چگونه اضطراب ناشی از کرونا را در کودکان کاهش دهیم؟

رده: مقاله
زمان:

اضطراب کرونا در کودکان

اضطراب کرونا در کودکان

متاسفانه ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و پیامدهای جبران ناپذیری را در پی داشته است. تلفات ناشی از این بیماری باعث استرس در همه‌ی افراد به ویژه کودکان شده است. بافت عصبی مغز در بزرگسالان به دلیل کامل بودن و داشتن قابلیت‌هایی نظیر تفکر منطقی و انتزاعی، می‌تواند اخبار را به طور کامل درک و هضم کند و آن را از جهات مختلف بسنجد. بنابراین بزرگسالان توانایی مقابله با استرس را دارند، درحالی‌که کودکان از این توانایی بی‌بهره‌اند و در این شرایط وضعیت حساس‌تری نسبت به دیگران دارند. والدین در این شرایط موظف‌اند با ایجاد ارتباط مؤثر با فرزندانشان تأثیرات منفی ناشی از کرونا را کاهش دهند. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای کاهش اضطراب به شما عزیزان ارائه دهیم.

چگونه از نگرانی و استرس کودکان جلوگیری کنیم؟

چگونه از نگرانی و استرس کودکان جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که گفتیم استرس در کودکان می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه، بهانه‌گیری و ... در آن‌ها شود. نگرانی در والدین باعث ایجاد حساسیت بیشتر آن‌ها در رعایت نکات بهداشتی می‌شود، در نتیجه رفتار نامناسبی از خود بروز می‌دهند که می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به کودکان و نوجوانان وارد کرده و محیط خانه را متشنج کند. برای آن‌که بتوانید از استرس در فرزندان خود جلوگیری کنید باید نسبت به کلمات و جملاتی که در روز بارها تکرار می‌کنید دقت بیشتری داشته باشید. مثلا از جملاتی مانند: «کرونا باعث مرگ انسان‌ها می‌شود»، «نباید به دیدن اقوام برویم» هرگز استفاده نکنید. در صورت امکان، اخبار مربوطه را بدون حضور فرزندانتان دنبال کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن برای آگاهی کودکانتان از شرایط کنونی استفاده کنید این است که با او گفت‌وگو کنید. به جای استفاده از کلمه‌ی کرونا و قرنطینه از کلمات جایگزین و جملات مثبت استفاده کنید. به کار بردن این جملات باعث ایجاد آرامش در کودکان و حتی خود شما می‌شود و نگرانی‌ها را کمتر می‌کند. به فرزند خود یاد بدهید که این دوران نیز مانند سرمای زمستان و گرمای تابستان تمام می‌شود. سعی کنید جملات و کلمات را به دور از هر‌گونه نگرانی به کار ببرید.

به جای ترس و اضطراب، از دستورالعمل‌ها پیروی کنید

به جای ترس و اضطراب، از دستورالعمل‌ها پیروی کنید

متاسفانه بعضی از خانواده‌ها به‌طور وسواس‌گونه‌ای اخبار را پیگیری می‌کنند و این موضوع موجب فشار و استرس بیش از حد آن‌ها می‌شود. زمانی که اضطراب در حد تعادل باشد می‌تواند به شما در مراقبت از خود و دیگران، کمک زیادی کند ولی اگر بیش از حد باشد دیگر کارایی خود را از دست می‌دهد و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. پیگیری کردن اخبار نه تنها به شما کمک نمی‌کند بلکه باعث بیشتر شدن اضطراب شما و اعضای خانواده می‌شود. بنابراین بهتر است به جای پیگیری زیاد خبرها فقط دستورالعمل‌های لازم را جهت حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده رعایت کنید و در خانه بمانید. در صورت تمایل به دنبال کردن این اخبار، سعی کنید نگرانی خود را به فرزندان انتقال ندهید.

قرنطینه را به بهترین فرصت برای بهبود روابط با فرزندانتان تبدیل کنید

قرنطینه را به بهترین فرصت برای بهبود روابط با فرزندانتان تبدیل کنید

متاسفانه امروزه برخی والدین به علت مشغله‌های کاری زیادی که دارند، ارتباط عاطفی خوبی با فرزندانشان ندارند. بنابراین پدرها و مادرها می‌توانند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند و با کودکان و نوجوانان خود ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند. آن‌ها در حقیقت با استفاده از این فرصت طلایی می‌توانند از هر عاملی که موجب آشفته شدن فرزندانشان می‌شود جلوگیری کنند و با این کار به سلامت روان خانواده کمک بسیار زیادی کنند. کودکان و نوجوانان در چنین شرایطی که اضطراب ناشی از کرونا تمامی جوامع را در بر گرفته بیش از هر چیزی به دلگرمی والدین خود نیازمند هستند تا آرامش خود را حفظ و از اضطراب دوری کنند. سخن آخر متاسفانه شرایط کنونی موجب شده تا بعضی افراد کنترل زندگی خود را از دست بدهند و همین بی‌برنامه بودن، اضطراب آن‌ها را بیشتر می‌کند و موجب آشفته‌تر شدن آن‌ها می‌شود. این شرایط روی کودکان نیز تأثیر می‌گذارد و ممکن است باعث ایجاد عادات نامناسب در آن‌ها شود. بنابراین بهتر است برای کاهش آشفتگی در خانه یک برنامه‌ریزی مناسب برای کارهای روزمره طراحی کنید. همچنین دقت کنید که در این برنامه‌ریزی همه‌ی اعضای خانواده باید دخیل باشند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: