آیا کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، باهوش است؟

رده: مقاله
زمان:

کودکان امروزی در رفتار و گفتار با کودکان چند دهه‌ی قبل بسیار متفاوت هستند، حتی گاهی اوقات بین سن و حرف‌هایی که می‌زنند هیچ تناسبی وجود ندارد. بعضی از کودکان امروزی هنگام صحبت کردن از کلمات و واژگانی که استفاده می‌کنند که باعث متحیر شدن شما می‌شود. اصولأ وقتی کودکی بیشتر از سنش می‌فهمد، والدینش بسیار ذوق می‌کنند و قربان صدقه‌ی او می‌روند. والدین بر این عقیده‌اند کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، نشانه‌ی هوش بالای کودک است. اما آیا واقعأ کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد باهوش است؟ در این مقاله قصد داریم مطالبی را درباره‌ی کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، عواملی که باعث می‌شود که یک کودک بیشتر از سنش بفهمد و آثار مثبت و منفی این رفتار کودکان به شما عزیزان ارائه دهیم.

تقلید از والدین

تقلید از والدین

گاهی اوقات کودکان به تقلید از والدینشان، دوست دارند همانند آن‌ها صحبت کنند. به همین دلیل یکی از دلایلی که کودکی بیشتر از سنش می‌فهمد می‌تواند تقلید از والدینش باشد. به گفته روان‌شناسان علت این که کودکی بیشتر از سنش می‌فهمد می‌تواند ریشه در ژنتیک او داشته باشد، چرا که تعداد کمی از این‌گونه رفتارها ریشه‌ی ژنتیکی دارند. مانند کودکانی که دوست ندارند در بازی‌های کودکانه شرکت کنند و در همان سن کم از بازی کردن دست می‌کشند، که تعداد این دسته از بچه‌ها بسیار کم است. اما اکثر کودکانی که دوست دارند رفتار بزرگ‌ترها را تقلید کنند و همانند آن‌ها صحبت کنند معمولأ تک‌فرزند هستند و یا در خانواده‌های کم جمعیت بزرگ شده‌اند. این بچه‌ها از زمانی که متولد شده‌اند در جمع بزرگ‌ترها بوده‌اند و اکثرأ هم بازی‌های آن‌ها بزرگ‌تر از سنشان بوده‌اند، به همین دلیل در معرض رفتارها و پدیده‌هایی قرار گرفته‌اند که متناسب با سن آن‌ها نبوده است. از دیگر دلایلی که باعث می‌شود کودک بیشتر از سنش بفهمد، می‌توان به حضور بیش از حد او در جمع بزرگ‌ترها، دیدن فیلم‌ها و سریال‌هایی که متناسب با سن کودک نیستند و صحبت کردن با آن‌ها درباره‌ی مسائل اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و در کل مسائل روزی که بزرگ‌ترها درباره‌ی آن صحبت می‌کنند، اشاره کرد. در این شرایط کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، در حقیقت دلیلش را باید در نوع رفتار والدینش جستجو کرد زیرا کودکان همانند طوطی هر آن چه را بشنوند، در ذهن خود ذخیره کرده و مدام تکرار می‌کنند.

جلب توجه دیگران

متأسفانه گاهی اوقات کودکان برای جلب توجه دیگران شروع به تقلید رفتارهای بزرگ‌ترها می‌کنند و از طرف دیگر بزرگ‌ترها به رفتار کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد واکنش مثبت نشان می‌دهند. روان‌شناسان در این شرایط می‌گویند اجازه ندهید یک کودک بیشتر از سنش بفهمد و در صورتی که دیدید کودکی در تلاش است همانند بزرگ‌ترها رفتار کند، بدون هیچ عکسل‌العمل تندی به رفتارش بی‌اعتنایی کنید، چرا که یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود کودک بیشتر از سنش بفهمد و همانند بزرگ‌ترها رفتار کند، جلب توجه دیگران است.

رفتار و خواسته‌های والدین

بعضی مواقع والدین خودشان می‌خواهند که کودک بیشتر از سنش بفهمد و از او می‌خواهند که همانند بزرگ‌ترها لباس بپوشد، رفتار کند و حرف بزند. کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، خیلی زود بزرگ می‌شود و دنیای کودکانه خود را کنار می‌گذارد. این دسته از والدین با رفتارهای نسنجیده و نادرست خود کودک را از مسیر رشد طبیعی‌اش خارج کرده و باعث می‌شود کودک بیشتر از سنش بفهمد و دچار بلوغ زودرس شود. از کودکی که بزرگ‌تر از سنش می‌فهمد نباید انتظار داشت که در بزرگ‌سالی فردی شاد و خوشحال باشد. در حقیقت والدین باید اجازه دهند کودکان در محدوده‌ی سنی خود رشد کنند و وظیفه دارند به آن‌ها گوش‌زد کنند که خارج از محدوده‌ی سنی‌شان قدمی برندارند. در واقع والدین باید به کودکان خود بیاموزند که در چه مکانی چه حرفی بزنند و چگونه رفتار کنند، هرگز به آن‌ها اجازه ندهند که همانند بزرگ‌ترها رفتار کنند.

چگونه از این که کودکی بیشتر از سنش بفهمد جلوگیری کنیم؟

روان‌شناسان در این زمینه نیز توصیه می‌کنند که کودکان خود را در محیط‌هایی قرار دهید که متناسب با سن آن‌هاست که بیشتر با هم‌سالان خود در ارتباط باشند. یکی از گزینه‌هایی که برای خانواده‌های کم جمعیت و تک‌فرزندها وجود دارد، مهد کودک است. بهتر است بچه‌ها را از سن 3 سالگی به بعد ساعاتی در مهد کودک بگذارید تا با کودکان هم‌سن خود بازی کند، یا در مهمانی‌هایی که می‌روید سعی کنید تعدادی بچه در آن جمع حضور داشته باشند تا فرزند شما با آن‌ها بازی کند و کم‌تر در جمع بزرگ‌ترها بنشیند. هرگز زمانی که کودکی در کنار شما نشسته درباره‌ی مسائل روز و بحث‌های بزرگانه صحبت نکنید. شاید کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد برای ما بسیار جذاب و شیرین زبان باشد ولی این کار در حقیقت یک زنگ خطر برای کودک است که از دنیای کودکی خود خارج می‌شود.

آیا کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، باهوش است؟

چرا نباید کودک بیشتر از سنش بفهمد؟

گاهی اوقات کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، نشانه‌ی هوش بالای اوست و این موضوع باعث می‌شود که کودک آسیب کم‌تری ببیند، زیرا در این حالت کودک اطلاعات را از محیط اطرافش جمع‌آوری می‌کند و می‌تواند دیدگاه‌های متفاوتی را نیز تجزیه و تحلیل کند. از طرف دیگر کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، اگر با مشلات عاطفی و هیجانی مواجه شود این مسائل را بیشتر از سنش درک می‌کند که منجر به ایجاد اضطراب در او می‌شود. زیرا این کودک آن طور که باید توان تجزیه و تحلیل مسائل را ندارد، به همین دلیل مشکلات را بزرگ‌تر از چیزی که هستند درک می‌کند و این موضوع است که باعث آسیب به کودک می‌شود. کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد در این شرایط مسائل را طبق دایره‌ی تصورات خود تجزیه و تحلیل می‌کند و یک مسئله‌ی کوچک، یک کوه بزرگ از مشکلات در ذهنش می‌سازد، که در نهایت منجر به افزایش اضطراب و استرس در آن‌ها می‌شود و آسیب‌های زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین زمانی کودک بیشتر از سنش بفهمد و با مسائل اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی در همان سن پایین درگیر شود، از دنیای کودکی خود خارج شده و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در بزرگ‌سالی او می‌شود.

سخن آخر

کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد، به مرور موجب ایجاد اختلال در برقراری ارتباط با دوستانش می‌شود. این کودکان زمانی که در جمع هم‌سالان خود هستند کسل می‌شوند و از طرف دیگر به دلیل سن کمشان در جمع بزرگ‌ترها نیز پذیرفته نمی‌شوند، بنابراین همیشه تنها می‌مانند و این موضوع زمینه‌ساز افسردگی و بسیاری از مشکلات روحی و روانی دیگر را برای کودکان فراهم می‌کند. از طرف دیگر کودکی که بیشتر از سنش می‌فهمد به این دلیل که بیشتر با بزرگ‌ترها معاشرت دارد ممکن است مورد سوء استفاده‌ی جنسی نیز قرار گیرد و یا درگیر اعتیاد شود. بنابراین والدین باید نسبت به این موضوع حساس باشند و اجازه ندهند کودک بیشتر از سنش بفهمد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: