چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

رده: مقاله
زمان:
چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

یکی از دشوارترین کارهایی که هر فرد باید در زندگی خود انجام دهد، کشف استعدادهای طبیعی می‌باشد که ممکن است چند دهه طول بکشد. گاهی اوقات بعضی افراد در زمینه هایی استعداد دارند که هرگز فکرش را هم نمی‌کردند. به همین دلیل کشف استعداد از جمله کارهای بسیار سخت به حساب می‌آید. برای این که بدانید در چه کارهایی استعداد دارید و یا این که در شغلی که هستید استعداد دارید یا خیر، راه حل‌هایی در این مقاله برای شما ارائه می‌دهیم.

در کودکی چه کارهایی شما را هیجان زده می‌کرد؟

برای کشف استعدادهایتان قبل از هر کاری به دوران کودکی خود بنگرید و ببینید چه کارهایی شما را در کودکی هیجان زده می‌کرد. چه ویژگی‌های شخصیتی در دوران کودکی داشتید؟ آیا فرد رقابتی بودید؟ به چه ورزشی بیشتر علاقه داشتید و چه کارهایی را بهتر انجام می‌دادید؟ در کنار فکر کردن به خاطرات کودکیتان به دنبال کارهای مشابهی که در بزرگ‌سالی شما را هیجان زده می‌کنند بگردید. برای کشف استعداد باید بتوانید بین علایق کودکی و زمان حالتان و فعالیت‌های مشابهی که انجام آن‌ها شما را به وجد می‌آورد ارتباط برقرار کنید. این که در انجام بعضی کارها عمل‌کرد بهتری دارید و از انجام بعضی فعالیت‌ها لذت بیشتری می‌برید نشانه‌ی استعدادهای شما در آن زمینه‌ها می‌باشد. کشف استعدادهای منحصر به فرد شما باعث می‌شود که شما بتوانید دلیل انتخاب‌های خاصتان را در زندگی بدانید. در واقع احتمال آن که 5 استعداد منحصر به فرد شما همانند اشخاص دیگر باشد 1 در 33 میلیون است. هر فرد استعدادهای خاص خود را دارد و شما با مرور خاطرات کودکی می‌توانید علاوه بر کشف استعدادهایتان، راه‌های استفاده بهتر از این استعدادها را نیز بیابید.

در حال انجام چه کارهایی زمان را کاملأ فراموش می‌کنید؟

شاید تا کنون برای شما پیش آمده باشد که در حال انجام یک کار زمان از دستتان برود و متوجه گذر زمان نشوید. در روان‌شناسی برای این حالت از اصطلاح فلو (flow به معنی غرق شدن) استفاده می‌کنند و معتقدند زمانی که شما برای انجام کاری حالت فلو را تجربه کنید در واقع در حال استفاده از یک یا چند مورد از استعدادهای طبیعیتان هستید. بنابراین برای شناسایی استعدادهای درونیتان به این حالت‌ها بیشتر دقت کنید و ببینید آیا در حین انجام دادن شغلتان باز هم همین حالت را تجربه می‌کنید یا خیر، با این کار می‌توانید متوجه شوید که آیا در شغلتان استعداد ذاتی دارید یا خیر.

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

برای انجام چه کارهایی مشتاق هستید؟

سومین قدم برای این که بدانید در چه زمینه‌هایی استعداد دارید این است که با خود بیندیشید و ببینید انجام چه کارهایی شما را خوشحال می‌کند. آیا به نوشتن علاقه دارید؟ پس یک وبلاگ برای خود طراحی کنید. آیا از فکر صحبت و ارتباط برقرار کردن با دیگران به وجد می‌آیید؟ پس جلسه‌ای ترتیب دهید و در آن برای دیگران سخن‌رانی کنید. آیا به کارهای هنری علاقه دارید؟ در کلاس‌های هنری ثبت نام کنید و کارهای هنری انجام دهید. در صورتی که به هر سه مورد تمایل دارید می‌توانید یک وبلاگ هنری طراحی کنید و درباره‌ی هنرهای مختلف یا هنر مورد علاقه‌ی خود بنویسید. هم‌چنین جلسات ماهانه‌ای برای وبلاگ‌نویسان هنری برگزار کنید.

هرگز استعدادهای خود را خاموش نکنید

هرگز استعدادهای خود را خاموش نکنید، حتی اگر به شغلتان علاقه‌ای ندارید؛ سعی کنید از استعدادهای درونی خود در شغلتان استفاده کنید تا از آن لذت ببرید. در حقیقت زندگی یک سفر است و یک روز مجزا نیست، بنابراین سعی کنید راه‌هایی برای استفاده از استعدادهای خود در محل کارتان پیدا کنید و از شغلتان لذت ببرید تا شور و اشتیاق دوران کودکیتان دوباره برگردد. خود را در شغلتان محدود نکنید، استعدادهایتان را شناسایی و از آن‌ها به بهترین شکل در زندگیتان استفاده کنید.

5 نشانه برای این که بدانید شغلتان استعدادهای شما را هدر می‌دهد

  • کسی علاقه‌ای به شنیدن ایده‌های خوب شما نداشته باشد.
  • زمانی که توانایی انجام بهتر و سریع‌تر پروژه ها را دارید ولی به شما اجازه‌ی این کار داده نمی‌شود و از شما می‌خواهند که فقط کارهای خود را انجام دهید.
  • مدیر شرکت هیچ چشم‌اندازی برای سازمان زندگی خودش و شما ندارد و هیچ توجهی به پیشرفت شغلی شما ندارد.
  • نا امیدی شما از شغلتان در حدی که دچار استیصال شوید و خواب راحت نداشته باشید.
  • دوستان و اعضای خانواده شما را فردی باهوش و زرنگ بدانند در حالی که در محل کار شما را فقط به چشم یک کارمند ساده و سطح پایین می‌بینند.

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

شغل آیندتان را با توجه به استعدادهایی که دارید تعیین کنید

در صورتی که هر کدام از نشانه‌های بالا را مشاهده کردید با خود فکر کنید که اگر در این شغل نبودید چه کارهای دیگری می‌توانستید انجام دهید. چه استعدادهایی دارید و در چه جاهایی می‌توانید از استعدادهایتان استفاده کنید و روز به روز بیشتر پیشرفت کنید. لازم نیست به سرعت شروع به نوشتن رزومه کنید و از کارتان خارج شوید. ابتدا برنامه‌ریزی کنید و شغل آیندتان را با توجه به استعدادهایی که دارید تعیین کنید سپس به تدریج وارد کار مورد علاقتان شوید. در جایی مشغول به کار شوید که قدر استعدادهای شما را بدانند و از آن‌ها به بهترین شکل و در جهت پیشرفت شما استفاده کنند.

سخن آخر

شما تواناتر از چیزی هستید که فکر می‌کنید. خودتان را باور داشته باشید و استعدادهایتان را شکوفا کنید. زندگی شغلیتان را خودتان در دست بگیرید و آن را کنترل کنید، این کار قدرت شما را در شکوفایی استعدادهای درونیتان بیش‌تر می‌کند. در نتیجه می‌توانید فرصت‌ها را بهتر ببینید و از آن‌ها بهتر استفاده کنید. در این صورت بدترین شغل‌ها هم نمی‌توانند مانع پیشرفت و خاموش شدن استعدادهای شما شوند. بنابراین امروز تصمیم بگیرید و زندگیتان را سرشار از شادی کنید و از آن لذت ببرید. همیشه پیدا کردن کار پایان ماجرا نیست بلکه شغل شما یک فرآیند در حال پیشرفت است. برای پیدا کردن شغل دلخواهتان باید بجنگید و کسانی که برای پیدا کردن کاری که دوستش دارند می‌جنگند شور و اشتیاق بیشتری نسبت به دیگران دارند. هم‌چنین باید توجه کنید که شغل مورد علاقه‌ی شما که با توجه به استعدادهایتان انتخاب کرده‌اید هرگز تضمین کننده درآمد عالی نیستند و بسیاری از کارها هستند که درآمد کمی دارند ولی شما از انجام آن‌ها لذت می‌برید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: