پرورشی
1400/08/07
متوسطه دوم دخترانه خیابان دماوند تهران
حسابی
رازی
40112
ابوریحان
شقایق
آلاله
نیلوفر
نسترن
لاله
نرگس
کوروش هخامنشی همان ذی القرنین در قرآن کریم است؟!
این نظر نخستین بار در میانه قرن سیزدهم قمری (نوزدهم میلادی) در پژوهشهای غربی مطرح شد، هرچند راهیابی این دیدگاه به میان فارسیزبانان از طریقی دیگر در حدود شصت سال پیش صورت گرفت.
عمده دلایل طرفداران این دیدگاه اینهاست:
1. عدالت،رعیت پروری و سخاوت و مروت او در جنگها بر اساس عهد عتیق و مورخانی همچون هرودت(متوفی 425ق.م) و گزنفون(متوفی ح 354ق.م) و تطبیق شخصیت او با اوصاف قرآنی ذوالقرنین.
2. سفرهای کوروش به مغرب برای فتح پایتخت لیدیا و به مشرق برای مقابله با قبایل صحرانشین با سفرهای ذوالقرنین به مغرب و مشرق در قرآن تطبیق میکند.
3. کوروش در سفر به شمال ایران به درخواست اهالی آنجا سدی آهنی بر تنگه داریال، واقع در سلسله جبال قفقاز، ساخت که این سد با سد ساخته ذوالقرنین در برابر حملات یأجوج و مأجوج تطبیقپذیر است.
4. مجسمهای سنگی از کوروش در مشهد مُرغاب در جنوب ایران کشف شده که تاجی بر سر دارد و دو شاخ مانند شاخهای قوچ بر آن دیده میشود که با لقب ذوالقرنین همخوانی دارد.
5. در کتاب مقدس یهودیان از قوچی با دو شاخ که اشارتی به پادشاهان ماد و پارس است، سخن رفته و مطابق روایات سبب نزول، یهودیان در سؤال از پیامبر درباره ذوالقرنین نقش داشتهاند. بنابراین، بسیار محتمل است که یهودیان برای آزمون پیامبر خواسته باشند از پادشاهی بپرسند که پیشتر با او آشنایی داشتهاند. براساس این دیدگاه، یأجوج و مأجوج قوم مغول دانسته شدهاند.[39]
مخالفان این نظریه در مستندات تمام ادله تردید میکنند. و مدعیاند که به عهد عتیق و به ویژه اصالت کتاب دانیال و نقلهای تاریخی گزنفون نمیتوان اعتماد کرد. ضمن اینکه در متن اصلی کتاب دانیال و نیز در ترجمهها عبارت «پادشاهان» و نه «پادشاهِ» ماد و پارس آمده است و نمیتوان آن را بر یک فرد اطلاق کرد