‌های تحقیق‌کردن و نوشتن می‌توانند در مقطع کارشناسی کسب درآمد کنند و حقوقی برای خودشان داشته باشند. خواندن کتاب‌های دانشگاهی هم به تقویت مهارت خواندن کمک می‌کند و یادگیری و درک دانشجوها را افزایش می‌دهد.

دانشگاه رفتن در ایران یا خارج از کشور

دانشگاه رفتن در ایران یا خارج از کشور

بسیاری از دانش‌آموزها دوست دارند برای تحصیل به کشورهای خارجی بروند و در یک محیط بین‌المللی درس بخوانند. قطعاً حضور در دانشگاه‌های بین‌المللی تاثیر زیادی در کیفیت زندگی آینده دارد و به پیشرفت شغلی و تحصیلی آ‌ن‌ها کمک می‌کند؛ اما بهتر است بعد از مقطع لیسانس به فکر مهاجرت تحصیلی باشید؛ چون اپلای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد با سرعت بیشتری انجام می‌شود و مسیر مهاجرت تحصیلی هم هموارتر است. به‌علاوه، مدرک دانشگاهی به گرفتن سریع‌تر ویزا کمک می‌کند.

آیا دانشگاه تضمین‌کننده موفقیت شغلی است؟

آیا دانشگاه تضمین‌کننده موفقیت شغلی است؟

درس‌ها و مدرک دانشگاهی به تنهایی تضمین‌کننده پیداکردن شغل و موفقیت شغلی نیستند؛ اما به دانشجوها در پیدا کردن شغل مناسب و کسب رضایت شغلی کمک می‌کنند. دانشجوها با داشتن مدرک دانشگاهی می‌توانند برای شغل‌های مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌شان درخواست کار بفرستند و کارآموزی کنند. همچنین در بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز حمایت از کسب‌وکار وجود دارد. اگر دانشجوها ایده‌ی کارآفرینی داشته باشند یا به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان باشند، دانشگاه در تحقق آرزوهایشان به آن‌ها کمک می‌کند.

سخن آخر

دانشگاه رفتن می‌تواند سکوی پرتاب دانش‌آموزها به موفقیت‌های تحصیلی و شغلی باشد؛ ولی این موضوع کاملاً به خود آن‌ها بستگی دارد. نکته مهم در پاسخ به اهمیت رفتن به دانشگاه، تجربه‌کردن آن است. تا زمانی‌که دانش‌آموزها دانشگاه و فضای آن را تجربه نکنند، نمی‌توانند درباره‌ی خوبی و بد آن نظر بدهند. بنابراین بهتر است دانش‌آموزها دانشگاه را تجربه کنند، مقطع لیسانس را به پایان برسانند و بعد راجع به ادامه‌ی مسیر تحصیلی تصمیم بگیرند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: