کارنامه نتایج علمی آزمون سراسری نوبت اول سال 1404، شامل نمرات خام، نمره کل، سهمیه نهایی و اطلاعاتی مانند استان محل تحصیل و تولد، برای داوطلبان در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر شده است. همچنین، برای متقاضیان ورود به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، کارنامه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم نیز بهصورت جداگانه در دسترس قرار دارد. داوطلبانی که در هر دو آزمون شرکت کردهاند، میتوانند وضعیت علمی خود را به تفکیک مشاهده کنند. آن دسته از داوطلبانی که قصد شرکت در نوبت دوم را ندارند و نیاز به اصلاح اطلاعات دارند، باید از طریق سامانه درخواست سازمان سنجش، مدارک لازم از جمله تصویر شناسنامه و کارنامه تحصیلی را ارسال نمایند. در انتخاب رشته، داوطلب فقط مجاز به انتخاب از یک گروه آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی یا انسانی) و حداکثر یکی از گروههای هنر یا زبان است. متقاضیانی که فقط در کنکور 1403 شرکت کرده بودند، برای انتخاب رشته در سال 1404 باید حداقل در یکی از نوبتهای آزمون 1404 ثبتنام کرده باشند. اطلاعات مربوط به رشتههای دارای آزمون عملی نیز همزمان با صدور کارت نوبت دوم اعلام خواهد شد.
میانگین پایین امتحانات نهایی به معنای بحران در نظام آموزشی کشور نیست؛
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش، درباره حواشی میانگین پایین نمرات امتحانات نهایی گفت: این آزمونها ابزار ارزیابی تحقق اهداف درسی هستند، نه فقط رتبهبندی. او تأکید کرد که میانگین پایین بهتنهایی نشاندهنده بحران نیست و باید با تحلیل علمی، ضعفها را شناسایی و اصلاح کرد. زارعی اعلام کرد میانگین نمرات تجربی سال گذشته حدود 12 بوده (تحقق 60 درصدی اهداف)، و امسال با مداخلات علمی نیم نمره افزایش یافته است. او خواستار کنار گذاشتن قضاوتهای عددی و جایگزینی رویکرد تحلیلی برای بهبود آموزش شد.
برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در تیرماه
به نقل از ایسنا، علی فرهادی با بیان اینکه در آزمون استخدامی حدود 9200 نفر در رشته آموزگاری انتخاب خواهند شد گفت: بیش از 20 هزار نفر در رشتههای دبیری و هنرآموزی مشغول خواهند شد. وی افزود: 3000 نفر هم از طریق بند ب ماده 88 برنامه هفتم یعنی دانشجویان سال آخر دانشگاههای دیگر که تمایل دارند ادامه تحصیلشان در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد و در برنامه هفتم هم این روش جذب پیش بینی شده، از این طریق انتخاب خواهند شد که کل این ظرفیت به رشتههای فنی و مهندسی برای هنرستانها و جذب هنر آموز اختصاص داده شده است. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این آزمون 27 تیرماه برگزار میشود به داوطلبان توصیه کرد فریب منابع و سوالات منتشر شده از آزمون در فضای مجازی را نخورند.
لزوم تحول در روشهای تدریس ابتداییها
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اهمیت دوره پیشدبستانی، آن را راهکاری کلیدی برای تحقق عدالت آموزشی بهویژه در مناطق محروم و دوزبانه دانست و خواستار حمایتهای دولتی برای افزایش نرخ پوشش این دوره شد. او بر تحول در روشهای تدریس تأکید کرد و گفت معلمان باید نقش تسهیلگر داشته باشند و کلاسهایی پویا بر پایه مهارتهای تفکر، حل مسئله و تعامل ایجاد کنند. به گفته وی، ایجاد اجتماعات یادگیری بین معلمان باعث بهاشتراکگذاری ایدهها و تقویت رویکرد دانشآموزمحور در آموزش میشود.
ارتقای سواد آبی و فرهنگ مصرف بهینه باید نهادینه شود؛
قاسم بیانی، مدیر آموزش و پرورش منطقه 14 تهران، با اشاره به بحران کمآبی کشور، از اجرای برنامههای گسترده فرهنگی و آموزشی در مدارس برای آگاهسازی دانشآموزان درباره مصرف بهینه آب خبر داد. وی گفت اطلاعرسانی مستمر در مدارس، نصب پوسترها، برگزاری مسابقات هنری و تولید محتوای دانشآموزی از جمله اقدامات انجامشده است. همچنین پویشهای آگاهیبخش در شبکه شاد اجرا شده که با استقبال خوبی مواجه شدهاند. بیانی تأکید کرد که آموزش درباره بحران آب باید مستمر باشد و موضوع «سواد آبی» در تقویم آموزشی مدارس گنجانده شده است. او هدف این فعالیتها را تربیت نسلی مسئول در برابر منابع طبیعی عنوان کرد.