چطور در دوران کرونا لاغر بمانیم؟

رده: مقاله
زمان:

همان‌طور که می‌دانید همچنان خبر قطعی واکسن کرونا تایید نشده است. بنابراین تنها راه مقابله با شیوع این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌ی اجتماعی و ماندن در خانه است. به همین دلیل این روزها شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی برای پیشگیری از گسترش ویروس، کارمندان خود را دورکار می‌کنند. این خانه‌نشینی‌ها، استرس‌های ناشی از شغل و بیماری، کم‌تحرکی، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و دسترسی آسان به یخچال و خوراکی‌ها شرایطی را فراهم کرده است که افراد بیش از قبل غذا بخورند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از شما عزیزان نسبت به پرخوری و اضافه وزن احساس نارضایتی کرده و با خود بگویید: چطور در دوران کرونا لاغر بمانیم؟ ما در این مقاله قصد داریم مطالبی را در رابطه با درمان چاقی در کرونا و تغذیه سالم برای کاهش وزن در دوران کرونا برای شما عزیزان ارائه دهیم.

مشکلات چاقی

مشکلات چاقی

با خانه‌نشینی و دورکاری، اکثر مردم دیگر مجبور نیستند برای رفتن به محل کار صبح زود بیدار شوند. از این رو شب‌ها دیرتر می‌خوابند. همین موضوع باعث شده تا زمان بیشتری برای وعده‌های غذایی خارج برنامه داشته باشند. این بی‌برنامگی‌ها و تغذیه‌ی ناسالم علاوه بر اضافه وزن، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شوند. از طرفی نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده‌اند که افراد چاق 33 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری کرونا قرار دارند. زیرا اکثر کسانی که اضافه وزن دارند، دچار بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دوم هستند. به همین دلیل کسانی که شاخص BMI آن‌ها بالاتر از 30 است باید به درمان چاقی در کرونا اقدام کنند. "بی‌ام‌آی" یا شاخص توده‌ی بدنی از تقسیم وزن فرد (کیلوگرم) بر قد (متر) به دست می‌آید. هر چه وزن افراد بیشتر می‌شود، چربی در بدن به خصوص در زیر پوست افزایش می‌یابد. از طرفی گنجایش ریه‌ها کاهش یافته و بدن برای دریافت اکسیژن باید تلاش بیشتری کند. این موضوع خود بر عمل‌کرد قلب و سیستم گردش خون تأثیر می‌گذارد. از آنجاکه کرونا نیز به دستگاه تنفسی حمله می‌کند، این گروه از افراد جامعه بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

چطور در دوران کرونا لاغر بمانیم ؟

با توجه به خطرات و مضرات اضافه وزن به خصوص در این برهه‌ی حساس بیماری، باید نسبت به درمان چاقی در کرونا اقدام کرد. ورزش کردن و داشتن تغذیه سالم برای کاهش وزن در دوران کرونا از جمله کارهایی هستند که می‌توانید برای لاغری انجام دهید. اما متأسفانه با وجود باز بودن برخی باشگاه‌های ورزشی، افراد کمتر به آن‌ها مراجعه کردند. به همین دلیل ما در این بخش توصیه‌هایی را رابطه با این که چطور در دوران کرونا لاغر بمانیم، به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. با رعایت نکات زیر می‌توانید علاوه بر داشتن تغذیه سالم، تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید. - استرس معمولاً در کوتاه مدت اشتها را کاهش می‌دهد. اما اگر از یک حدی بیشتر شود، در بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. این ماده احساس گرسنگی را افزایش می‌دهد. پس تا می‌توانید خود را از اضطراب‌های بیهوده دور کنید. - برنامه‌ی غذایی خود را بهم نزنید. صبحانه، ناهار و شام را در زمان مقرر بخورید. - به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. زمانی که بدن دهیدراته (کم آب) باشد، افراد احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. بنابراین بیشتر غذا می‌خورند. در صورتی‌که تمایل به مصرف آب نداشتید، از چای، دم‌نوش یا نوشیدنی‌های بدون قند استفاده کنید. - از میوه و سبزیجات برای میان‌وعده‌های خود استفاده کنید. زیرا این مواد آب فراوانی دارند و برای آبرسانی به بدن مفید هستند. - از خوردن تنقلات مثل چیپس، پفک و ... خودداری کنید. به جای این مواد مضر از انواع آجیل و میوه‌های خشک استفاده کنید. - ورزش و تحرک بر کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. اما از آنجاکه امکان رفتن به باشگاه و پیاده‌روی در بیرون از منزل وجود ندارد، در محیط خانه به مدت 30-20 دقیقه قدم بزنید. از تمرینات نرمشی و کششی که قابل اجرا در خانه هستند، استفاده کنید. سعی کنید حرکاتی که تمامی اعضای بدن را درگیر می‌کنند مانند پلانک، اسکوات و ... را انجام دهید. - برای ایجاد حس آرامش ذهنی و روحی از ورزش‌های یوگا و مدیتیشن کمک بگیرید. - نکات بهداشتی را بعد از ورزش کردن رعایت کرده و حتماً بعد از ورزش، دوش بگیرید . - اهمیت خواب کافی را دست‌کم نگیرید. خوابیدن، استرس و پرخوری را کاهش می‌دهد. پس برنامه‌ی استراحت شبانه‌روزی خود را بهم نزنید و به موقع بخوابید. - سعی کنید کمتر تلویزیون تماشا کنید؛ زیرا معمولاً فیلم نگاه کردن با خورن تنقلات همراه است که باعث چاقی می‌شود. - هرگز برای کاهش وزن در دوران کرونا از رژیم‌های غلط پیروی نکنید. حذف یک وعده‌ی غذایی نه تنها به شما کمکی نمی‌کند بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز ضعیف می‌کند. - برای درمان چاقی در کرونا باید اصول تغذیه سالم را رعایت کنید. از غذاهای پرچرب، فست‌فودها و ... استفاده نکنید.

چطور در دوران کرونا لاغر بمانیم؟

- اساس تمامی ترکیبات مغذی بدن، پروتئین‌ها هستند. بنابراین مصرف لبنیات کم‌چرب، گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ برای بدن لازم است. البته باید در کنار موارد پروتئینی از دیگر ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و مواد معدنی نیز استفاده کنید. متخصصین تغذیه نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و داشتن تغذیه سالم در دوران کرونا مصرف حداقل 5 واحد از گروه سبزیجات و میوه‌جات را در طول روز توصیه کرده‌اند. - از آجیل‌های خام و بدون نمک استفاه کنید. زیرا شوری بیماری‌های قلبی-عروقی و فشارخون را تشدید می‌کند. - از خوردن مواد قندی، نشاسته به خصوص نان و برنج خودداری کنید. - افرادی که شاخص BMI آن‌ها زیر 30 است به هیچ عنوان نباید به فکر کاهش وزن در دوران کرونا باشند. در صورتی‌که این نمایه در شما بالای 30 بود، باید طبق نظر پزشک متخصص و مشاوران تغذیه رژیم بگیرید.

سخن آخر

در این ایام که بازار حاشیه و سوءاستفاده از مردم بسیار داغ است، هر شخصی در فضای مجازی برای درمان چاقی در کرونا رژیم‌ها و قرص‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کند. درصورتی‌که رژیم‌های لاغری در این روزها برای همه پیشنهاد نمی‌شود. همچنین چربی‌های بدن شما حاصل سال‌ها بی‌توجهی به تغذیه‌ی مناسب است؛ پس از رژیم‌های غذایی توقع معجزه نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که کاهش وزن در دوران کرونا باید تحت نظر متخصصین تغذیه انجام گیرد. فریب ظاهر تبلیغات این افراد را نخورید و برای کاهش وزن به بدن خود زمان دهید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: