چگونه نقشه ایران را از حفظ بکشیم؟

رده: مقاله
زمان:
چگونه نقشه ایران را از حفظ بکشیم؟

آیا شما تابه حال سعی کرده‌اید نقاشی نقشه ایران را بکشید؟ ایران کشوری شبیه گربه‌ای نشسته است. هر کشوری روی نقشه جهان شکلی دارد. برخی کوچک و برخی بزرگ‌اند. برخی کنار دریا و برخی دور از دریا هستند و حتی کشوری مثل ژاپن جزیره‌ای در میان اقیانوس است. اما این تصاویر و نقشه‌ها چیستند و چگونه به‌وجود آمدند؟ ما در این اینجا قصد داریم درباره نقشه و چگونگی به‌وجود آمدن آن و کشیدن نقشه ایران با شما صحبت کنیم. اینکه چگونه نقشه ایران را در ذهن‌مان داشته باشیم و بتوانیم نقاشی آن را بکشیم.

علم جغرافیا چیست؟

علم جغرافیا چیست؟

جغرافیا یکی از قدیمی‌ترین علوم بشر است و شامل دو کلمه GEO به معنای زمین GRAPHY به معنای ترسیم و توصیف است و در کل به صورت علم مطالعه زمین به‌عنوان جایگاه انسان تعریف می‌شود. جغرافیا دانشی است که به انسان کمک می‌کند تا با ویژگی‌های طبیعی و انسانی و روابط بین آنها در محیط آشنا شود و از آن روابط و ویژگی‌ها در جهت بهبود زندگی خویش استفاده کند. حال بگویید به چه ابزاری در علم جغرافیا نیاز داریم؟ بله! نقشه یکی از مهم‌ترین ابزار است. نقشه تصویر افقی از سطح زمین است که به نسبت مورد نیاز کوچک شده است. عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای و کره جغرافی هم از دیگر وسایل مورد نیاز است.

قدیمی‌ترین نقشه جغرافیا

قدیمی‌ترین نقشه جغرافیا

آیا شما می‌دانید اولین نقشه جغرافیا در چه زمانی کشیده شده‌است؟ انسان‌ها از روزگاران قدیم تصویر محدوده محل زندگی خود را می‌کشیدند. مثلاً اینکه مکان زندگی آنها پای کوه یا کنار رود یا دریاست. اولین نقشه‌ها را شاید انسان‌ها روی دیوار غارها، تکه‌های پوست حیوانات یا کاغذهای پاپیروس کشیده‌اند. باید بگوییم که ما دقیقاً نمی‌دانیم اولین نقشه جغرافیا در چه زمانی کشیده شده‌است، اما این احتمال وجود دارد که قدیمی‌ترین نقشه لوحی از گل رس باشد که در بابل کشف شده است. عده‌ای عقیده دارند آناکسیماندر یونانی اولین کسی بود که نقشه جهان را ترسیم کرد. او در قرن ششم قبل از میلاد نقشه‌ای از جهان شناخته شده در آن زمان را کشیده است، با این فرض که زمین استوانه‌ای شکل است. بعدها، افرادی هم‌چون بطلمیوس و ادریسی هم به نقشه‌نگاری پرداختند.

نقشه‌های دستی یا کروکی

کروکی‌ها شاید ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع نقشه باشند. زیرا انسان‌ها در ابتدا نقشه محل زندگی، روستا یا شهر خود را به این شکل ترسیم می‌کردند و هر نشانه‌ی مفید برای شناسایی محیط را می‌کشیدند مثل مسیر رودخانه، کوه یا جنگل. شاید شما هم تا به حال کروکی کشیده باشید. این نوع نقشه‌ها هنوز هم مورد استفاده‌اند و برای مشخص کردن موقعیت یک مکان استفاده می‌شوند. مثلاً کوه‌نوردان برای عبور از جنگل‌ها و ارتفاعات از این نوع نقشه‌ها استفاده می‌کنند.

نقشه‌نگاران قدیمی چگونه و با چه ابزاری نقشه می‌کشیدند؟

نقشه‌نگاران قدیمی چگونه و با چه ابزاری نقشه می‌کشیدند؟

در گذشته، برای تهیه نقشه ابتدا اطلاعات جغرافیایی مورد نیاز همچون رود، دریاچه، جنگل، کوه‌ها و ناهمواری‌ها یا پدیده‌های انسانی مثل شهرها و جاده‌ها جمع‌آوری می‌شد و روی صفحه‌ای از پوست حیوانات و یا کاغذ کشیده می‌شد که گاهی خیلی هم دقیق نبودند. نقشه‌نگاران، فاصله بین نقاط مورد نظر را با استفاده از طناب یا زنجیر با طول مشخص اندازه‌گیری می‌کردند و برای محاسبه فاصله نقاطی که از یکدیگر دور بودند، از ذره‌بین یا تلسکوپ‌های کوچک متصل به قطب نما استفاده می‌کردند.

نقشه‌های امروزی

ما وقتی به نقشه جهان نگاه می‌کنیم، محدوده مرزی کشورها را با خطوطی تشخیص می‌دهیم که دور آنها کشیده شده است. هرکدام شکلی دارند و بر اساس دلایل تاریخی و سیاسی مرزبندی شده‌اند. برای اداره بهتر، هر کشور به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که به آن استان می‌گویند. هر استان هم از چند شهرستان شکل گرفته است و هر شهرستان از تعدادی شهر و روستا به‌وجود آمده است. امروزه روش‌های جدیدی برای کشیدن نقشه وجود دارد: 1- نقشه‌برداری زمینی 2- نقشه‌برداری هوایی 3- نقشه‌برداری دریایی 4- نقشه‌برداری تلفیقی که حاصل ترکیب اطلاعات سایر نقشه‌ها و مدارک موجود است. در گذشته، نقشه‌ها به‌صورت دستی رسم می‌شدند؛ اما امروزه، همه‌ی مراحل تهیه نقشه به‌وسیله کامپیوترها انجام می‌شود.

آموزش گام به گام نقاشی نقشه ایران

آموزش گام به گام نقاشی نقشه ایران

ما در اینجا قصد داریم کشیدن نقاشی نقشه ایران با استان‌ها را به شما بیاموزیم. پس با ما همراه باشید. برای کشیدن نقشه ایران می‌توانید از راه‌کارهای زیر استفاده کنید:

1- با دقت نگاه کردن

برای کشیدن نقشه ایران ابتدا باید با دقت به آن نگاه کنیم و شکل کلی آن را به خاطر بسپاریم. بعد به تک تک استان‌ها توجه کنیم. هر کدام در کجا قرار دارند؟ در شمال، جنوب، شرق، غرب یا مرکز؟ هر استانی چه همسایه‌هایی دارد؟ آیا به دریا نزدیک است یا دور؟

2- کشیدن از روی نقشه

ما می‌توانیم برای بهتر یاد گرفتن نقشه ایران، چندین بار از روی نقشه ایران و استان‌هایش بکشیم. برای این کار لازم است از یک تکه طلق استفاده کنیم و با ماژیک از روی خطوط بکشیم و نقاشی نقشه ایران را تمرین کنیم.

3- جدا کردن استان‌ها

ما می‌توانیم استان‌های یک نقشه ایران را ببریم و از هم جدا کنیم و بعد تلاش کنیم همچون پازل قطعات را کنار هم قرار دهیم به این ترتیب شکل آنها را به ذهن بسپاریم.

4- شبیه کردن

ما برای اینکه شکل هر استان را در خاطر نگه داریم و نقاشی نقشه ایران را بکشیم می‌توانیم شکل آن استان را در ذهن خود به چیزی شبیه کنیم مثلاً استانی شبیه اسب است یا شبیه پرنده و ... و به این ترتیب شکل استان‌ها را به یاد بسپاریم. آنچه توانایی ما را در کشیدن نقشه ایران و استان‌ها تقویت می‌کند بیشتر دیدن است. هرچه بیشتر به نقشه نگاه کنیم اطلاعات بیشتری در ذهن‌مان نقش خواهد بست و به ما در نقاشی نقشه ایران کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم که به صورت مختصر درباره نقشه، چگونگی به وجود آمدن آن و نقاشی نقشه ایران با شما صحبت کنیم و با بیان راه‌کارهایی به آموزش نقاشی ایران بپردازیم و به خاطر سپردن استان‌ها را برای شما آسان‌تر کنیم. آیا شما نقاشی نقشه ایران را بلدید و می‌توانید آن را با جزئیات بکشید؟ اگر دوست داشتید به ما نیز بگویید که چطور یاد گرفته‌اید این کار را انجام دهید. شاید شیوه‌ی شما در یادگرفتن نقاشی نقشه ایران برای دوستان‌تان جالب باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: