آخرین اخبار از ابتلای کودکان به کرونا

رده: خبر
زمان:

متاسفانه در چند ماه اخیر علائم کرونا در کودکان و نوزادان مشاهده شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نشست پزشکی برنامه طبیب، کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند. دکتر بهار طاهرچی، متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان، با اشاره به انتقال ویروس از مادر به جنین گفت: « طبق آخرین آمار افراد زیادی از نوزادان تا کودکان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. پس باید به شایعه‌ها پایان داد و هرچه بیشتر مراقب آن‌ها بود زیرا مرگ‌ومیر در این گروه‌های سنی هم مشاهده شده است. همچنین در تحقیقاتی متوجه شده‌ایم مادران باردار نیز می توانند این ویروس را به نوزادانشان منتقل کنند. بسیاری از پدر و مادر‌ها در صورت مبتلا شدن تا درمان کرونا، کودکانشان را به خانه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌فرستند. در صورتی که احتمال ناقل بودن فرزندانشان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند سلامتی بزرگسالان را به خطر بیندازند.»

علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان

خوشبختانه تعداد مبتلایان در رده سنی کودکان و نوزادان کم‌تر از بزرگسالان گزارش شده است. اما این به آن معنی نیست که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. بیش از 90% کودکان در چین پس از ابتلا به کرونا هیچ علامتی نداشتند و دچار بیماری خفیف شدند. اما علائم ابتلا به کرونا در کودکان عبارت‌اند از: 1- علائم مشترک با آنفولانزا؛ تقریبا تعداد زیادی از کودکان مبتلا به کرونا دچار تب، سرفه، تنگی نفس شده‌اند. 2- علائم مشترک با سرماخوردگی؛ آبریزش بینی، سرفه و گلودرد کودکانی که مبتلا به نوع خفیف این بیماری هستند را درگیر می‌کند. 3- علائم گوارشی؛ اسهال، استفراغ و تهوع 4- درد عضلانی 5- تغییر در رفتار، بداخلاق شدن و گریه‌های بی‌دلیل 6- از دست دادن اشتها 7- سر درد 8- خستگی 9- خارش دکتر طاهرچی با بیان این علائم کرونا و در پاسخ به این پرسش که از چه طریقی می‌توان ابتلا به کرونا را تشخیص داد، بیان کرد: «علائم ابتلا به کرونا با توجه به فصل‌ها متغیر است. برای مثال در ابتدای شیوع کرونا، بیماران با علائم تنفسی تشخیص داده می‌شدند اما با شروع تابستان این ویروس با علائم گوارشی همراه شد. در حال حاضر بیماران ترکیبی از هر دو علائم تنفسی و گوارشی و حتی علائمی مثل پهلو درد را دارند. بنابراین تنها راه تشخیص کرونا تست است که آن هم گاهی خطا دارد.»

کودکان چه نقشی در شیوع کرونا دارند؟

طی تحقیق‌های انجام شده در بیمارستان ماساچوست آمریکا، کودکان نقش پررنگی در گسترش این ویروس دارند. این بررسی‌ها نشان دادند که سطح ویروس در مجاری تنفسی افراد نابالغ بیشتر از افراد بالغ است. مدیر این تحقیقات اعلام کرد:« کودکان به خصوص در 48 ساعت اولیه ابتلا به کرونا سطح ویروس بیشتری در مجاری تنفسی دارند و ما از این مشاهده شگفت‌زده شدیم. برخی گمان می‌کنند،تنها بزرگسالان باعث انتقال این بیماری می‌شوند. در صورتی که کودکان بیمار بدون علائم در جامعه حضور دارند و با سرعت بیشتری این ویروس را منتقل می‌کنند.

درمان کرونا در کودکان

درمان کرونا در کودکان

دکتر طاهرچی شایعه‌ی درمان 3 روزه کرونا در کودکان را نفی کرد و گفت: «چنین چیزی ممکن نیست. صرفا تب یا سرفه را نمی‌توان علائم کرونا دانست که بعد از 3 روز از بین می‌روند. تشخیص بیماری تنها با تست انجام می‌شود ولی باید مراقب حالات فرزندان بود و در صورت بروز مشکل با متخصصین ارتباط برقرار کرد.» متاسفانه در حال حاضر دارویی برای درمان کرونا شناسایی نشده است. محققان همچنان برای کشف واکسن و داروی درمان این ویروس تلاش می‌کنند. بنابراین بهترین راه، جلوگیری از ابتلا و برخی فعالیت‌ها برای درمان کرونا در کودکان است. 1- در صورت بیماری مایعات زیادی برای او فراهم کنید تا آب از دست رفته بدنش را جبران کنید. 2- در صورت بیماری، کودکتان را به استراحت کردن تشویق کنید. 3- هر تب و گلودردی را به پای سرما خوردگی نگذارید. 4- از شرکت در تجمعات دوری کنید. 5- کودکان در معرض دست زدن به سطوحند. پس حتی الامکان دستکش برای آن‌ها تهیه کنید.

سلامت روان کودکان دانش‌آموز در دوران کرونا چطور رصد می‌شود؟

مسعود شکوهی، مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با پانا گفت: «با توجه به این که امسال دانش‌آموزان به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی در کلاس‌های درس حضور دارند، بهرهگیری از مشاوران مدارس نیز به هر دو صورت انجام می‌گیرد. همه‌ی دانش‌آموزان در مناطق شهری، روستایی و عشایری تحت پوشش خدمات مشاوره‌ای به صورت مجازی و حضوری هستند. از آنجایی که در برخی مناطق دسترسی به اینترنت وجود ندارد، این مشاوره‌ها در این مراکز به صورت حضوری برگزار می‌شوند. در حال حاضر 14 هزار مشاور در سطح مدارس کشور فعالیت دارند.» در برخی مدارس غیرانتفاعی برتر مشاوران روزانه با دانش‌آموزان در ارتباطند. برگزاری جلسه‌های انگیزشی برای دانش‌آموزان و جلسات مشاوره‌ای برای والدین و فرزندان از فعالیت‌های مشاوران در این مدارس است.

سخن آخر

سخن آخر

کودکان در مقابل بیماری‌ها مقاوم نیستند. اما از زمان شیوع کرونا تا به حال درصد قابل توجهی از بیماران را افراد بالغ و بزرگسال تشکیل می‌دهند. در واقع کودکان ناقلان خاموش ولی فعالی هستند که در جامعه حضور دارند. اکثر کودکان معمولا علائمی از ابتلا به کرونا ندارند و در مواردی علائم خفیفی دارند. با این حال اگر علائم بیماری بهتر و مجددا تشدید شوند، جوش و التهابات پوستی روی صورت کودکتان ظاهر شده است، درد در قفسه سینه احساس می‌کند، درد در شکم یا مشکل در ادرار دارد هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که شما به عنوان یک پدر یا مادر به این بیماری مبتلا شدید، از نداشتن علائم بیماری در کودک اطمینان حاصل کنید و فورا او را به خانه‌ی پدربزرگ و مادر بزرگش نفرستید. آن‌ها می توانند این ویروس را از شما به سالمندان نزدیکتان منتقل کنند. کودکان نه تنها از نظر جسمی و فیزیکی بلکه از جهات روانی نیز در خطر استرس و فشارهای کرونا هستند. سعی کنید نگرانی‌تان را از آن‌ها مخفی کنید و با آن‌ها به شنیدن اخبار حوادث نپردازید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: