اهمیت نقش مشاوره برای تربیت دانش آموزان

رده: خبر
زمان:

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در مراسم افتتاحیه‌ی همایش مشاوران که در دانش‌کده‌ی علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تربیت، فرآیندی برای برداشتن موانعی است که باعث رشد در افراد می‌شود ولی متاسفانه، فضای تعلیم و تربیت کشور امروزه با پیچیدگی‌هایی رو به رو است به گونه‌ای که والدین در تربیت فرزندانشان به مشکل خورده‌اند. خوش‌بختانه افراد متخصص، این مسئله را مد نظر قرار داده‌اند و در همین راستا لازم است که مهارت‌های تربیتی تقویت شوند و قدم اول برای ورود به مسائل تربیتی، دانستن و توجه به مبانی آن می‌باشد.

اهمیت نقش مشاوره برای تربیت دانش آموزان

کاظمی با بیان این‌که باید برای توجه به موضوع تربیت، ضرورت حوزه‌ی مشاوره تبیین شود، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، آسیب‌های اجتماعی است. اهمیت این موضوع به قدری است که یکی از اولویت‌های اولیه و اصلی نظام شده است.

تقویت حوزه‌ی مشاوره برای بالا بردن سطح بهداشت روان دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: اهمیت موضوع مشاوره در این مورد به عنوان یک فرصت برای برطرف کردن چالش‌های نظام تعلیم و تربیت است؛ هم‌چنین تقویت حوزه‌ی مشاوره برای ارتقای سطح بهداشت روان دانش آموزان یکی از اولویت‌های معاونت پرورشی و فکری می‌باشد چرا که این موضوع در تعیین مسیر شغلی دانش آموزان در آینده نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

نقشه‌ی خطرپذیری دانش آموزان برای سلامت روان در دست تهیه

کاظمی ضمن اشاره به این که نیازمند همکاری صاحب نظران برای ارائه‌ی مدل‌ها و الگوهایی هستیم تا خلاهای مشاوره جبران شود، گفت: در حال حاضر، آزمون سلامت روان و غربال‌گری را در حوزه‌ی مشاوره در دستور کار قرار داده‌ایم؛ هم‌چنین نقشه‌ی خطرپذیری دانش آموزان برای سلامت روان، در حال آماده شدن است تا اطلسی از آسیب‌های روانی آن‌ها را داشته باشیم. وی با اشاره به اجرای طرح ملی نماد برای پیش‌گیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: در طرح ملی نماد برای پیش‌گیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی، 14 نهاد با همکاری سازمان آموزش و پرورش وارد عمل شده‌اند تا به درمان و اقدامات اورژانسی در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی بپردازند.

مراقبت و پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی

کاظمی تصریح کرد: علاوه بر موضوع مراقبت و پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، به توان‌مندسازی اجتماعی دانش آموزان هم توجه داریم، که این توان‌مندسازی منطبق با نقشه‌ی خطرپذیری آنهاست که در این مورد هم به ضرورت توان‌مندسازی معلمان و مربیان نیز توجه شده است. وی هم‌چنین به اجرای طرح همیار مشاور نیز اشاره کرد و گفت: این طرح هم ظرفیت قابل توجهی برای تقویت موضوع مشاوره است که برای اجرای این طرح، از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده خواهیم کرد.

بسترسازی فرهنگی برای اقدامات مشاوره‌ای

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر بسترسازی فرهنگی برای اقدامات مشاوره‌ای، اعلام کرد: طراحی نظام راهنمای تحصیلی که به تعیین مسیر شغلی دانش آموزان در آینده کمک خواهد کرد را در دستور کار دادیم؛ هم‌چنین نظام مشاوره‌ای نیز در مراحل پایانی تدوین و تصویب به سر می‌برد. وی افزود: آموزش و پرورش بستر اصلی توسعه‌ی کشور است و ما این آمادگی را داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور، موضوع مشاوره را در آموزش و پرورش بهبود بخشیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: