تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

رده: مقاله
زمان:

بسیاری تاثیر موسیقی را محدود به آرامش روحی و روانی می‌دانند. هر چند این موضوع صحیح است؛ اما نباید از یاد ببرید که همه چیز در همین مورد خلاصه نمی‌شود. بررسی محققان نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی به‌خصوص تا قبل از 7 سالگی اثرات مثبت قابل توجهی روی رشد مهارت‌های جسمی و شناختی کودکان دارد. مهارت‌هایی که در آماده‌سازی آن‌ها به منظور ورود به دوران تحصیلی در مدرسه نیز نقش بسزایی دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان بپردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

مهم‌ترین تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان چیست؟

تاثیر موسیقی بر کودکان در تقویت مهارت‌های یادگیری، تنها به‌صورت مستقیم نمایان نمی‌شود. بلکه در بسیاری از مواقع اثرات جانبی موسیقی است که باعث جلوگیری از بروز اختلالات یادگیری می‌گردد. در این جا چند مورد از مهم‌ترین یافته‌های علمی درباره تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان را بررسی می‌کنیم.

تقویت مهارت یادگیری زبان و خواندن
تقویت مهارت یادگیری زبان و خواندن

موسسه مغز و خلاقیت دانشگاه کالیفرنیانی جنوبی در سال 2016 نتایج یک تحقیق درباره تاثیر موسیقی بر کودکان را منتشر کرد. در جریان پژوهش مشخص شد که موسیقی به طرز قابل توجهی روی تقویت مهارت یادگیری زبان و همچنین خواندن کودکان تاثیر مثبت دارد. موضوعی که به‌خصوص برای کودکان سن پیش‌دبستانی اهمیت زیادی دارد. این دسته از کودکان مهارت خواندن و نوشتن را در مدرسه خیلی راحت‌تر یاد می‌گیرند و به‌همین دلیل با چالش‌های کمتری در بدو ورود به مدرسه روبه‌رو می‌شوند.

بهبود یادگیری ریاضیات
بهبود یادگیری ریاضیات

انجمن ملی موسیقی‌دانان آمریکا (NAMM) در یک تحقیق متوجه شد که گوش دادن به موسیقی و یادگیری نواختن یک ساز، تاثیر بسزایی در تقویت مهارت یادگیری ریاضیات کودکان دارد. داستان از این قرار است که رشد اولیه مغز در گروه ورودی از دنیای خارج است. موسیقی می‌تواند به‌عنوان یک منبع مناسب خارجی در نظر گرفته شود. تجربه نشان می‌دهد که گوش دادن به آهنگ، می‌تواند به ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز کمک کند. مسیرهای عصبی که بخشی از آن‌ها ارتباط بین نیم‌کره چپ و راست مغز را تقویت می‌کنند. موضوعی که به تقویت مهارت حل مسئله کودکان منجر می‌شود. در نتیجه یادگیری ریاضیات را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. در دهه 90 میلادی این موضوع در جریان یک تحقیق روی کودکان مورد بررسی قرار گرفت. در آن پژوهش، آثار موتزارت برای کودکان اجرا شد. نتیجه این تحقیق باعث پیدایش مفهوم جدیدی به نام اثر موتزارت شد.

تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان
تقویت حافظه و تمرکز کودکان

بعضی از کودکان در ورود به مدرسه با مشکل جدی تقویت حافظه و تمرکز روبه‌رو می‌شوند. ریشه این موضوع به سال‌های قبل از مدرسه باز می‌گردد که تلاش کافی برای تقویت حافظه و تمرکز آن‌ها صورت نگرفته است. گوش دادن به موسیقی‌های سالم به دلیل برخورداری از آهنگ خاص، قافیه و ریتم می‌تواند به تقویت حافظه کودکان منجر شود. ضمن اینکه موسیقی، قدرت شنیداری کودکان را از سطح شنیدن غیرفعال به گوش دادن فعال ارتقا می‌دهد. این فرآیند باعث می‌شود که کودکان خوب شنیدن را یاد بگیرند. موضوعی که به‌صورت مستقیم به ارتقای قدرت تمرکز آن‌ها منجر می‌شود. بنابراین نباید تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان را نادیده گرفت.

کاهش استرس و اضطراب کودکان
کاهش استرس و اضطراب کودکان

کسی نمی‌تواند تاثیر گوش دادن به موسیقی را در کاهش استرس و اضطراب انکار کند. موسیقی سالم که علاوه بر آهنگ و ریتم ملایم، متن آموزنده‌ای هم دارد، قطعا در کاهش استرش و اضطراب کودکان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. کودکان با گوش دادن به موسیقی می‌توانند استرس را از خود دور کنند. شادی و نشاطی که گوش دادن به یک آهنگ زیبا برای کودکان به ارمغان می‌آورد، در دستیابی آن‌ها به آرامش روانی به‌شدت تاثیرگذار است. تردیدی نیست که کودکان با آرامش روانی بیشتر می‌توانند یادگیری بهتری را تجربه کنند.

تقویت هماهنگی مغز و بدن کودکان

تقویت هماهنگی مغز و بدن کودکان

تاثیر موسیقی بر کودکان را باید در نواختن ساز نیز جستجو کرد. کودکانی که نواختن ساز را یاد می‌گیرند، به‌صورت ناخوادآگاه باید حرکات دست و بدن خود را با ریتم آهنگ‌ها همراه کنند. این موضوع تا حد زیادی روی تقویت هماهنگی عملکرد مغز و بدن کودکان تاثیرگذار است. این موضوع می‌تواند در ارتقای راندمان عملکرد کودکان در طول دوران تحصیل خود تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

ارتقای اعتماد به نفس کودکان

بررسی‌های علمی نشان می‌دهند که کودکان بین سنین 2 تا 6 سال تنها در نقش شنونده موسیقی ظاهر نمی‌شوند. بلکه دوست دارند نقش فعال‌تری را ایفا کنند. به‌همین دلیل علاقه‌مند به همراهی کردن و تکرار موسیقی‌های مورد علاقه خود هستند. شاید چندان در انجام این کار به شیوه صحیح موفق نباشند؛ اما نباید فراموش کنید انجام دادن همین کار نیز باعث تقویت اعتماد به‌نفس آن‌ها می‌شود. کودکانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، عملکرد بهتری در یادگیری دروس مختلف از خود نشان می‌دهند.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان در بدو ورود به مدرسه پرداختیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که بخش قابل توجهی از اثرات مثبت موسیقی در یادگیری مهارت‌های جسمی و شناختی مربوط به بازه سنی قبل از 7 سالگی هستند. گوش دادن به موسیقی سالم، یادگیری یک ساز و فعالیت‌هایی از این دست در این دوران می‌تواند در آماده‌سازی هرچه بیشتر کودکان برای شروع دوران تحصیل و ورود به اجتماع مفید واقع شود. البته نباید از یاد ببرید که همه این‌ها منوط به انتخاب موسیقی سالم و یادگیری نوازندگی زیر نظر اساتید حرفه‌ای هستند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: