آمار بالای ترک تحصیل در دبیرستان‌ها

رده: مقاله
زمان:
آمار بالای ترک تحصیل در دبیرستان‌ها

عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش، تنوع در رشته‌ها و شاخه‌ها را یکی از علل کاهش پوشش تحصیلی در دوره‌ی دبیرستان دانست و گفت: در برخی از مناطق، هنرستان فنی و حرفه‌ای نداریم. هم‌چنین در شاخه‌های نظری نیز این امکان وجود دارد که رشته‌های مورد نظر دانش آموزان در منطقه به طور کامل ارائه نشود. وی با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل در دبیرستان و بازماندگی از تحصیل در دوره‌ی متوسطه اظهار کرد: ما در حالت کلی یک نرخ گذر از دوره‌ی ابتدایی به متوسطه اول و یک نرخ گذر از متوسطه اول به متوسطه دوم داریم.

تمامی رشته‌ها به طور کامل در برخی از مناطق ارائه نمی‌شود

عمادی افزود: در دوره‌ی ابتدایی، همه‌ی دانش آموزان در یک گونه‌ی مدارس مشغول تحصیل هستند. به همین دلیل در گذر از مقطع ابتدایی به مقطع متوسطه اول مشکلات کمتری وجود دارد چرا که دانش آموزان به همان شیوه‌ای که در پایه‌ی ششم درس می‌خوانده‌اند، وارد دوره‌ی متوسطه اول می‌شوند. هم‌چنین مدارس متوسطه اول در اکثر مناطق کشور با توجه به اقتضای جمعیت، وجود دارند و چنان‌چه در منطقه‌ای، مدارس متوسطه اول نداشته باشیم، از طریق مدارس شبانه‌روزی و روستای مرکزی، پوشش تحصیلی دانش آموزان را دنبال می‌کنیم. وی گفت: ما تمام تلاشمان بر این است که دانش آموزان برای تحصیل در مقطع تحصیلی متوسطه اول هیچ‌گونه مشکل و مانعی نداشته باشند.

در برخی مناطق، هنرستان فنی و حرفه‌ای نداریم

عبدالرسول عمادی ادامه داد: اما متاسفانه در مقطع تحصیلی متوسطه دوم به دلیل تنوع در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، کارمان مشکل‌تر می‌شود چرا که در برخی مناطق، هنرستان فنی و حرفه‌ای نداریم، هم‌چنین در شاخه‌های نظری نیز ممکن است تمامی رشته‌ها به طور کامل در مناطق ارائه نشود. وی با بیان این که تنوع در رشته‌ها و شاخه‌ها، یکی از علل ترک تحصیل در دبیرستان‌هاست، گفت: تنوع رشته‌ها و شاخه‌ها، یکی از مواردی است که سبب کاهش پوشش تحصیلی در دوره‌ی دبیرستان می‌شود. هم‌چنین به دلایل مختلفی در برخی مناطق تمامی رشته‌ها ارائه نمی‌شود و همین امر سبب مهاجرت برخی از خانواده‌ها می‌شود تا فرزندانشان بتوانند در رشته‌های خاص، تحصیل کنند؛ در مقابل خانواده‌هایی هستند که به دلیل نبود مدارس، از ادامه‌ی تحصیل فرزندانشان ممانعت می‌کنند.

حفظ تنوع رشته‌ها و شاخه‌ها با توسعه‌ی مدارس شبانه‌روزی

سرپرست معاونت آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما تلاش می‌کنیم تا از طریق توسعه‌ی مدارس شبانه‌روزی و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق مختلف، تنوع رشته و شاخه‌ها را حفظ کنیم. هم‌چنین می‌توانیم با برون سپاری شاخه‌ی کاردانش، رشته‌های متنوع‌تری را پوشش دهیم و این مسئله را برای افزایش پوشش تحصیلی در دوره‌ی متوسطه دوم نیز مد نظر داریم.

تلاش برای کاهش آمار ترک تحصیل در دبیرستان

عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی از دلایل ترک تحصیل در دبیرستان به خاطر کاهش پوشش تحصیلی است، گفت: ما تلاش می‌کنیم با افزایش پوشش تحصیلی، تدابیری بیندیشیم تا آمار ترک تحصیل در دبیرستان را کاهش دهیم. وی به طرح کاردانی پیوسته‌ی هنرجویان شاخه‌ای فنی و حرفه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: پیوسته شدن تحصیل در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای تا دوره‌ی کاردانی، از قوانین کشور است و ما در حال حاضر در این زمینه در حال رایزنی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستیم تا هنرجویان بتوانند به طور پیوسته و مستقیم وارد دوره‌ی کاردانی شوند و با 5 سال تحصیل پیوسته، مدرک تکنیسینی فنی دریافت کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: