تغییرات فرآیند هدایت تحصیلی

رده: خبر
زمان:

تغییرات فرآیند هدایت تحصیلی

تغییرات فرآیند هدایت تحصیلی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز صدور نمون برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم سراسر کشور از روز یکشنبه 25 تیرماه خبر داد. اصغر باقرزاده گفت: دانش‌آموزان پایه نهم، پس از طی مسیر سه ساله‌ی فرآیند هدایت تحصیلی و کسب شایستگی‌های لازم در راستای انتخاب مسیر زندگیِ تحصیلی- شغلی و انتخاب رشته تحصیلی، از روز یکشنبه 25 تیرماه با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه و بخش هدایت تحصیلی، نسبت به مشاهده اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته تحصیلی آگاهانه اقدام کنند. معاون پرورشی و فرهنگی وزیر تصریح کرد: مدیران مدارس متوسطه اول با مراجعه به سامانه سیدا می‌توانند نسبت به مشاهده و دریافت نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و هدایت آنان به مدارس متوسطه دوره دوم اقدام کنند. وی تاکید کرد: برگزاری جلسات راهنمایی گروهی برای دانش‌آموزان و والدین و همچنین ارائه خدمات مشاوره فردی توسط مشاوران مدارس به دانش‌آموزان متقاضی مورد تأکید و انتظار است.

اجباری نبودن یادگیری زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان

اجباری نبودن یادگیری زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان

از این پس دانش‌آموزان ملزم به یادگیری زبان انگلیسی نیستند و می‌توانند سایر زبان‌های خارجه را انتخاب کنند؛ البته یادگیری زبان عربی همچنان اجباری است. ایجاد تنوع در آموزش زبان‌های خارجه بر اساس نیاز و تقاضای جدید دانش‌آموزان منجر به آن شد تا در کنار زبان انگلیسی، زبان‌های دیگری همچون فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی، چینی و عربی در مدارس ارائه شود و دانش‌آموزان از میان آنها دست به انتخاب بزنند. اگر چه بحث ایجاد تنوع در آموزش زبان‌های خارجه، سابقه‌ای طولانی دارد اما کمتر مدرسه‌ای به سراغ این موضوع رفته یا کمتر شاهد ارائه این اختیار به دانش‌آموزان هستیم تا زبان خارجه خود را انتخاب کنند، علت اصلی این موضوع نیز کمبود معلم متخصص است. فاطمه رمضانی؛ دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش درباره آموزش 7 زبان خارجه دیگر در کنار زبان انگلیسی در مدارس گفت: دانش‌آموزان باید یک زبان خارجه را طی دوران تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم بخوانند اما این زبان الزاماً انگلیسی نیست و آنها می‌توانند از بین زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، عربی، چینی و اسپانیایی دست به انتخاب بزنند.

آشنایی دانش‌آموزان با هوش مصنوعی در دستور کار

آشنایی دانش‌آموزان با هوش مصنوعی در دستور کار

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: رویداد «ساخت ایران» بستر مناسبی برای نمایش توانمندی‌های هنرجویان هنرستانهاست. محمد مهدی کاظمی در آیین آغاز فعالیت‌های مهارت آموزی دانش‌آموزان استان قم، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در وزارت آموزش و پرورش، شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های آنان متناسب با آن استعداد است تا بتوانند در آینده علاوه بر انتخاب رشته صحیح، در مسیری مطلوب گام بردارند. وی افزود: رابطه اجرای طرح‌های مهارت آموزی و برگزاری نمایشگاه از تولیدات دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی، راهکار مناسبی برای عرضه و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان است که با جدیت دنبال می‌شود. عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به توانمندی‌های دانش‌آموزان، گفت: در جریان برگزاری نمایشگاه تولیدات و توانمندی‌های دانش‌آموزان، آثار ارزشمندی از محصولات مورد نیاز کشور عرضه می‌شود که نشان دهنده خلاقیت و نوآوری نوجوانان آینده ساز کشور در رشته‌های مختلف است. وی ادامه داد: در آموزش و پرورش، موضوع مهارت آموزی به دانش‌آموزان در ابعاد مختلف بسیار جدی دنبال می‌شود و ما در این بخش به ظرفیت‌های روز توجه داریم، به‌طوری که هم‌اکنون مباحث مرتبط با هوش مصنوعی و ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نمرات «امتحانات نهایی» یا مجموع نمرات «مستمر»؛ کدام در کنکور موثر است؟

نمرات «امتحانات نهایی» یا مجموع نمرات «مستمر»؛ کدام در کنکور موثر است؟

به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، «نمره خام» امتحان نهایی دانش آموزان ابتدا "تراز" شده، نمرات «تمام دروس» جمع می‌شود و «نمره کل» برای اعمال سهم 40 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گیرد. محسن زارعی با اشاره به اعلام نتایج قطعی اعتراض دانش آموزان به نمرات آزمون‌های نهایی طی امروز، اظهار کرد: امروز نتیجه قطعی نمرات آزمون‌نهایی دانش‌آموزان اعلام می‌شود. این نمرات "خام" است. ابتدا باید تراز شوند، سپس نمرات دروس "جمع" شود و نهایتا «نمره کلی» ایجاد شود که ما این نمره کل را برای اعمال سهم 40 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، در اختیار سازمان سنجش قرار دهیم. وی با تاکید بر اینکه بر تمام اعتراضات ثبت شده نسبت به نمرات امتحان نهایی رسیدگی شد، توضیح داد: در این مدت به همه اعتراضات رسیدگی و برگه‌ها با دقت تصحیح مجدد شد. اگر اختلاف مغایرت نمره بین نمره مصحح چهارم با مصححین قبلی بیش از سه نمره بود، ما این برگه را دوباره به چرخه تصحیح انداختیم تا اطمینان داشته باشیم این نمره حق واقعی دانش‌آموز است تا این نمره را به عنوان نمره نهایی درج کنیم. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با یادآوری اینکه ملاک اعمال اثر 40 درصدی آزمون نهایی در کنکور، نمره برگه امتحان‌نهایی است، افزود: سابقه تحصیلی که ما به سازمان سنجش اعلام می‌کنیم در واقع نمرات «آزمون نهایی» دانش‌آموزان است. این نمرات باید تراز شوند. نمره کل این نمرات نیز بر اساس ضرایبی که دارند تولید می‌شود. وی ادامه داد: این نمره کل توسط ما به سازمان سنجش داده می‌شود تا سازمان سنجش نمره کل را به عنوان سهم 40 درصدی در کنکور در نظر گیرد. سهم آزمون سراسری هم 60 درصد است. نمره کلی که ما به سازمان سنجش ارائه می‌کنیم با نمره آزمون سراسری در کنار هم قرار می‌گیرد، این دو با هم جمع می‌شوند و سپس دانش‌آموز تعیین رتبه می‌شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: