کتب درسی تنها مرجع آموزشی نیستند

رده: خبر
زمان:

حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کتب درسی نباید به تنهایی به عنوان مرجع آموزشی در نظر گرفته شوند، بلکه باید به مکمل‌ها و شرکای کتب درسی؛ اهمیت بیشتری دهیم. وی با اشاره به ورود به 40 سالگی انقلاب اسلامی، بیان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی، سبک مدیریتی و سبک زندگی که امام (ره) مطرح فرمودند، مورد قبول جامعه بود چرا که این سبک با روحیه‌ی ایرانی اسلامی مطابقت داشت؛ اما در مواردی زاویه پیدا کردیم که باید در دهه‌های آینده، آن را برطرف نماییم.

کتب درسی تنها مرجع آموزشی نیستند

بلوغ در عرصه‌ی تعلیم و تربیت

حجت‌الاسلام ذوعلم افزود: امروز جوانان ما، توان‌مندتر، با فکرتر و با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آینده و تاریخ خود در صحنه هستند تا بتوانند مطالبت انقلاب اسلامی را به طور کامل تحقق بخشند. وی ادامه داد: ما در عرصه‌ی تعلیم و تربیت به یک بلوغ دست پیدا کردیم؛ که با توجه و بهره‌مندی از تجربه‌های 4 دهه‌ی پیش و نوآوری‌ها و نواندیشی‌ها، می‌توانیم گزارش‌های بهتری از روزآمدی عرصه‌ی تعلیم و تربیت در پایان دهه‌ی 50 انقلاب ارائه دهیم.

آینده‌ی فرزندان، دغدغه‌ی پدران و مادران

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: توجه و سرمایه‌گذاری خانواده در زمینه‌ی آموزش، حاکی از این است که سرنوشت و آینده‌ی فرزندان به خصوص در بحث آموزش برای خانواده‌ها بسیار مهم است و به دغدغه‌ی پدران و مادران بدل شده است. این موضوع باید برای نهادهای قانون‌گذاری، اجرایی و قضائی نیز مهم تلقی شود و از دغدغه‌های اصلی آنان نیز باشد؛ولی متاسفانه من در این موضوع تردید دارم. وی ادامه داد: باید این نگاه را اصلاح کنیم و آینده‌ی بچه‌ها را مهم بدانیم و در این راستا تلاشمان را به کار گیریم.

ورود مفاهیم مختلف به کتب درسی

ذوعلم درباره‌ی درخواست‌ها و تقاضای دستگاه‌ها، برای ورود مفاهیم مختلف به کتب درسی گفت: تقاضای تغییر کتب درسی چندین سال است که مطرح شده است. برخی از دستگاه‌ها از ما انتظار دارند که تنها نام خودشان مطرح شود که باید نسبت به این موضوع ملاحظاتی داشته باشیم. میزان نیاز دانش آموز به یک دستگاه، ضروری و لازم است. بعضی از دستگاه‌ها صرفأ خدمت‌رسان هستند که ارتباط بیشتری با زندگی آینده‌ی دانش آموزان دارند. گاهی نیز کاری با دستگاه خاصی نداریم؛ بلکه این خود موضوع است که برای ما اهمیت دارد، مانند محیط زیست، پیشگیری از جرم، معارف زندگی، سبک زندگی و مباحث بهداشتی.

طرح موضوع، متناسب با نیازهای موجود

وی هم‌چنین گفت: بعضی موضوعات مهمی مانند دروغ‌گویی وجود دارد که متاسفانه متولی ندارند و ای کاش، دستگاهی باشد که بیاید و بگوید من مسئول عارضه‌ی دروغ‌گویی هستم و ماموریت اصلیم ترویج صداقت است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن اشاره به ضرورت انجام یک نیازسنجی واقعی اظهار کرد: در بحث تغییر کتب درسی باید توجه شود که متناسب با نیازهای موجود، به طرح موضوع بپردازیم و از توان‌مندی تخصصی و کارشناسی دستگاه‌ها استفاده کنیم. ما باید این موضوع که همه‌ی کشور باید به فکر آموزش و تربیت باشند و برای آن دغدغه داشته باشند را ترویج دهیم؛ ولی باید توجه داشت که کتب درسی، صفحات آگهی تبلیغاتی نیستند.

هزار عنوان کتاب، در کتاب‌خانه‌های مدارس

حجت‌الاسلام تاکید کرد: نیازهای نسل جوان تنها از طریق کتب درسی پاسخ داده نمی‌شود و تنها کتب درسی نیستند که مباحث تربیتی را منتقل می‌کنند. در این راستا لازم است که، به عنوان مثال؛ با رعایت عدالت آموزشی، فهرستی با هزار عنوان کتاب در تمامی کتاب‌خانه‌های مدارس سراسر کشور وجود داشته باشد. البته این موضوع که مدرسه‌ای در یک شهر دارای کتاب‌خانه باشد و مدرسه‌ی دیگری در همان شهر کتاب‌خانه نداشته باشد، خطر بزرگی است که باید برطرف شود.

تغییر کتب درسی

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با اشاره به تغییر کتب درسی گفت: کتب درسی نباید به عنوان تنها مرجع تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود. بلکه باید از کتب درسی کمکی و مکمل‌ها استفاده کنیم و به این شرکای کتب درسی اهمیت بیشتری دهیم. در حال حاضر ناشران، کتب استاندارد خوبی تألیف و ترجمه می‌کنند که چنان‌چه در راستای اسناد تحولی باشد، باید به آن‌ها بهای بیشتری دهیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: