مراسم بدرقه تیمهای ملی فوتسال دانشآموزی دختر و پسر ایران به جام جهانی برزیل با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، معاونان ستادی، نماینده مجلس و جمعی از مدیران ورزشی برگزار شد. برای نخستینبار تیم فوتسال دختران ایرانی در رقابتهای جهانی 2025 زیر نظر فدراسیون بینالمللی ورزش مدارس (ISF) شرکت میکند؛ رویدادی که علاوه بر بعد ورزشی، زمینه تبادلات فرهنگی و اجتماعی میان دانشآموزان جهان را فراهم میکند. هفتمین حضور ایران در مسابقات جهانی فوتسال است؛ در دورههای سوم و چهارم تیم پسران نایبقهرمانی جهان را کسب کرده بود. امسال 25 دختر و 25 پسر از میان بیش از هزار شرکتکننده استانی به ترکیب نهایی تیمها راه یافتهاند. کاروان ایران شامل 40 نفر از 16 استان است و مسابقات از 18 تا 29 آبانماه 1404 برگزار خواهد شد. این حضور، نمادی از توانمندی دانشآموزان و ارتقای جایگاه ورزش دختران ایرانی در عرصه بینالمللی است.
واکنش مشاور وزیر آموزش و پرورش به «کاهش سن ورود به مدرسه»
در سالهای اخیر، مفهوم «سن یادگیری» به موضوعی مهم و بحثبرانگیز در میان کارشناسان تعلیم و تربیت، والدین و نظام آموزشی کشور تبدیل شده است. تغییر سبک زندگی خانوادهها، گسترش فناوریهای دیجیتال و افزایش محرکهای محیطی باعث شده کودکان زودتر از گذشته وارد فرایند یادگیری شوند و این پرسش مطرح شود که آیا سن آغاز آموزش رسمی در کشور نیاز به بازنگری و کاهش دارد یا خیر. تحقیقات نشان میدهد کودکانی که پیش از ورود به مدرسه مهارتهای خود را از طریق آموزشهای غیررسمی و بازیمحور توسعه میدهند، در مراحل بعدی تحصیلی آمادگی ذهنی و شناختی بیشتری دارند. مهدی نوید ادهم، مشاور وزیر آموزش و پرورش، بر ضرورت بهرهگیری از فرصت یادگیری در سنین پایین (4 تا 5 سال) تأکید کرده و میگوید این آموزشها باید در قالب بازی و تفریح ارائه شود، نه به شکل یادگیری رسمی پشت میز. وی معتقد است مزایای آموزش در سنین پایین بسیار بیشتر از معایب آن است و فرصتهای فعلی برای پیشدبستانیها باید از دست نرود.
تدریس 3 کتاب جدید در مدارس برای تقویت سواد دفاعی و هویت ملی
سیدمهدی باقریان، مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، از طراحی بستههای آموزشی ویژهای خبر داد که با هدف ارائه تجربه زیسته، تربیتی و گفتوگومحور به دانشآموزان تهیه شدهاند. این بستهها، متفاوت از کتابهای درسی مرسوم، فرصت گفتوگو درباره هویت ملی، سواد دفاعی و درک درست از رخدادهای اخیر را در همان سال رخداد فراهم میکنند. باقریان تأکید کرد که این بستهها برای هر سه دوره تحصیلی طراحی شده و با موضوعات کتابهای رسمی مانند مطالعات اجتماعی، فارسی و تاریخ تلفیق شدهاند تا معلمان بتوانند با خلاقیت، فعالیتهایی مانند نمایش، اردو، سخنرانی و کار گروهی را در کلاس اجرا کنند. هدف اصلی این طرح، تقویت هویت ملی، همبستگی و امید به آینده در دانشآموزان است و میتواند در تمام مدارس کشور، با طراحی مناسب، محیطی مشارکتی و جذاب برای یادگیری فعال فراهم کند.
اختصاص 3000 سهمیه دانشگاه فرهنگیان به نخبههای ورزشی و علمی
مراسم بدرقه تیم ملی فوتسال دانشآموزی دختران و پسران اعزامی به مسابقات جهانی برزیل با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان ورزشی کشور در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در این مراسم مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، محمد نبی، نایبرئیس اول فدراسیون، و دیگر اعضای فدراسیون و کادر فنی نیز حضور داشتند. وزیر آموزش و پرورش ضمن آرزوی موفقیت برای تیمها، بر اهمیت ورزش مدارس به عنوان پایه رشد ورزش کشور تأکید کرد و از ظرفیتهای آموزش و پرورش و وزارت ورزش برای حمایت از ورزش دانشآموزی سخن گفت. کاظمی افزود که موفقیت این تیمها نماد جوانان ایرانی خلاق، با اراده و همت بالا و نماینده فرهنگ، اخلاق و ارزشهای دینی در عرصههای جهانی است.
افزایش 80 هزار ساعتی خدمات مشاوره در مدارس
صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از افزایش پوشش خدمات مشاورهای و مربیان پرورشی در مدارس خبر داد. او گفت با اقدامات انجام شده، تعداد دانشآموزانی که میتوانند از خدمات مشاوره بهرهمند شوند حدود یک میلیون نفر افزایش یافته است و ساعات مشاوره هفتگی از 403 هزار به 484 هزار ساعت رسیده است. همچنین نسبت دانشآموز به مربی پرورشی از 512 دانشآموز به ازای هر مربی در سال گذشته به 295 دانشآموز در سال جاری کاهش یافته و تعداد مربیان از 42 هزار به 47 هزار نفر و تعداد مشاوران از 14880 به 18 هزار نفر افزایش یافته است. حسینزاده ملکی تأکید کرد که هدف برنامه هفتم، رسیدن به حداقل یک مربی پرورشی برای هر 150 دانشآموز است و دولت چهاردهم تمرکز ویژهای بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت دارد.