آیا بازگشایی مدارس در سال 1400 یک شوخی است؟

رده: خبر
زمان:

همان‌طور که می‌دانید آموزش و پرورش کشور تصمیم بر بازگشایی مدارس در مهر 1400 گرفته که نگرانی‌ها و انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. در شرایطی که وضعیت شیوع کرونا روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود، با این تصمیم مسئولین والدین بیش از حد نگران شده‌اند. زیرا طبق آخرین اخبار بازگشایی مدارس ایران وزارت آموزش و پرورش، تنها با واکسیناسیون معلمان و کارمندان مدارس، تصمیم بر بازگشایی مدارس در مهر 1400 گرفته است. حال سوال اینجاست! تکلیف دانش‌آموزان در این شرایط چیست؟ چگونه سلامت آن‌ها تضمین می‌شود؟ آیا واکسیناسیون معلمان به تنهایی برای بازگشایی مدارس تهران و دیگر استان‌ها کفایت می‌کند؟ با ما همراه باشید تا از جزئیات آخرین اخبار بازگشایی مدارس ایران مطلع شوید.

تبعات تعطیلی مدارس به گفته وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت‌های حضوری مدارس در بسیاری از کشورها شروع شده است. ما نیز باید با رعایت پروتکل‌ها فعالیت‌های حضوری کلاس‌ها را آغاز کنیم. بسته بودن مدرسه‌ها و عدم آموزش حضوری تبعات سنگینی را در پی خواهد داشت. زندگی و آینده دانش‌آموزان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو سیاست اصلی ما بازگشایی مدارس در مهر 1400 با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزشی کشور برای بازگشایی مدارس در مهر 1400

برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزشی کشور برای بازگشایی مدارس در مهر 1400

محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های متعدد وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به منظور حضوری شدن کلاس‌ها گفت: در کار گروهی که بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تشکیل شد، تمامی کم و کیف اجرای پروتکل‌های درمانی و روند برگزاری کلاس‌های حضوری تعیین و آخرین وضعیت کرونا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. وی افزود: به منظور از بین رفتن نگرانی‌ها مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، معلمان و رانندگان سرویس‌های مدارس واکسینه خواهند شد و برای محیط مدرسه نیز پروتکل‌ها لحاظ می‌شوند.

دانش‌آموزان واکسینه نمی‌شوند

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش کشور درباره‌ی عدم واکسیناسیون دانش‌آموزان اظهار داشت: در سراسر دنیا هیچ واکسنی برای افراد زیر 18 سال توصیه نشده است. محسن بیگی نیز با اشاره به این موضوع که در حال حاضر طبق بررسی دانشمندان جهان هیچ واکسنی برای دانش‌آموزان کشف نشده، گفت: با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کلاس‌های حضوری جای نگرانی وجود نخواهد داشت. این تحقیق نشان می‌دهد که بازگشایی مدارس در مهر 1400 بدون واکسیناسیون دانش‌آموزان انجام خواهد شد. این مسئله در حالی است که حتی برای واکسیناسیون معلمین نیز پروتکلی وجود ندارد. سال گذشته نیز با وعده پروتکل‌های بهداشتی مدارس حضوری شدند. اما متأسفانه شاهد چیزی غیر از آن بودیم. چه تضمینی وجود دارد که امسال نیز برای دانش‌آموزان تمامی پروتکل‌ها رعایت شوند؟ چه نظارتی بر این موضوع وجود دارد؟

واکسیناسیون معلمان مانع از انتقال ویروس در بین دانش‌آموزان نخواهد شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش وزارت برای حضوری شدن مدارس در سال جدید، گفت: وزارت بهداشت متعهد شده معلمان و پرسنل مدارس تا پایان مرداد ماه واکسینه شوند. مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر کم و کیف واکسیناسیون کادر آموزشی تا مهر 1400 گفت: واکسیناسیون کادر آموزشی از اوایل مرداد آغاز می‌شود. فاز دوم واکسن نیز یک ماه قبل از بازگشایی انجام خواهد شد. البته هنوز اطلاعاتی درباره‌ی نوع واکسن تزریقی در دست نیست. این موضوع در اختیارات وزارت بهداشت قرار دارد. احتمالاً هر واکسنی که در چرخه مصرف باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علیرضا زالی، عضو ستاد مقابله با ویروس کرونا استان تهران گفت: حدود 77 درصد بچه‌هایی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، بیماری زمینه‌ای داشتند. کودکان ناقل این ویروس هستند. بنابراین قبل از بازگشایی مدارس ایران در مهر 1400 در تمامی زمینه‌ها، باید پروتکل‌های بهداشتی با وسواس ویژه‌ای رعایت شود. از طرفی ترددها در تهران با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که در این شرایط وضعیت به شدت نگران کننده است.

پوشاندن ضعف‌های وزارتخانه، هدف اصلی اصرار در بازگشایی مدارس

پوشاندن ضعف‌های وزارتخانه، هدف اصلی اصرار در بازگشایی مدارس

دکتر پرویز رزاقی، روانشناس بالینی و مشاوره‌ی مدرسه در این باره می‌گوید: به دفعات زیادی از مسئولین عالی‌رتبه وزارت آموزش و پرورش شنیده‌ایم که آمادگی کامل برای شروع فعالیت‌های حضوری مدارس را دارند. در حالی که تمامی صحبت‌ها در این زمینه فقط نشان‌دهنده‌ی عدم درایت وزیر آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور است. وی ادامه داد: تأکید و اصرار بیش از حد حاجی میرزایی در حقیقت ضعف نظام مدیریتی و آموزشی را در وزارتخانه نشان می‌دهد. از این رو با تکرار مداوم این مسئله (حضوری شدن کلاس‌ها)، سعی در پوشاندن آن دارد. دکتر رزاقی افزود: متأسفانه در سال گذشته نیز شاهد یک تجربه‌ی تلخ در باز شدن مدرسه‌ها بودیم. آن زمان هم مسئولان ذی‌ربط اصرار در بازگشایی داشتند. در حالی که هیچ امکاناتی برای رعایت پروتکل‌ها فراهم نشده بود و سلامت اکثر دانش‌آموزان به خطر افتاد. حضوری شدن کلاس‌ها تصمیمی است که باید توسط ستاد مقابله با کرونا گرفته شود، نه مسئولین آموزش و پرورش. در حال حاضر نیز برای دُز دوم واکسیناسیون کادر آموزشی، مشکلاتی وجود دارد. زیرا همچنان معلوم نیست که آیا یک میلیون و 200 هزار معلم واکسینه می‌شوند یا خیر. سؤال دیگری که مطرح است، آیا دانش‌آموزان تا آبان 1400 واکسینه می‌شوند؟ رزاقی با اشاره به مسئله عدم واکسیناسیون افراد زیر 18 سال، اظهار داشت: متأسفانه همچنان انجام واکسیناسیون معلمین و دانش‌آموزان در مرداد و آبان یک مسئله مبهم و نامعلوم است. بنابراین می‌توان به صراحت گفت که بیانات وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی کاملاً ناپخته و خام است. این ایده که معلمین واکسینه شوند و دانش‌آموزان به صورت فردی در صورت داشتن سؤالات و مشکلات درسی به مدرسه مراجعه کنند؛ اقدام کاملاً مناسبی است. اما در صورت عدم واکسینه سراسری در کشور، با باز شدن مدارس شاهد پیک جدید کرونا خواهیم بود. دکتر رزاقی همچنین افزود: با تعاملاتی که با دانش‌آموزان دارم، آن‌ها باز شدن مدارس را یک شوخی قلمداد می‌کنند. زیرا نه تنها دانش‌آموزان، بلکه خانواده‌ها نیز روند واکسیناسیون در کشور را می‌بینند و بر این باورند که در سال جدید نیز همچنان کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار خواهند شد. دکتر پرویز رزاقی در پایان سخنانش تأکید کرد: بدون شک حضوری شدن کلاس‌ها تأثیر بهتری در روند تحصیل خواهد داشت. اما سلامت دانش‌آموزان همیشه باید در اولویت باشد. از این رو توصیه من به مسئولین آموزش و پرورش آن است که با وعده‌های غیرعلمی و پوچ، باعث ایجاد حس ناامنی و عدم آرامش در دانش‌آموزان نشوند. همچنین سلامت آن‌ها را همیشه در اولویت کاری خود قرار دهند.

سخن آخر

همان‌طور که می‌دانید از زمان شروع شیوع کرونا در کشور، وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس ایران تلاش‌های زیادی کرده است. حاجی میرزایی در سال گذشته نیز با بیان این که «مطالعه نشان داده، تأثیر تعیین‌کننده‌ای بین بازگشایی مدارس و شیوع کرونا وجود ندارد» تلاش کرد تا بخشی از دانش‌آموزان را به مدارس بکشاند. اما چندی بعد با منتشر شدن فیلم‌هایی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجبور به تعطیل کردن مدارس شدند. حتی در آن زمان والدین با بیان نگرانی‌های خود، مخالف فرستادن فرزندانشان به مدرسه بودند. در حال حاضر نیز با وعده واکسیناسیون معلمین جهت بازگشایی مدارس تهران و دیگر استان‌ها اقدام کرده‌اند. در حالی که واکسیناسیون کادر آموزشی مانع انتقال ویروس بین دانش‌آموزان نخواهد شد. از طرفی ناقل شدن دانش‌آموزان باعث به خطر افتادن سلامت خانواده‌ها نیز می‌شود. حتی پزشکان و متخصصان نیز در این باره می‌گویند: کودکان ناقلین قهاری هستند. از این رو تنها با رعایت پروتکل‌هایی که برای آن هم هیچ ضمانتی وجود ندارد، نمی‌توان سلامت محصلین را به خطر انداخت. بنابراین نظام آموزشی کشور، به جای سعی در پوشاندن ضعف‌های خود، باید به دنبال یک راه‌حل کاربردی برای حل مشکلات آموزشی باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: