کاهش متقاضیان رشته ریاضی در برابر رشته تجربی

رده: خبر
زمان:

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه‌ی نظری وزارت آموزش و پرورش، در رابطه با کاهش متقاضیان رشته ریاضی گفت: طبق آمار دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف، تعداد متقاضیان رشته ریاضی نسبت به سال‌های قبل ریزش زیادی داشته است و در مجموع سه سال متوسطه، آمار متقاضیان رشته ریاضی به 15/49 درصد رسیده که این آمار در سال تحصیلی 91-92 تنها در پایه‌ی دهم حدود 27 درصد بوده است.

عباس سلطانیان ضمن اشاره به آمار کلی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه، بیان کرد: در مجموع 2 میلیون و 621 هزار و 517 دانش‌آموز در دوره‌ی متوسطه‌ی سال تحصیلی 97-98 مشغول تحصیل هستند که از این آمار، یک میلیون و 713 هزار و 872 نفر در شاخه‌ی نظری، 485 هزار و 597 نفر در شاخه کار و دانش و 422 هزار و 48 نفر در شاخه فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند.

در مجموع 65/38 درصد در شاخه‌ی نظری و 34/62 درصد در شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که از این آمار، تنها 15/49 درصد را متقاضیان رشته ریاضی و 43/48 درصد را متقاضیان رشته تجربی تشکیل داده اند. این آمار حاکی از آن است که دانش‌آموزان با توجه به عوامل درونی و بیرونی، به سمت رشته تجربی جذب می‌شوند.

کاهش متقاضیان رشته ریاضی در برابر رشته تجربی

سلطانیان تاکید کرد: به دلیل افزایش متقاضیان رشته تجربی در سال‌های اخیر، تعداد دانش‌آموزان متقاضی این رشته را کنترل کردیم و آمار داوطلبان رشته تجربی را 1/5 درصد کاهش داده‌ایم. وی هم‌چنین ضمن این مطلب، که آموزش و پرورش دانش‌آموزان را به اجبار به رشته‌های مختلف سوق می‌دهد، گفت: هدایت تحصیلی آگاهانه و آزادانه است و اجباری در کار نیست. به این معنا که مشاوران ما در مدارس، سعی می‌کنند دانش‌آموزان را با نقاط ضعف و قوت خود آشنا کنند و مشاغل جامعه را به آن‌ها بشناسانند تا آن‌ها بتوانند با آگهی بیشتری، رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کنند.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با کاهش متقاضیان رشته ریاضی، اظهار داشت: طبق بررسی آمار کنکور سراسری در دهه‌ی 90، متقاضیان رشته ریاضی در سال 92 بالاترین آمار را به خود اختصاص دادند؛ به‌طوری که 262 هزار و 182 نفر در کنکور 92، از شرکت‌کنندگان و متقاضیان رشته ریاضی بوده‌اند ولی متاسفانه این آمار در سال 97 به 151 هزار و 321 نفر نزول کرده است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: