چطور تعارف به سیگار را رد کنیم؟

رده: مقاله
زمان:

احتمالاً بین گروه دوستان‌تان کسانی هستند که سیگار می‌کشند و شما را هم به سیگار کشیدن تشویق می‌کنند. ممکن است به خاطر سیگار نکشیدن شما را مسخره کنند یا شما را در جمع خودشان نپذیرند. خیلی از هم‌سن‌وسال‌های شما هم به خاطر تشویق دوستان‌شان سیگاری شدند و این کار را ادامه دادند. اگر دوست ندارید همراه بقیه سیگار بکشید، بهتر است یاد بگیرید که چگونه تعارف به سیگار را رد کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره نه گفتن به سیگار صحبت کنیم؛ تا انتها همراه ما باشید تا سیگاری نشوید.

چگونه به تعارف به سیگار واکنش نشان دهید؟

برای اینکه در مواجهه با تعارف کردن سیگار، جواب رد بدهید، به مهارت نه گفتن احتیاج دارید. این مهارت به تمرین زیادی احتیاج دارد و در موقعیت‌های مختلف هم به دردتان می‌خورد. نکات زیر به شما کمک می‌کند که هم مهارت نه گفتن را تمرین کنید و تعارف به سیگار را رد کنید. با اجرای این نکات، هم اعتماد به نفس و عزت نفس شما تقویت می‌شود و هم در مقابل سیگار کشیدن مقاومت کرده‌اید.

قبل از پاسخ‌دادن فکر کنید.

قبل از پاسخ‌دادن فکر کنید.

اول از همه به سیگار کشیدن و دلایل‌تان برای رد کردن سیگار خوب فکر کنید. آیا دوست دارید سیگار را امتحان کنید؟ به دلیل سلامتی جسم و ذهن‌تان مایل به سیگار کشیدن نیستید؟ از زرد شدن دندان‌ها، سرطان ریه و بیماری‌های دیگر می‌ترسید؟ بعد از اینکه به یک تصمیم قاطع رسیدید، پاسخ دوستان‌تان را بدهید. پاسخ‌ها و واکنش‌های احتمالی دوستان‌تان را پیش‌بینی کنید و آماده باشید.

قاطع باشید.

قاطع باشید.

بیشتر سیگاری‌ها می‌دانند که سیگار کشیدن ضرر دارد؛ بنابراین نمی‌توانید راجع به مضر بودن سیگار با آن‌ها صحبت کنید. سعی کنید قاطع باشید و واقعاً دلیل‌تان برای سیگار نکشیدن را توضیح دهید. مثلاً بگویید دوست ندارید وقتی از پله‌ها بالا می‌روید یا کوه‌نوردی می‌کنید، به نفس نفس بیافتید. یا نمی‌خواهید دندان‌های زردی داشته باشید. قبل از گفتن نظرتان تمرین کنید و آرام و مطمئن حرف بزنید. سعی کنید مو‌دبانه صحبت کنید و شفاف باشید. حین حرف زدن راجع به تصمیم‌تان به چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید.

از جمله‌های سه‌بخشی برای بیان نظرتان استفاده کنید.

از جمله‌های سه‌بخشی برای بیان نظرتان استفاده کنید.

یادتان باشد که قاطعیت هیچ ربطی به رفتارهای پرخاشگرانه ندارد. قرار نیست با دوستان‌تان دعوا کنید. صمیمانه صحبت کنید. به جای اینکه عصبانی شوید، بگویید «می‌دونم که سیگار کشیدن دو نفری حال می‌ده؛ ولی من واقعا از بوی سیگار و طعم آن خوشم نمیاد.» در این جملات، شما در ابتدا دوست‌تان را درک می‌کنید و به او نزدیک‌تر می‌شوید و بعد با قاطعیت نظرتان را بیان می‌کنید. با این کار، کسی از شما دلخور نمی‌شود.

موضوع بحث را عوض کنید.

موضوع بحث را عوض کنید.

هرگاه که دوستان‌تان راجع به سیگار کشیدن صحبت می‌کنند، سعی کنید موضوع بحث را عوض کنید. مثلاً راجع به فیلم‌های روز صحبت کنید یا درباره امتحان‌ها، برنامه‌های آینده و رشته موردعلاقه‌تان حرف بزنید. اگر دوست سیگاری‌تان به شما سیگار تعارف کرد، او را به یک فنجان قهوه و قدم زدن دعوت کنید و فعالیت‌های دیگری را پیشنهاد دهید. مثلاً به جای سیگار کشیدن، سینما رفتن، دوچرخه‌سواری و دویدن را پیشنهاد دهید. اگر این راه‌کارها موثر نبودند، بهانه بیاورید و با دوست‌تان خداحافظی کنید. فراموش نکنید که بهانه آوردن همیشه هم بد نیست. در مواجه با تعارف به سیگار، بگویید یکی از دوستان یا خانواده منتظر شما هستند یا باید جایی بروید.

به تصمیم خودتان پایبند باشید.

به تصمیم خودتان پایبند باشید.

اگر تصمیم گرفتید که تعارف به سیگار را رد کنید، به تصمیم خودتان پایبند باشید و به قضاوت دیگران اهمیت ندهید. به خودتان و انتخاب‌تان احترام بگذارید و بدانید که بهترین تصمیم را گرفته‌اید؛ بنابراین با اعتماد به نفس تعارف به سیگار را رد کنید. ممکن است با پاسخ‌های بدی مواجه شوید یا دوستان‌تان شما را کنار بگذارند. نگران نباشید؛ دوستان واقعی شما را به خاطر سیگار نکشیدن کنار نمی‌گذارند. آن‌ها شما را به دلیل سیگار نکشیدن قضاوت نمی‌کنند؛ بنابراین با کسانی معاشرت کنید که شما را برای خودتان دوست دارند.

به قضاوت دیگران اهمیت ندهید.

به قضاوت دیگران اهمیت ندهید.

در مورد تعارف به سیگار و هر مسئله مهم دیگری، باور و اعتقاد شما مهم‌تر از نظر بقیه است. سعی کنید به جای فکر کردن به حرف و نظر دیگران، روی خودتان کار کنید و به اعتقاد خودتان پایبند باشید. چرا دوست ندارید سیگار بکشید؟ هر چقدر بیشتر به پاسخ این سؤال فکر کنید، نظر دیگران هم بی‌اهمیت‌تر خواهد شد. می‌توانید از یک زاویه دیگر به قضیه نگاه کنید. وقتی دوستان‌تان برای سیگاری کردن شما بیش از حد اصرار می‌کنند و شما هم به آن‌ها پاسخ مثبت می‌دهید، در واقع، به خواسته و حرف آن‌ها گوش کرده‌اید. به خواسته خودتان فکر کنید و طبق اراده شخصی عمل کنید.

خطرات و عواقب سیگار را یادآوری کنید.

خطرات و عواقب سیگار را یادآوری کنید.

در مواجه با تعارف به سیگار، نمی‌توانید مستقیما راجع به خطرهای سیگار صحبت کنید. احتمالا دوست‌تان می‌گوید که فقط یک پک است و خیلی ضرر ندارد. در چنین مواقعی می‌توانید بگویید «سیگار خاطره‌های بدی رو به یادم میاره، من دوست/ مادربزرگ/ پدرم رو به خاطر سرطان ریه از دست دادم.»

از دوستان و خانواده کمک بخواهید.

از دوستان و خانواده کمک بخواهید.

اگر اعتماد به نفس کافی برای رد کردن تعارف به سیگار را ندارید و نمی‌توانید نه بگویید؛ درباره این مسئله با دوست‌های دیگرتان یا خانواده صحبت کنید. با کدام یک از اعضای خانواده صمیمی‌تر هستید و احساس نزدیکی بیشتری با او می‌کنید؟ دوست غیرسیگاری دارید؟ با این افراد راجع به مشکل‌تان صحبت کنید.

سراغ مشاور بروید.

سراغ مشاور بروید.

اگر بیشتر دوستان شما سیگاری هستند و با اعضای خانواده هم نمی‌توانید راجع به این مشکل صحبت کنید، با مشاور صحبت کنید. با کمک مشاور می‌توانید به یک دلیل محکم و قاطع برای نپذیرفتن تعارف به سیگار برسید و نه گفتن را تمرین کنید.

برای تایید دیگران به سیگار نیازی ندارید.

برای تایید دیگران به سیگار نیازی ندارید.

خیلی از دوستان و هم سن‌وسال‌های شما به دلیل اینکه رضایت بقیه را جلب کنند، در گروه‌های دوستی مختلف قرار بگیرند و مثل بقیه رفتار کنند، سیگاری شدند. فراموش نکنید که شما برای جلب رضایت دیگران، به سیگار نیازی ندارید. سیگار کشیدن عامل جذابیت شما نیست؛ پس بدون هیچ خجالتی به سیگار نه بگویید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به دوستانی که با معذل تعارف کردن سیگار از سمت دوستان و آشنایان مواجه هستند کمک کنیم و راه‌کارهایی برای آنان داشته باشیم. در پایان جملاتی که برای دلیل سیگار نکشیدن می‌توانید استفاده کنید را برای‌تان لیست کرده‌ایم. امید است راه‌گشا باشد.
  • «من سیگار نمی‌کشم.»
  • «از سیگار کشیدن خوشم نمیاد.»
  • «دوست ندارم پوستم چروک بشه یا دندون‌هام زرد بشه.»
  • «نمی‌خوام لباس‌هام بوی سیگار بگیره، لب‌هام خشک بشه و موهام بریزه.»
  • «ترجیح می‌دم پولم رو خرج چیزهای دیگه کنم.»
  • «از طعم سیگار خوشم نمیاد.»
b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: