چرا فرزندم حمام کردن را دوست ندارد؟

رده: مقاله
زمان:

شاید در اطراف خود کودکانی را دیده‌باشید که حمام کردن را دوست ندارند و خیلی از والدین ممکن است این تجربه را داشته باشند که فرزندشان از حمام کردن نفرت داشته و از آن فرار می‌کرده است. حمام کردن کودکان برای والدین کار دشواری است به‌خصوص اگر کودک کوچک‌تر باشد ترس و دشواری کار برای والدین بیشتر می‌شود. هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند اگر حمام کردن را دوست نداشته‌باشند بیشتر مخالفت می‌کنند و والدینشان را دچار مشکل می‌کنند. کودکان به دلایل گوناگونی حمام کردن را دوست ندارند و از آن فرار می‌کنند که ما در ادامه چند نمونه از آن را ذکر می‌کنیم. اگر شما هم فرزندی دارید که حمام کردن را دوست ندارد با ما همراه شوید.

دلایل دوست نداشتن حمام کردن

ترس از حمام کردن

ترس از حمام کردن

ترس از حمام کردن یک ترس رایج در کودکان خردسال است و معمولاً در میان کودکان 1 تا 2 سال ظاهر می‌شود اما ممکن است کودکان بزرگ‌تر نیز این مشکل را داشته باشند. در قدم اول باید به آنان حس اطمینان و امنیت بدهید. با ملایمت با آنان برخورد کنید و قدم به قدم آنها را با فضای حمام آشنا کنید سپس ریشه‌ها و دلایل ترس را شناسایی و آنها را برطرف کنید.

سوزش چشم با شامپو

سوزش چشم با شامپو

یکی از شایع‌ترین دلایلی که کودکان حمام رفتن را دوست ندارد سوزش چشم با شامپوست. بچه‌ها حافظه خوبی درباره درد دارند و فقط کافی است یکبار در حمام دچار سوزش چشم شوند تا از حمام کردن متنفر شوند. علاوه بر سوزش چشم با شامپو، بسیاری از کودکان پاشیده شدن آب بر صورتشان را دوست ندارند. پس بهتر است والدین برای جلوگیری از این حالت تدابیری بیندیشند مثلاً استفاده از کلاه حمام پلاستیکی کودک می‌تواند راه حلی برای رفع این مشکل باشد.

داشتن مشکلات حسی

داشتن مشکلات حسی

برخی کودکان از نظر حسی تحریک‌پذیرترند و واکنش‌های شدیدتری از خود بروز می‌دهند. ممکن است کودک شما حساسیت شنوایی داشته باشد و از صدای آب، پرشدن یا خالی شدن وان یا انعکاس صدا در حمام بترسد. اگر فرزند شما به این صداها حساسیت دارد، پرکردن یا خالی کردن وان را به قبل و بعد از ورود و خروج او موکول کنید. بعضی از کودکان با درجه حرارت یا تماس آب روی بدنشان مشکل دارند. برای کمک به کاهش این حساسیت، از فرزند خود بخواهید در وان حمام بنشیند و شما کم‌کم وان را پر کنید. این حالت به آنها کمک می‌کند تا با آب و دمای آن سازگار شوند و از گرما یا سرمای آب اذیت نشوند. رایحه‌های شامپو و صابون برای برخی از کودکان چندان خوشایند نیستند و ممکن است به دلیل این احساس ناخوشایند حمام کردن را دوست نداشته باشند. به واکنش‌های فرزندتان توجه داشته باشید. اگر او در مورد بوها صحبت می‌کند، با دست بینی خود را مسدود می‌کند یا مرتباً بینی‌اش را پاک می‌کند یعنی احساس خوبی به رایحه‌های شوینده‌ها ندارد.

قطع کردن زمان بازی برای حمام

قطع کردن زمان بازی برای حمام

وقتی بچه‌ها درگیر بازی هستند، دوست ندارند برای حمام کردن بازی خود را متوقف کنند و اگر شما برخلاف میلشان آنها را به حمام ببرید اعتراض می‌کنند و نفرت خود را از حمام کردن نشان می‌دهند. برای حل این مشکل والدین ممکن است بخواهند با اعلام شمارش معکوس به زمان بازی کودکان خاتمه دهند و آنها را مجبور به متوقف کردن بازی کنند. وقتی از قبل با کودکتان هماهنگ می‌کنید که تا زمان شمارش شما فرصت بازی کردن دارد کم‌کم می‌پذیرد که با برنامه شما همراه شود و آن را اجرا کند.

تمایل به فعالیتی جذاب‌تر

تمایل به فعالیتی جذاب‌تر

به طور معمول، کودکان از حمام کردن، دوش گرفتن یا مسواک زدن دوری می‌کنند. زیرا نمی‌خواهند وقتشان را صرف فعالیت‌های بهداشتی خود کنند. اغلب اوقات بازی‌های کامپیوتری و تماشای فیلم و سریال برای آنها سرگرم‌کننده‌تر از حمام کردن و نظافت است. برای یک کودک، انتخاب بین یک چیز سرگرم‌کننده و یک کار خسته‌کننده آسان است و همیشه چیزهای سرگرم‌کننده را انتخاب می‌کند.

علائم بلوغ

علائم بلوغ

گاهی اوقات فرزند شما با نزدیک شدن به سن بلوغ علائمی از ناسازگاری یا مقاومت نشان می‌دهد. در سن بلوغ بدن نوجوان شما به طور ناگهانی به نظافت بیشتری نیاز پیدا می‌کند. آنها زمان و تمرین زیادی لازم دارند تا عادات جدیدی را برای همگام شدن با بدن در حال تغییر خود بیاموزند. بلوغ زمان گیج‌کننده‌ای است و بسیاری از نوجوانان در برابر این تغییر مقاومت می‌کنند. این مقاومت و دوری از حمام صرفاً به دلیل مشکلات دوره بلوغ و کبود دانش و اطلاعات است.

6 راهکار برای علاقه‌مند کردن فرزندتان به حمام کردن

چرا فرزندم حمام کردن را دوست ندارد؟

خودتان هم حمام کنید؛

خوب است برای علاقه‌مند کردن کودک به حمام کردن خودتان نیز با او حمام کنید. با شستشوی خودتان به فرزندتان نشان می‌دهید که زمان حمام کردن چقدر سرگرم‌کننده است! با اسباب‌بازی‌های او بازی کنید، حباب درست کنید و اوقات خوشی در حمام داشته باشید. اگر فرزندتان خواست به شما ملحق شود، با نگه داشتن او روی پاهایتان به او احساس امنیت بدهید.

ایده‌ها و بازی‌های سرگرم‌کننده برای حمام داشته باشید؛

می‌توانید ساعت حمام را برای فرزندتان جذاب‌تر کنید. سعی کنید با اسباب‌بازی‌های جدید یا درست کردن حباب و بازی با کف آنها را به نشستن در وان ترغیب کنید. با استفاده از عروسک‌های حمام، لیف‌هایی با شکل حیوانات و عروسک‌های انگشتی نمایش شیرینی برای او ترتیب دهید تا به حمام کردن علاقه‌مند شود و ساعاتی که برای نظافت در حمام می‌گذراند را دوست داشته باشد. با افزودن چند قطره رنگ خوراکی به آب وان او برایش یک جذابیت خاص بسازید. می‌توانید ساعت حمام را با نقاشی کردن با رنگ انگشتی روی دیوار حمام یا لبه وان سرگرم‌کننده‌تر کنید.

پاداش و جایزه دهید؛

گاهی اوقات بد نیست برای ترغیب فرزندتان به حمام رفتن برای او پاداش یا جایزه‌ای در نظر بگیرید. لازم نیست هزینه زیادی برای آن صرف کنید و می‌توانید با تنظیم فهرستی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و مورد علاقه فرزندتان او را به خاطر رعایت بهداشت تشویق کنید.

اجازه مشارکت و انتخاب بدهید؛

حمام کردن را با دادن حق انتخاب برای خرید شامپو، صابون یا لیف و حوله برای فرزندتان شیرین‌تر کنید. استفاده از شامپو یا لیف مورد علاقه فرزندتان و مشارکت دادن او در انتخاب وسایل حمام او را به حمام کردن و نظافت علاقه‌مند می‌کند.

گفتگو کنید؛

توصیه ما همیشه به والدین این است که دوستانه و صمیمی با فرزند خود صحبت کنند و نظرات و مشکلات او را بشنوند. سعی کنید در گفتگویی آرام از آنها بپرسید چرا حمام کردن را دوست ندارند و از آن فرار می‌کنند. سپس با فرزندتان در مورد چگونگی حل این مشکل صحبت کنید. اگر فرزند شما در حال گذراندن دوران بلوغ است، صحبت در مورد تغییراتی که در بدن او رخ می دهد و رعایت بهداشت شخصی اهمیت زیادی دارد.

صبور باشید؛

سعی نکنید فرزند خود را مجبور به حمام کردن کنید و او را با شرمنده کردن، نام بردن از او و تحقیر کردنش در جمع بی‌آبرو نکنید. مهم است که برای علاقه‌مند کردن فرزندتان به حمام صبر و حوصله داشته باشید و از روی خشم با آنها رفتار نکنید.

سخن آخر

حمام کردن برای برخی از کودکان و نوجوانان خسته‌کننده و ناخوشایند است و از آن فرار می‌کنند. در این شرایط والدین با بررسی دلایل این نفرت و رفع آن و به‌کار بردن راهکارهایی سرگرم‌کننده می‌توانند فرزند خود را به حمام کردن و رعایت نظافت علاقه‌مند کنند. آنچه در این مسیر اهمیت زیادی دارد صبر و حوصله والدین و پرهیز از هرگونه تندی و خشونت است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: