10 رشته برتر علوم تجربی

رده: مقاله
زمان:

امروزه دانش‌آموزان برای تضمین آینده‌ی شغلی و کسب درآمد بیشتر به دنبال پردرآمدترین رشته‌ها هستند. از این رو کسب درآمد یکی از اهداف مهم محصلین برای شرکت در آزمون جامع کارشناسی است. به همین دلیل بازار کار رشته‌ی تجربی بیشترین طرفداران را در بین داوطلبین کنکور سراسری دارد. بدون شک متقاضیان رشته‌های پزشکی متقاضیان بسیار بیشتری دارند. اما پزشکی تنها رشته‌ی پردرآمد گروه تجربی نیست. در نتیجه ما در این مقاله قصد داریم با معرفی 10 رشته برتر علوم تجربی و بازار کار آن‌ها شما را برای یک برنامه‌ریزی بهتر یاری کنیم. پس با ما همراه باشید تا با 10 رشته برتر علوم تجربی و پردرآمدترین آن‌ها آشنا شوید

رشته علوم تجربی

رشته علوم تجربی

داوطلبان کنکور تجربی برای قبولی در رشته‌های تاپ و پردرآمد نیازمند کسب رتبه‌های برتر و مناسب هستند. از این رو باید با ضرایب مربوط به هر رشته آشنایی داشته باشند. اما قبل از معرفی 10 رشته برتر علوم تجربی، لازم است تا به رشته‌های این پایه جهت پذیرش در دانشگاه اشاره کنیم. در حالت کلی علوم تجربی دارای 5 گروه اصلی است که هر کدام زیرمجموعه‌های مختص به خود را دارند که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گروه اول علوم تجربی

گروه اول شامل: اتاق عمل، علوم و صنایع غذایی، اعضای مصنوعی، کاردانی بهداشت حرفه‌ای، بهداشت مواد غذایی، بینایی سنجی، کاردانی بهداشت محیط، پرستاری، کاردانی ساخت پروتزهای دندانی، پزشکی، کاردانی تکنولوژی، دبیری زیست‌شناسی، کاردانی فوریت‌های پزشکی، دکترای پیوسته‌ی بیوتکنولوژی، کاردانی مامایی، دندانپزشکی، کاردرمانی، روانشناسی، کارشناسی بهداشت محیط، زیست‌شناسی، کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی، زیست‌شناسی سلولی مولکولی، کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی، شنوایی شناسی، کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی، علوم تغذیه‌ی مامایی، هوشبری، فیزیوتراپی و بازرسی گوشت که از رشته‌های برتر و پردرآمد علوم تجربی به شمار می‌روند. ضرایب زیرگروه 1 برای درس‌های زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک به ترتیب: 0، 4، 3، 2 و 2 است.

گروم دوم علوم تجربی

علاقه‌مندان به داروسازی معمولاً رشته‌های گروه دوم را انتخاب می‌کنند. بازار کار رشته‌ی تجربی در این گروه نیز بسیار خوب است. داروسازی، دبیری شیمی، تکنولوژی پزشکی هسته‌ای، بهداشت عمومی، آموزش شیمی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری‌ها، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مهندسی بهداشت محیط و کاردانی بهداشت حرفه‌ای در گروه دوم علوم تجربی قرار دارند. ضرایب دروس براین رشته‌ها به ترتیب: 1، 4، 4، 3 و 2 است.

گروه سوم علوم تجربی

در این گروه رشته‌های بسیار کمتری نسبت به سایرین وجود دارد که شامل: زمین‌شناسی و اقیانوس‌شناسی است. علاقه‌مندان به این گروه باید اهمیت ویژه‌ای به درس زمین‌شناسی بدهند. ضرایب دروس ذکر شده برای این دو به ترتیب 4، 2، 3، 2 و 2 است .

گروه چهارم علوم تجربی

گروه چهارم علوم تجربی

معمولاً کسانی که رابطه‌ی خوبی با درس ریاضی ندارند، نباید رشته‌ی دانشگاهی خود را از بین گروه چهارم انتخاب کنند. زیرا موفقیت در این رشته‌ها نیازمند پایه‌ی قوی در درس ریاضیات است. بازار کار رشته‌ی تجربی در این روه نیز بسیار خوب است. در گروه چهارم رشته‌های معارف اسلامی، علوم‌انتظامی، تبلیغ و ارتباطات، علوم قرآن و حدیث، کاردانی امور بانکی، فقه و حقوق اسلامی، کاردانی بیمه، فقه و حقوق حنفی، کاردانی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، کاردانی مدارک پزشکی، مدیریت بیمه، صنعتی و دولتی، هتلداری، امور دولتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادیان و مذاهب، اقتصاد و ... قرار دارند. ضرایب دروس مذکور برای این دسته 1، 2، 4، 3 و 2 است.

گروه پنجم علوم تجربی

گروه پنجم نیز رشته‌های مربوط به کشاورزی، دامداری، محیط زیست ، جنگلداری، امنیت اطلاعات و بین‌الملل، مددکاری اجتماعی، علوم ورزشی، علوم سیاسی، صنایع چوب و مبلمان را شامل می‌شوند. ضرایب برای این رشته‌ها به ترتیب 1، 2، 3، 2 و 2 است.

10 رشته برتر علوم تجربی و بازار کار آن‌ها

همان‌طور که می‌دانید یکی از اهداف اصلی اکثر دانش‌آموزان برای ادامه‌ی تحصیل و ورود به دانشگاه، شغل مناسب و پردرآمد است. به همین دلیل ما در این بخش از مقاله قصد داریم 10 رشته برتر علوم تجربی که جز مشاغل پردرآمد کشور هستند، برای شما عزیزان معرفی کنیم.

1.داروسازی

1.داروسازی

در میان 10 رشته برتر علوم تجربی داروسازی بازار کار بیشتری دارد. به گونه‌ای که جز اولین، بهترین و پردرآمدترین رشته‌ها به حساب می‌آید. داروسازان در حوزه‌های ارائه‌ی خدمات دارویی، مشاوره‌ی دارویی، بررسی روش‌ها اروسازی و ضعف‌های احتماالی در رژیم‌های دارو درمانی فعالیت می‌کنند. حدود 97% از داروهای مورد نیاز کشور نیز در کارخانه‌های اروسازی داخلی ساخته می‌شوند. بنابراین این مراکز نیازمند متخصصین در این زمینه هستند. در حال حاضر از بین 90% فارغ‌التحصیلان این رشته، حدود 80 درصد آن‌ها در کارخانه‌ها و مابقی در صنایع داروسازی، آرایشی و کارهای اجرایی وزارت بهداشت و درمان مشغول به کار هستند. شیمی دارویی، داروسازی بالینی، داروشناسی فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، داروسازی هسته‌ای، سم‌شناسی کنترل دارو، بیوتکنولوژی دارویی، نانوفناوری دارویی و اقتصاد و مدیریت دارو از گرایش‌های تخصصی این رشته به شمار می‌روند.

2.پزشکی

پزشکی گل سرسبد در بین تمام رشته‌های پردرآمد گروه تجربی است که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. متقاضیان پزشکی باید بدانند که قبولی در کنکور پایان سختی کارشان نیست. بلکه سختی و دشواری این رشته بعد از قبولی شروع می‌شود. دانشجویان پزشکی باید به مدت 7 سال دروس تئوری و عملی را دانشگاه و بیمارستان بگذرانند تا بتوانند عنوان دکتری را به خود اختصاص دهند. اگر فارغ‌التحصیلان این رشته در زیرگروه‌های پردرآمد مانند: تخصص زیبایی، گوش، حلق و بینی و پوست و مو ادامه تحصیل دهند، می‌توانند درآمد بسیار بیشتری کسب کنند. این گرایشات به علت تمایل بیش از حد مردم به زیبایی و زیبا دیده شدن به پولسازترین رشته‌ها نسبت به سایر تخصص‌ها تبدیل شده‌اند. گرایش‌های قلبی و عروقی، مغز و اعصاب، بیماری‌های عمومی، بیماری‌های عفونی و گرمسیری و بیماری‌های گوارشی از دیگر مشاغل پردرآمد رشته‌ی پزشکی محسوب می‌شوند.

3.دندانپزشکی

دندانپزشکی یکی دیگر از 10 رشته برتر علوم تجربی و رشته‌های پردرآمد در جامعه است. اما متأسفانه این رشته به مرز اشباع رسیده، به گونه‌ای که طبق نتایج مطالعات، در سال 2030 میلادی، هداشت دهان و دندان به حدی خوب خواهد شد که دیگر نیازی به دندانپزشکی عمومی نخواهد بود. از این رو فارغ‌التحصیلان این رشته باید به صورت تخصصی در این حرفه مشغول به کار شوند. متقاضیان این رشته باید بدانند که کار با دندان بسیار حساس است. به همین دلیل علاقه‌مندان به دنانپزشکی باید در ظریف‌کاری و هنر دست مهارت کافی داشته باشند.

4.پیراپزشکی

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، رشته‌های پیراپزشکی تا سال 2022 جز پردرآمدترین مشاغل به شمار می‌روند. از طرفی فارغ‌التحصیلان پیراپزشکی دیگر محدودیت‌های پزشکی از قبیل: هزینه کردن در دانشکده‌های پزشکی، مشارکت در طرح‌های پزشکی و پرداخت بیمه‌ی تخلفات پزشکی را نخواهند داشت. به همین دلیل پیش‌بینی شده که این رشته رشد 37 درصدی خواهد داشت. فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، علوم آزمایشگاهی، هوشبری، اتاق عمل، اعضای مصنوعی، گفتار درمانی، کار درمانی، پرستاری، مامایی، علوم تغذیه، بینایی‌سنجی، رادیولوژی، رادیوتراپی و ساخت پروتزهای دندانی از جمله زیرگروه‌های رشته‌ی پیراپزشکی هستند.

5.فیزیوتراپی

بازارکار رشته‌ی تجربی در زمینه‌ی فیزیوتراپی در ایران جایگاه مناسبی دارد و جز مشاغل پولساز به حساب می‌آید. از آن جا که آمار پیری در کشور به شدت بالا رفته، پیش‌بینی شده که این رشته تا سال 2022 رشد 36 درصدی خواهد داشت. این رشته در واقع شاخه‌ای از پزشکی است که بدون نیاز به مواد شیمیایی و فقط با عوامل فیزیکی مانند: گرما، سرما، الکتریسیته، نور، عوامل مکانیکی و ورزش به درمان عضلات و اعصاب اندام‌های بدن بیماران کمک می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز دولتی مانند: بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، سازمان بهزیستی و فدراسیون‌های ورزشی مشغول به کار شوند. همچنین بعد از گذراندن دوره‌ی طرح و 6 سال سابقهی کار در بیمارستان‌ها و ... می‌توانند اقدام به تأسیس کلینیک تخصصی کنند.

6.پرستاری

6.پرستاری

پرستاری یکی دیگر از 10 رشته برتر علوم تجربی است که فارغ‌التحصیلان آن موظف با مراقب از بیماران هستند. در گذشته این کار به مدرک و گذراندن دوره‌های خاص نیاز نداشت. اما امروزه با توجه به اهمیت کار پرستاران در سلامت و درمان بیماران، داشتن مدرک الزامی است. طول دوره‌ی تحصیل در این رشته 4 سال خواهد بود که با واحدهای عملی و تئوری در بیمارستان‌ها و دانشگاه همراه است. این شغل به علت ساعات کاری بالا، شیفت‌های شبانه، سروکار داشتن با انواع بیماری‌ها و ... جز مشاغل سخت است. از این رو افراد برای پشت سر گذاشتن سختی‌های این رشته باید علاقه‌ی زیادی به آن داشته باشند.

7.مامایی

مامایی یکی دیگر از رشته‌های پیراپزشکی است که نقش‌های گسترده‌ای از جمله: مشاوره‌ای، آموزشی، مراقبتی، حمایتی، درمانگری و تحقیقاتی دارد. دانشجویان این رشته از بین بانوان پذیرش می‌شوند. حیطه‌ی وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته از قبل بارداری تا 6 سالگی کودک ادامه دارد. متقاضیان مامایی باید صبر، حوصله و آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند تا بتوانند از عهده‌ی مسئولیت‌هایشان برآیند. ماماها می‌توانند در مراکز بهداشتی، طرح‌های پزشک خانواده، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها (به عنوان مربی خدمات بهداشتی)، مربی بهداشت مدارس و کارشناس بهداشت خانوداه مشغول به کار شوند.

8.رادیولوژی

رادیولوژی یا کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی علمی است که به واسطه‌ی آن از نقاط مختلف بدن و اعضای داخلی تصویربرداری می‌شود. امروزه این رشته پیشرفت بسیار زیادی کرده، زیرا این تصاویر برای تشخیص و درمان بیماری‌ها با دقت و سرعت بیشتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بازار کار رشته‌ی تجربی در این زمینه بسیار خوب است. فارغ‌التحصیلان کاردانی و کارشناسی رادیولوژی می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و مراکز تصویربرداری فعالیت کنند.

9.علوم آزمایشگاهی

علوم آزمایشگاهی یکی از رشته‌های خوب و پردرآمد در پزشکی است که وظیفه‌ی آن شناخت علل ایجاد بیماری‌های مختلف است. امروزه خوشبختانه آزمایشگاه‌های مجهزی در مراکز دولتی و خصوصی گسترش یافته‌اند که فرصت شغلی بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کرده‌اند. برای تأسیس آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی نیز، فقط افرادی که در رشته‌های پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی مدرک دکترای حرفه‌ای داشته باشند می‌توانند از وزارت بهداشت مجوز بگیرند. از آن جا که محیط‌های آزمایشگاهی بسیار آلوده و خطرناک هستند، دقت و توجه بالا از مهارت‌های ضروری این رشته محسوب می‌شوند.

10.دامپزشکی

10.دامپزشکی

امروزه علی‌رغم پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف، همچنان مسئله‌ی غذا از نظر اجتماعی و اقتصادی در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد. همچنین موقعیت یک کشور را با سطح و نوع غذای مردم آن محک می‌زنند. به همین دلیل سلامت مواد غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید پروتئین‌های حیوانی نیز بخش اعظم خوراک مردم را تشکیل می‌دهند. اینجاست که می‌توان به اهمیت و ضرورت دامپزشکان پی برد. یک دامپزشک موظف است با بیش از 400 نوع بیماری که به صورت مستقیم ( تماس با دام آلوده) و غیرمستقیم ( استفاده از تولیدات و فرآورده‌های دامی) جان انسان‌ها و محیط زیست را به خطر می‌اندازند، مبارزه کند. به همین دلیل دامپزشکان نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و همچنین تحقیقات پایه‌ی پزشکی ایفا می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌های دامپزشکی، مؤسسه‌های تحقیقات و تولید واکسن، شرکت‌های تولید دارو و فرآورده‌های دامی، واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی، آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری‌های دامی و بیماری‌های انسانی مشغول به کار شوند.

سخن آخر

ما سعی کردیم در این مقاله 10 رشته برتر علوم تجربی را به همراه بازارکار آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم. اما به طور قطع نمی‌توان گفت که چه رشته‌هایی خوب یا بد هستند. میزان موفقیت افراد در هر رشته‌ای به علاقه، مهارت، توانایی و تلاش آن‌ها بستگی دارد. بنابراین قبل از انتخاب رشته‌ی تحصیلی مهارت‌های لازم، توانمندی‌ها، بازار کار، طول دوره‌ی تحصیل و جایگاه آن در جامعه را مورد ارزیابی قرار دهید و حتما از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: