آموزش چرتکه تلفیق ریاضی و تخیل

رده: خبر
زمان:

چرتکه کلمه‌ای است که از زبان روسی وارد زبان فارسی شده است. بازاریان قدیم در تهران برای انجام محاسبات ریاضی از آن استفاده می کردند. امروزه چرتکه با تغییراتی به شکل ژاپنی برای آموزش کودکان و تقویت تخیل ذهن آنها استفاده می شود.

قهرمانی در مسابقات جهانی (محاسبات ذهنی با چرتکه)

مریم نجفی مدیر موسسه کودکان هوشمند زنجان گفت: "آموزش چرتکه، تلفیق ریاضیات و تخیل است." او در ادامه اظهار کرد: هجدهمین دوره مسابقات جهانی "محاسبات ذهنی با چرتکه" در مالزی با حضور 773 کودک از 24 کشور جهان در حالی برگزار شد که دو عضو این موسسه پرستش کرمی زرندی و سارا امینی از استان زنجان، که در کلاس‌های چرتکه حضور مستمر داشته‌اند موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند. سال گذشته نیز تیم ایران در آفریقای جنوبی قهرمانی جهان را به دست آورده بود.

آموزش سنتی ریاضی

آموزش سنتی ریاضی

مریم نجفی در ادامه بیان کرد: چرتکه وسیله‌ای قدیمی است که در گذشته برای چهار عمل اصلی ریاضی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم از آن استفاده می‌شده. همچنین می‌توان از چرتکه برای محاسبه ریشه‌ی دوم و سوم اعداد نیز استفاده کرد در نتیجه آموزش محاسبات ذهنی و چرتکه به کودکان، بازخورد خوبی خواهد داشت زیرا تلفیقی منحصر بفرد از آموزش،‌به سبک کلاسیک و نوین است. برخلاف آموزش سنتی ریاضی که فقط نیمکره‌ی چپ مغز به کار گرفته می‌شود، استفاده از چرتکه توسط کودکان باعث به کار گیری نیمکره‌ی راست که مربوط به تخیل و تصویرسازی است می شود. ترکیب دو نیمکره مغز در حل محاسبات ریاضی باعث توسعه و افزایش عملکرد نیمکره‌های مغز خواهد شد.

مزایای یادگیری چرتکه

مزایای یادگیری چرتکه

مدیر موسسه کودکان هوشمند، در ادامه یادآور شد: از جمله مزایای یادگیری چرتکه، استفاده از تمام مغز، درک بیشتر مفاهیم ریاضی، بالا رفتن سرعت و دقت، بهبود حافظه، افزایش خلاقیت و تمرکز، ایجاد اعتماد به نفس، قادر کردن کودکان و نوجوانان به حل مسائل ریاضی در زمان کوتاه و بهبود قدرت تخیل آنها است. وی اظهار داشت این دانش‌آموزان با چرتکه مجازی ساخت ذهن خود محاسبات ریاضی را با سرعت بالا و به صورت ذهنی انجام می‌دهند.

انیشتین معتقد بود تخیل یا تصویرسازی از دانش مهم‌تر است. تخیل منبع اصلی کشف دانش است. کار کردن با چرتکه به نوعی تفریح است. شما می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا نسبت به محاسبات ریاضی مهارت‌های لازم را یاد بگیرد، قوه تخیل خود را بهبود دهد و توانایی حل مسائل (مشکل) را افزایش دهد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: