گسترش المپیادهای علمی دانش آموزی با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر

رده: خبر
زمان:

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افتتاحیه‌ی اولین دوره‌ی تابستانی المپیاد ملی جغرافیا گفت: با تلاش‌های دانش آموزان، معلمان و همکاران در زمینه‌ی برگزاری المپیادها و با کسب 712 مدال در المپیادهای جهانی و میزبانی المپیادهای نجوم، کامپیوتر، زیست‌شناسی در سال‌های مختلف، اکنون به جایگاهی دست پیدا کرده‌ایم که نام ایران در بین کشورهای برتر دنیا در حوزه‌ی المپیادهای جهانی قرار گرفته و به تثبیت رسیده است. وی افزود: گسترش کمی و کیفی المپیادهای علمی دانش آموزی، با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتری ادامه خواهد یافت.

گسترش المپیادهای علمی دانش آموزی با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر

حسینی عنوان کرد: اولین المپیاد جغرافیا در جهان در سال 1996 برگزار شد و بعد از آن هر سال به تعداد علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان آن اضافه می‌شد تا این که در سال 2012، تصمیم بر آن گرفته شد که المپیادهای جغرافیا به صورت سالانه برگزار شوند که خود نشان دهنده‌ی اهمیت و نقش جغرافیا در جهان امروز دارد. وی با اشاره به این که 5400 نفر در مرحله‌ی اول المپیاد جغرافیا شرکت کردند، گفت: خوشحالیم که المپیاد جغرافیا به عنوان یکی از شاخه‌های مهم علوم انسانی در حال برگزاری است و ما باید المپیادها را در همه‌ی رشته‌های بشری از جمله علوم انسانی، برگزار کنیم و مصمم هستیم که هم‌چنان گسترش کمی و کیفی المپیادها را با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر ادامه دهیم.

هدف برگزاری المپیاد جغرافیا

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد انگیزه‌های فعال در مطالعات محیطی در جوانان، تشریک مساعی و بحث پیرامون مطالب مهم جفرافیایی به طوری که در مدارس متوسطه سبب افزایش کیفیت اطلاعات جغرافیایی دانش آموزان شود و تسهیل در ارتباطات اجتماعی جوانان بین کشورها و مشارکت و درک متقابل آن‌ها، سه هدف اصلی برگزاری المپیاد جغرافیا از دید برگزارکنندگان جهانی آن است. وی افزود: تمام تلاشمان بر این است که برگزیدگان جهانی المپیاد جغرافیا را به عنوان دانش آموزان نخبه از امتیازات بنیاد نخبگان بهره‌مند کنیم.

نخبگان در حوزه‌ی جفرافیا، جذب وزارت دفاع خواهند شد

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان با بیان این که برگزاری المپیادهای علمی، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: شانزدهمین دوره‌ی المپیادهای جهانی جغرافیا، در دنیا برگزار می‌شود. این در حالی است که در کشور ایران، ما توانستیم اولین دوره‌ی المپیاد جغرافیا را برگزار کنیم. وی ادامه داد: یک سازمان کاملأ علمی با اعضای هیئت علمی تخصصی، در این حوزه با ما همکاری می‌کند و ما از این مسئله بسیار خوشحال هستیم. هم‌چنین این فرصتی برای دانش آموزان ما است تا در یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌های جغرافیای کشور در کنار اساتید سازمان جفرافیای نیروی مسلح اقدام به علم‌آموزی می‌کنند.

تربیت نخبگان

امیرمحمود شیخ‌حسنی معاون هماهنگ‌کننده‌ی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این‌که بنای هر پیشرفتی در جامعه توسط آموزش و پرورش گذاشته خواهد شد، اظهار کرد: وزارت دفاع یکی از دستگاه‌های پیشرو در علم و دانش است و اغلب جذب نیرو در وزارت دفاع از طریق انتخاب میان نخبگان انجام می‌شود. ما امیدواریم در حوزه‌ی جغرافیا، نخبگانی را تربیت کنیم تا در آینده بتوانیم از آن‌ها در وزارت دفاع استفاده کنیم.

اصلاح تسهیلات اعطایی به برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی

حسن سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، درباره‌ی لزوم اصلاح تسهیلات اعطایی به برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی گفت: هدف اصلی برگزاری المپیادهای دانش آموزی، شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌های تخصصی، تسهیل مسیر تحصیل برای برگزیدگان در دانشگاه، کاهش دغدغه‌ی آن برای تسلط بر سایر دروس و رقابت با سایر دانش‌آموزان در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها است که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد انحراف این موضوع از هدف اصلی آن هستیم. طبق بررسی‌هایی که در چند سال اخیر انجام گرفته، دانش آموزان از المپیادها عمومأ با هدف ادامه تحصیل در رشته‌های پرطرفداری مانند پزشکی، حقوق، مهندسی برق و ... استفاده می‌کنند.

تسهیلات بیشتر برای مدال‌آوران المپیادها

وی ادامه داد: براساس این بررسی‌ها، نامه‌ای مبنی بر پیشنهاد ایجاد تغییراتی در چگونگی تسهیلات اعطایی به برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده و امیدواریم که به تصویب شورا برسد. سالاریه گفت: بنیاد ملی نخبگان قصد دارد در آینده‌ای نزدیک، تسهیلات بیشتری به مدال‌آوران المپیادهای مختلف بدهد. اما چنان‌چه پیشنهادات ما به تصویب شورا برسد، مدال‌آوران طلا طبق روال گذشته می‌توانند از تسهیلات معافیت کنکور بهره‌مند شوند و تسهیلات معافیت از کنکور درباره‌ی مدال‌آوران نقره و برنز کشوری نیز عمدتأ در جهت تحصیل در رشته‌های مرتبط اعطا خواهد شد.

گسترش المپیادها با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: گسترش کمی و کیفی المپیادهای علمی دانش آموزان با رشد بیشتر و ضریب نفوذ بالاتر انجام خواهد گرفت. وی گفت: افتتاحیه‌ی اولین دوره‌ی آموزش تابستانی المپیاد جغرافیا، در محل سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد. دانش آموزان شرکت‌کننده در این دوره، 40 نفر از کسانی هستند که در مرحله‌ی اول و دوم المپیادهای جغرافیای کشوری، رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند. در نهایت 8 نفر از شرکت‌کنندگان در دوره‌ی آموزشی المپیاد جغرافیا، انتخاب خواهند شد و برای المپیاد جهانی 2020 استانبول، اعزام خواهند شد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: