وعده رئیس جمهور به مدرسه‌ای‌ها

رده: خبر
زمان:

سید نصرت‌الله فاضلی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: هفته دولت مصادف با شهادت دولت‌مردان نمونه و الگوهای مدیریت کشوری، شهیدان رجایی و باهنر است. این هفته موقعیتی عالی است برای اینکه دولت‌مردان، سبک مدیریتی این عزیزان را بررسی کرده و الگوی خود قرار دهند. در سبک مدیریتی این اشخاص خبری از اشرافیت و تکبر، دنیاخواهی و نفس‌پرستی، دیوان‌سالاری و کاغذبازی، خودخواهی و مردم‌فراموشی نبوده و فقط ارزش‌های والای اسلامی پیش‌برنده‌ی کار آن‌ها بود. ارزش‌هایی مثل تواضع و آخرت‌خواهی، خدمت‌گزاری و ایثار، خودفراموشی و دیگرخواهی، مردم‌دوستی و خداخواهی در دل این عزیزان خانه کرده بود. این ارزش‌های والا در همه‌ی روابط حاکم بر عرصه‌های مختلف مانند فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد حاکم بود و رشد می‌کرد. او با اشاره به وعده‌های دولت سیزدهم در بخش آموزش و پرورش و عملکرد دولت در این بخش افزود: نگرش رئیس جمهور دولت سیزدهم به آموزش و تربیت مدرسه‌ای بلندمدت و در مواردی کاملاً جدید است. نگرش بلند مثل اینکه: «آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه‌ای نیست، بلکه سرمایه‌ است و پیشرفت کشور در گروی آموزش و پرورش و کسب مهارت معلمان است» و یا «آنچه برای تربیت و تعالی انسان مهم است، در مجموعه آموزش‌وپرورش وجود دارد.» یا اینکه: «مدرسه ستون همبستگی اجتماعی است.»

پنج وعده مدرسه‌ای رئیس جمهور

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش وعده‌های مدرسه‌ای ابراهیم رئیسی از انتخابات تا حالا را در بخش‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

  • اجرا شدن سند تحول با تصویب قوانین مربوط به مباحث موجود در سند
  • برطرف شدن چالش‌های معیشتی معلمان یک بار برای همیشه و بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان تا آموزش و پرورش دغدغه مالی و معیشتی نداشته باشد.
  • عدالت آموزشی و اینکه هیچ فردی نباید به دلیل فقر از آموزش عقب بماند.
  • همه دستگاه‌ها باید در خدمت آموزش و پرورش باشند.
  • شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان

وعده اول: اجرا شدن سند تحول با تصویب قوانین مربوط به مباحث موجود در سند

وعده اول: اجرا شدن سند تحول با تصویب قوانین مربوط به مباحث موجود در سند

فاضلی گفت: در راستای وعده اول یعنی اجرای سند تحول، ماده واحده ستاد هماهنگی و پشتیبانی سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 26 مهرماه سال گذشته با ریاست معاونت اول ریاست جمهوری برای تسهیل، هماهنگی، حمایت و پشتیبانی تصویب شد. بعد از گذشت نزدیک به یک سال از تصویب آن تا حالا هیچ ستادی تشکیل نشده و در بودجه سال 1401 ردیف مستقل اعتباری برای اجرای سند تحول پیش‌بینی نشد. ساختار بودجه آموزش و پرورش متناسب با سند تحول تغییر نکرد اما وزارت‌خانه قرارگاهی برای اجرایی‌سازی سند تحول با سیاست گفتمان‌سازی و اجرای الگو در مدارس و هم‌یاوران تشکیل داد و بیش از 10 هزار نفر هم‌یاور را شناسایی کرد. وی افزود: برای اجرای سند، رتبه‌بندی معلمان بعد از 10 سال از تصویب تا اجرا رسانده شد. اما قوانین لازم دیگری که مرتبط با سند بوده‌اند، در دولت و یا مجلس به دلیل کم‌کاری معاونت پارلمانی وزارتخانه به تصویب نرسیده اند و شورای عالی آموزش‌وپرورش هم فعالیت قابل قبولی در این موضوع نداشته است. دانشگاه‌ها و مخصوصاً صدا و سیما برنامه مستقلی برای گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین ندارند و وزارتخانه‌های صنعت، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و امثال این‌ها که می‌توانند در بهبود فضای یادگیری و غنی‌سازی محتوا نقش داشته باشند، همکاری نکردند.

وعده دوم: عدالت آموزشی و اینکه هیچ فردی نباید به دلیل فقر از آموزش عقب بماند.

این کارشناس آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث عدالت آموزشی، آموزش حضوری در چند ماه آخر سال معایب آموزش غیر حضوری را کاهش داد، ولی بازماندن بیش از 150 هزار دانش آموز در پایه اول و خروج بیش از 500 هزار نفر از چرخه آموزش، باعث شده بود کارنامه‌ی دولت مطلوب نباشد و احتیاج به تلاش بیشتر باشد. علاوه بر این، انتظار از رئیس جمهور برای حضور مستقیم در کلاس‌های درس وجود دارد، اما فرهنگیان از اختصاص 20 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش در این سفرها را قدردانی کرده‌اند.

وعده سوم: حل مشکل معیشتی معلمان یک‌بار برای همیشه

وعده سوم: حل مشکل معیشتی معلمان یک‌بار برای همیشه

فاضلی درباره‌ی وعده سوم پیرامون ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان افزود: بهبود جایگاه معلمان از آموزگاری و دبیری به مربی معلم استادیار معلم، دانشیار معلم و استادیار معلم با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده که خوشبختانه عملکرد بسیار خوب و شایسته تقدیری داشته‌ایم. ولی انحراف اجرای رتبه‌بندی به ارزشیابی‌های مرسومی که در گذشته وجود داشته و شیوه‌ی امتیازبندی معلمان، تیر خلاصی به پیکر نیمه جان سند تحول است. او با اشاره به تردید پیرامون تاثیر بالای رتبه‌بندی بر تغییر در بهبود حرفه‌ای و شایستگی‌های تخصصی معلمان گفت: با توجه به ساختارها و روش‌هایی که پیش‌بینی شده، ارزش اجتماعی جایگاه مربی، استادیار، دانش‌یار و استاد با پسوند معلم که بسیار ارزشمند است سقوط می‌کند. در ضمن، رتبه‌بندی که باید علت انگیزه گرفتن معلمان برای توسعه فرآیند یاددهی و یادگیری باشد، صرفاً به "طبقه‌بندی معلمان" تبدیل می‌شود. عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: البته این را هم باید در نظر گرفت که با اجرای رتبه‌بندی به معیشت معلمان کمک شایانی می‌شود. هرچند دولت مشکلات مالی زیادی دارد و آموزش وپرورش در تخصیص منابع مثل دانشگاه‌ها شاید در اولویت نباشد.

وعده چهارم: همه‌ی دستگاه‌ها باید در خدمت آموزش و پرورش باشند.

فاضلی با اشاره به وعده دیگر رئیس جمهور در ارتباط با همکاری دیگر دستگاه‌ها در پیش‌برد امور آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بعضی مسئولان و سیاست گذاران گمان می‌کنند کارکرد مدرسه فقط محفوظات و انتقال مفاهیم است و در عمل فعالیت آموزشی را فقط در حد کلاس و کتاب و معلم می‌دانند. این افراد معلم حرفه‌ای را برای توسعه یادگیری از کلاس به کارگاه و آزمایشگاه، از مدرسه به صنعت و کشاورزی و فناوری لازم نمی‌دانند. برای همین استعداد دانش‌آموزان به جای شکوفا شدن، صرفاً به به خواندن، نوشتن، حفظ کردن و امتحان مداد و کاغذی تبدیل می‌شود. او تاکید کرد که چشم‌ها را باید شست و جور و طور دیگری به آموزش و پرورش نگاه کرد.

وعده پنجم: شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی در ارتباط با وعده پنجم پیرامون شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در ارتباط با صندوق ذخیره فرهنگیان سیاست‌های اعلام شده وزیر آموزش و پرورش، در حد انتظار بوده و انتخاب مسئولان باتجربه و تخصیص مالی هم در حد خوبی ارزشیابی شده است. اما درباره‌ی شفاف‌سازی، تا حالا عملکرد مدیران به عرضه دارایی‌های صندوق به بورس را می‌توان در نظر داشت. فاضلی افزود: ولی گزارش‌های تفصیلی سالانه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها و مقایسه آن با سود شرکت‌های یکسان، از طرف مسئولان برای فرهنگیان اعلام نشده و دولت در این زمینه نیاز به فعالیت بیشتر دارد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: