راه‌کارهایی برای افزایش نمره

رده: مقاله
زمان:

یکی از معیارهای هوش و معلومات دانش‌آموزان، نمرات امتحانی است. والدین و معلمان از این معیار به عنوان راهی برای سنجش پیشرفت استفاده می‌کنند. این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی فرزندانمان است. نمره خوب با درس خواندن در شب امتحان به دست نمی‌آید. بلکه نیازمند هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، تلاش و داشتن نظم است. با توجه به شروع فصل امتحانات، ما در این مقاله قصد داریم راه‌کارهایی به شما عزیزان ارائه دهیم.

راه‌کارهایی برای نمره خوب گرفتن

راه‌کارهایی برای نمره خوب گرفتن

درس خواندن مانند کارهای دیگر نیازمند رعایت آداب خاص خود است. برای رسیدن به نمرات بالا لازم است نحوه‌ی صحیح مطالعه را بلد باشید. قبل از شروع باید ابتدا هدفتان را از خواندن آن درس تعیین کنید. سپس برای زمان مطالعه، استراحت، مرور، حل مسائل و شرکت در کلاس‌ها برنامه‌ریزی درستی انجام دهید. نقاط قوت و ضعف خود را در دروس پیدا کنید و روی نقاط ضعفتان بیشتر کار کنید. برای آن که نقاط ضعفتان را به نقاط قوت تبدیل کنید می‌توانید از کلاس‌های خصوصی، جزوات خلاصه شده و نمونه سؤالات امتحانی در اینترنت استفاده کنید. نباید درس خواندن را به شب امتحان موکول کنید، بهترین کار برای گرفتن نتیجه‌ی دلخواهتان این است که دروس را در طول سال تحصیلی و بلافاصله بعد از تدریس بخوانید. برای ذخیره‌ی اطلاعات در حافظه‌ی بلند مدت نیز باید مرتبا مرور کنید. در درس‌هایی مانند ریاضی و فیزیک بهترین راه حل تمرین است، هر چه تمرینات بیشتری در این دروس حل کنید تسلط شما بر روی مباحث بیشتر خواهد شد و در امتحان نتایج بهتری خواهید گرفت. نمونه سؤال امتحانی حل کنید و در صورتی که در حل مسائل مشکل داشتید آن‌ها را به حال خود رها نکنید و با سؤال پرسیدن از معلم و اعضای خانواده به دنبال راه حلی باشید. همه‌ی نمونه سؤالات را حل کنید حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد. حتما خلاصه‌نویسی کنید، این کار علاوه بر این‌که به شما کمک می‌کند تا در زمان کمتری دروس را مرور کنید، باعث می‌شود مطالب را بهتر و سریع‌تر به خاطر بسپارید. سعی کنید تمامی امتحاناتی که در طول ترم داده‌اید را مرور کنید. با انجام این کار اشتباهاتی را که در آن زمان انجام داده‌اید دیگر تکرار نمی‌کنید. محلی که در آن درس می‌خوانید باید عاری از هرگونه عامل مزاحم مانند: موبایل، تلویزیون، تلفن ثابت و ... باشد و همچنین باید همیشه مرتب بوده و همه‌ی وسایل مورد نیاز کنارتان باشد.

معمولا انجام کارها بیشتر از آن‌چه فکر می‌کنید زمان می‌برد.

این جمله‌ای است که در علم روانشناسی به صورت علمی به اثبات رسیده است. شاید برای خود شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی قصد کاری را دارید، انجام آن بیشتر از تصورتان زمان می‌برد. این موضوع برای درس خواندن هم صادق است. اگر هنگام مطالعه، به این قانون توجه نکنید، مدام از برنامه‌ریزی‌های خود عقب می‌مانید و مجبور به تحمل فشار برای جبران آن خواهید شد. به همین دلیل باید زمان بیشتری به درس مربوطه اختصاص دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که با تحت فشار قرار دادن خود نمی‌توانید به نتایج دلخواهتان برسید و فقط ذهن خود را خسته می‌کنید. برای فعالیت‌های غیردرسی خود زمان مشخصی را در نظر بگیرید. برای آن که از هدف خود دور نشوید باید کارهای غیردرسی خود را دسته‌بندی کنید و در چند بازه‌ی زمانی مشخص آن‌ها را انجام دهید و زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که، سعی کنید ساعات شروع روز را از آن جهت که انرژی و انگیزه‌ی بیشتری دارید به درس خواندن اختصاص دهید. حتما بین دروس عمومی و اختصاصی فاصله بیندازید و به خاطر داشته باشید در صورت مطالعه‌ی مداوم یک درس ذهنتان کارایی لازم را نخواهد داشت.

راه‌کارهایی برای افزایش نمره

کارهایی که در روز امتحان باید انجام دهید.

اکثر دانش‌آموزان در روز امتحان دچار استرس می‌شوند و این موضوع در به خاطر آوردن مطالب درسی بسیار تأثیرگذار است. بهترین کار برای کاهش استرس سر جلسه‌ی امتحان این است که در برگه‌ی چرک‌نویس خود مطالبی را که فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید، بنویسید. طبق مطالعات انجام گرفته ثابت شده کسانی که این کار را انجام می‌دهند در کسب نمره خوب موفق ترند. گاهی اوقات بعضی از سؤالات به صورت مرتبط با هم طرح شده‌اند، به همین دلیل باید حواستان به ارتباط بین سؤال‌ها باشد و حتما در نهایت پاسخ‌هایتان را مرور کنید. سخن آخر براساس تحقیقات انجام گرفته در زمینه‌ی یادگیری، مشخص شده، یادگیری وابسته به محیط و زمینه است. اگر در حل مسئله‌ای دچار مشکل شدید، خود را در محل درس خواندن خود تصور کنید. با این کار به ذهنتان برای یادآوری مطالب کمک بسیاری می‌کنید. در این شرایط باید دقت کنید که وارد جزئیات و خاطرات محیط درس خواندن نشوید و تمرکزتان فقط بر روی سؤال باشد و در انتها فراموش نکنید که نمرات خوب علاوه بر زمان و تلاش زیاد، نیازمند برنامه‌ریزی و نحوه‌ی صحیح درس خواندن است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: